آفتابنیوز : آفتاب: كشور چین اعلام كرده است با ساخت بلندترین پل آبی جهان قدمی دیگر را در مسیر نزدیک شدن به اهداف اقتصادی برداشته است.
پل 42.5 كیلومتری "كوئینگ دائو هایوان" كه بهراحتی میتواند از كانال انگلستان عبور كرده و تقریبا 4 كیلومتر طولانیتر از بلندترین پل سابق در جهان است بر روی آبهای نیلی رنگ خلیج "جیاژو" گسترده شده است.
این پل 6 باندی با هزینهای برابر 5.5 میلیارد پوند و طی 4 سال ساخته شده و ساختار ظریف آن نشان دهنده پیشرفتهای مهندسان چینی طی سالهای اخیر است.
بیش از پنج هزار و 200 ستون وزن سطح پل را تحمل كرده و انتظار میرود پس از افتتاح این پل در اواسط سال جدید، روزانه بیش از 30 هزار خودرو از روی آن عبور كرده و از مدت زمان سفر میان دو شهر "كینگ دائو" و "هوانگدائو" در حدود 20 تا 30 دقیقه خواهد كاست.
در حدود 10 هزار كارگر برای ساخته شدن این پل به كار گرفته شدند و آن را از دو سر انتهایی پل ساخته و در مركز آن را به یكدیگر متصل كردند. 450 هزار تن در ساخت طولانی ترین پل جهان مورد استفاده قرار گرفته است، مقدار فولادی كه برای ساخته شدن 65 برج ایفل كافی خواهد بود و بتن به كار گرفته شده در ساخت آن 2.3 میلیون متر مكعب بوده است كه این مقدار بتن نیز برای پر كردن سه هزار و 800 استخر المپیك كافی خواهد بود.
مقامات چینی اعلام كردهاند این پل به اندازهای مستحكم است كه میتواند زلزلهای با شدت هشت درجه، طوفانها و یا برخورد یک كشتی 300 هزار تنی را تحمل كند.
بر اساس گزارش تلگراف، با این حال بسیاری از شهروندان چینی صرف میلیاردها دلار سرمایه برای كاهش دادن 20 دقیقه از زمان مسافرت در میان دو شهر را هدر دادن سرمایه میدانند. كشور چین در حال حاضر مالك 10 نمونه از بلندترین پلهای جهان است.
مشخص نیست چرا مسئولان چینی كه توان ساخت پروژههایی با این سرعت را دارند، توان تكمیل آزادراه تهران - شمال را در این دوره طولانی نداشتهاند. این اتفاق قدری عجیب نیست؟ {$old_album_118622}