کد خبر: ۱۱۸۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۲

کاهش 46درصدی سود سیمان هگمتان در اثر حذف یارانه‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس اقتصادی: با وجود تاکید مقامات دولتی مبنی‌بر عدم تاثیر حذف یارانه‌ها در روند تولید و سوداوری شرکت‌های تولیدی؛ اطلاعات ارسالی شرکت‌های بورسی به سازمان بورس حاکی از کاهش شدید سود شرکت‌های بورسی در اثر حذف یارانه‌ها می‌باشد.
 
به گزارش آفتاب، بر اساس اطلاعات ارسالی سیمان هگمتان به سازمان بورس و سایت www.codal.ir پیش‌بینی سود سیمان هگمتان برای سال مالی منتهی به 30 دی ماه 1390 با 46درصد کاهش به دلیل اجرای حف یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی گزارش شده است.

تاثیر طرح تحول بر روی سود شرکت‌های بورسی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌باشد که تاثیر مستقیم آن به شرح ذیل محاسبه شده است: درمیان فولادی‌ها بیشترین تاثیرمنفی، بر روی سود شرکت فولادخوزستان خواهد بود که بیش از 50% تعدیل منفی خواهد داشت.
 
این تعدیل منفی برای شرکت‌های فولادمبارکه و فولادخراسان بین 10% تا 20% خواهد بود.
 
بخشنامه جدید دولت مبنی‌بر آزادسازی واردات شمش فولاد می‌تواند به ضرر فولاد خوزستان تمام شود که 3200 میلیون تن شمش خام تولید می‌کند و این امر می‌تواند منجر به تغییرات عمده‌ای در شرکت شده و باعث تقویت راهبردهای بازرگانی شرکت گردد.

همچنین کاهش سود خودرویی‌ها در حدود 5% الی 6% خواهدبود. همین میزان تاثیر درباره شرکت‌های ملی مس، گل‌گهر و چادرملو متصور است. البته قیمت‌های جهانی می‌تواند تاثیر متفاوتی داشته باشد؛ مثلا قیمت‌های فعلی مس منجر به تعدیل مثبت 20% "فملی" خواهد شد.

اجرای این طرح درخصوص سیمانی‌ها با توجه به جدید بودن دستگاه‌ها وتکنولوژی بسیارمهم است. مثلا سیمان کردستان که دارای تکنولوژی جدیدی است کمتر از 15% کاهش سود خواهدداشت اما سایر سیمانی‌ها تا 50 درصد کاهش سود خواهند داشت.

تاثیر طرح درباره پتروشیمی‌ها متفاوت خواهدبود به‌طوریکه پتروشیمی‌هایی مانند خارک و فنآوران که مصرف انرژی آنها به‌صورت آزاد بوده است از این طرح منتفع می‌شوند.

در دو مقطع احتمالا شاهد افزایش نرخ تورم خواهیم بود؛ اول در زمان صدور قبوض واحدهای تولیدی و خانگی و دوم در ابتدای سال آتی، تحلیل نسبتا کامل تاثیرات طرح تحول بر روی سود شرکت‌ها پس از این دو مقطع میسر خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین