کد خبر: ۱۱۸۵۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۰
مسئولان انتخابات، فضای مناسب برای حضور همه را فراهم کنند

دکتر روحانی: قانون شرایط حضور افراد در انتخابات را تعیین می‌کند نه شخص

باید فضای اتهام، تهمت و بهم پریدن را از بین ببریم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «چه کسی می‌تواند کاندیدا شود را قانون تعیین کرده است» بر این ‌نکته که «شورای نگهبان موظف است ناظر بر اجرای قانون باشد» تاکید کرد. 

حجت‌السلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در جمع خبرنگاران، با تاکید بر این‌که «وحدت با یک صفحه کاغذ یا تدوین چند مسأله امکان‌پذیر نیست» تصریح کرد: باید افکار و اهداف به هم نزدیک شوند. 

وی با بیان این‌که «هرگونه تلاش برای همگرایی و وحدت اشکال ندارد» افزود: با توجه به این‌که بحث اصول‌گرایی امروز به‌گونه‌ای است که هر گروهی ادعا و چارچوبی دارد و با گروه دیگر مقابله می‌کند و در عین حال هر دو خود را اصول‌گرا می‌دانند، اگر جمعی دور هم جمع شوند و تلاش کنند، چارچوبی را برای هماهنگی وحدت به وجود آورند، مثبت است، البته اگر شدنی باشد. 

وی ادامه داد: باید دید اختلافات از کجا نشات گرفته و ریشه آن در کجاست، تا بتوان آن را حل و فصل کرد. پس با یک بیانیه معضل حل نمی‌شود و اختلافات باقی می‌ماند، ولی اصل تلاش برای ایجاد وحدت و هماهنگی کار مثبتی است. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده، اظهار کرد: در انتخابات قانون داریم و همه باید ملتزم به قانون باشیم، پس اگر قانون شرایطی را برای کاندیدا آورده است، همان شرایط باید مدنظر باشد و هیچ شخصی نمی‌تواند به آن شرایط موردی را اضافه کند؛ بنابران شورای نگهبان هم موظف است ناظر بر اجرای قانون باشد و نه چیز دیگری و شورای نگهبان موظف است کاری کند تا قانون دقیقا اجرا شود. 

باید همه در چارچوب قانون همه حرکت کنیم 

وی هم‌چنین با بیان این‌که «باید از حضور همه گروه‌ها، ‌تشکل‌ها،‌ انجمن‌ها و احزاب در انتخابات آینده استقبال کنیم» تصریح کرد: این‌که چه کسی می‌تواند کاندیدا شود را قانون تعیین کرده است و این‌که چگونه می‌شود در صحنه انتخابات حضور یابد، مطابق آن چیزی است که در قانون تعیین شده پس نباید فرای قانون سخنی بگوییم و نسخه‌ای بپیچیم و باید همه در چارچوب قانون حرکت کنیم. 

وی افزود: اگر در انتخابات همه گروه‌ها و احزاب شرکت کنند، به‌نفع کشور است و هرچه حضور مردم پررنگ‌تر باشد، آن انتخابات پرشورتر خواهد بود، همانطور که در انتخابات‌های گذشته مقام معظم رهبری بر شرکت همه و حضور بیشتر مردم تاکید کرده‌اند و همچنان نیز بر این موضوع تاکید دارند. 

این عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: هرگونه سخن و رهنمودی که منجر شود گروهی از جامعه ما در انتخابات حضور نداشته باشند، امر مطلوبی نخواهد بود؛ چراکه هرچه حضور در انتخابات بیشتر باشد، به نفع همه است. 

مسئولین انتخابات فضای مناسب برای حضور همه را فراهم کنند 

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان آمادگی مردم برای حضور در صحنه انتخابات مجلس آینده نیز توضیح داد: همه باید تلاش کنیم فضا را برای حضور مردم به‌وجود آوریم و اگر فضای جامعه ما مشکلی دارد، وظیفه مسئولین انتخابات است که فضای مناسب برای حضور همه در انتخابات را فراهم کنند. 

وی هم‌چنین با بیان این‌که «در انتخابات صحنه را برای حضور یک حزب آماده نمی‌کنیم، بلکه عرصه برای همه باید آماده شود» تصریح کرد: جامعه 70 میلیونی که جمعیتی برابر 50 میلیون آن می‌تواند در انتخابات شرکت کند، باید شرایط را برای حضور همه فراهم کند که این شرایط با مشارکت مردم و ا عتماد آن‌ها به وجود می‌آید، پس باید اعتماد کنند که قانون اجرا می‌شود و همه مجری قانون هستند و تخلفی از قانون صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین دستگاه‌های اجرایی و سه قوه وظیفه دارند شرایط را برای حضور بیشتر مردم فراهم کنند و این وظیفه همه ماست. 

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در رابطه با وظیفه نخبگان در عرصه انتخابات و سکوت برخی نیز گفت: عده‌ای سکوت می‌کنند، چون هر کس سخنی می‌گوید عده‌ای آماده هستند برای هجمه و تهمت پس باید این قبیل اقدامات را از بین برد؛ چراکه وقتی یک رسانه خود را مجاز می‌داند، نسبت به هر فردی هر نوع قضاوت و اتهامی بزند، طبیعی است که عده ای خود را کنار می‌کشند.
باید فضای اتهام، تهمت و بهم پریدن را از بین ببریم 

وی با تاکید بر این‌که «باید فضای اتهام، تهمت و بهم پریدن را از بین ببریم» خاطرنشان کرد: این که هر گروهی می‌خواهد به صورت دیگری ناخن کشد، مطلوب جامعه ما نیست، پس باید تلاش کنیم فضای مطلوب و امن برای حضور همه پیدا شود و همه احساس امنیت کنند که می‌توانند اظهارنظر داشته باشند؛ چراکه از افتخارات جامعه ما این است که همه در چارچوب قانون، آزادی بیان نظر و فکر دارند، و این نباید از دست رود. 

وی همچنین درباره کم‌رنگ شدن نقش خود در شورای عالی امنیت ملی توضیح داد: من در شورای عالی امنیت ملی عضو هستم و هر وقت جلسه شورا تشکیل شود، شرکت می‌کنم پس حضور من کمرنگ نیست؛ چراکه در همه جلسات شرکت دارم. 

همه تلاش کنیم پرونده ایران را از شورای امنیت بیرون آوریم 

دکتر روحانی همچنین درباره مذاکرات استانبول اظهارنظر کرد: اصل مذاکره مطلوب است؛ چراکه ما باید معضلاتی را که از نظر سیاسی داریم، حل و فصل کنیم. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم از طریق مذاکرات، تماس‌ها و فعالیت‌های دیپلماتیک پرونده ایران را از شورای امنیت بیرون آوریم و هدف باید این باشد، در حال حاضر فعالیت هسته‌‌ای‌مان را انجام می‌دهیم، اما مشکل ما این است که پرونده ما در شورای امنیت است، پس وظیفه همه مسئولان است تا به لحاظ دیپلماتیک وظایف خود را انجام دهند و مذاکرات استانبول یک قدم در این راه است. 

وی همچنین اظهار کرد: امیدواریم در مذاکرات استانبول بتوانیم در جهت رسیدن به اهداف‌مان یک قدم پیش رویم، پس اصل مذاکره مهم نیست، بلکه دستیابی به اهداف مهم است و بزرگ‌ترین هدف ما در بحث هسته‌یی این است که پرونده ما از شورای امنیت خارج شود، چون تا وقتی در شورای امنیت است، قطعنامه‌ها وجود دارد و ممکن است قطعنامه‌های دیگری نیز تصویب شود و تصویب قطعنامه‌ها به‌نفع مردم نیست، پس باید تلاش کنیم، فضا را تغییر دهیم و تغییر فضا با فعالیت دیپلماتیک امکان‌پذیر است. 

با جامعه روحانیت مبارز قهر نیستم 

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی درباره حضور ناطق نوری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و خودش در جلسات جامعه روحانیت گفت: من در جامعه روحانیت مبارز عضو هستم و از اعضای موسس آن بوده و همیشه عضو شورای مرکزی بودم و در حال حاضر عضو شورای مرکزی هستم. 

وی با اشاره به این‌که «روحانیت مبارز از سال 56 توسط شهیدان بهشتی، ‌مطهری و مفتح شکل گرفت» گفت: از روزهای اولیه عضو این جمع بوده‌ام و تابه‌حال هستم و آقایان ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی، امامی کاشانی و غیره نیز عضو هستند. 

وی با تاکید بر این‌که «با روحانیت مبارز قهر نیستم و ابایی از حضور ندارم» ادامه داد: اما معمولا این روزها دستور خیلی مهمی در آن وجود ندارد، پس هر وقت دستور مهمی در روحانیت مبارز مطرح شود و دعوت کنند، حتما شرکت می‌کنم. 

در ادامه دکتر روحانی در پاسخ به سوالی در مورد دیدگاهش درباره نقش تلویزیون در امر طلاق توضیح داد: من نقل قولی از جامعه‌شناسی کردم که ایشان نقش تلویزیون را در جامعه آمریکا منفی دانستند، البته به اعتقاد من این طور نمی‌توان راجع به تلویزیون قضاوت کرد؛ چراکه می‌تواند نقش‌های مثبتی هم داشته باشد. البته من نمی‌خواهم تلویزیون خودمان را با تلویزیون آمریکا مقایسه کنم و هرچه که یک دانشمند گفته است را بپذیریم، اما اساس تلویزیون وسیله‌ای است که روابط خانوادگی را تا حدی ضعیف کرده است. 

وی با اشاره به این‌که «همه وظیفه داریم از یک طرف به جامعه آگاهی سیاسی دهیم و از طرف دیگر فعالیت‌های سیاسی را تشدید کنیم» گفت: محصول سیاسی با آموزش به‌دست می‌آید، توسط مدرسه،‌خانه، رسانه و غیره و مقداری از آن توسط تشکل‌های سیاسی به وجود می‌آید؛ چراکه در کنار فعالیت سیاسی شبکه سیاسی شکل می‌گیرد. پس باید زمینه‌ای را فراهم کرد که تشکل‌ها بیشتر فعال شوند و آزادی عمل داشته باشند و هم رسانه‌ها بتوانند آگاهی بیشتری به مردم دهند. 

وی در ارزیابی خود از عملکرد صدا و سیما در حوزه سیاسی گفت: از لحاظ سیاسی باید فضا را باز بگذاریم؛ چراکه اگر می‌خواهیم در فعالیت سیاسی ، جو سیاسی درست کنیم می‌توانیم با رسانه‌های مختلف یک جو قالب سیاسی درست کنیم، اما هدف ما این نیست، بلکه ما می‌خواهیم همه مردم را جذب کنیم و نمی‌خواهیم آن‌هایی که جذب شده‌اند را تقویت روحیه کنیم و آن‌هایی‌که جذب نشده‌اند را کنار بگذاریم. 

دکتر روحانی تاکید کرد: اگر هدف جذب است باید فضای بازتری در رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون ایجاد شود و افکار مختلف و نظرات بیان شود و در نهایت قضاوت و انتخاب را به مردم بسپاریم. 

وی افزود: صدا وسیما نباید نقش انتخاب‌کننده از طرف مردم داشته باشند و بخواهد یک نظری را به مردم تحمیل کند، بلکه باید فضا را باز و آزاد بگذارد چون مردم ما فرهیخته و دارای تمدن و فرهنگ بالا هستند وخودشان می‌توانند قضاوت کنند پس باید همه نظرات را شنید و بهترین‌ها را برگزید و برگزیدن بهترین‌ها را باید به مردم واگذار کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین