کد خبر: ۱۱۸۶۹۲
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۸
علی‌رغم تاکیدات صریح رئیس قوه قضائیه تکرار شد؛

دهن‌کجی آشکار رسانه‌های حامی دولت به توصیه‌های مقامات قضایی

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- گروه سیاسی: «اصل مذاکره مطلوب است؛ چراکه ما باید معضلاتی را که از نظر سیاسی داریم، حل و فصل کنیم. همه باید تلاش کنیم از طریق مذاکرات، تماس‌ها و فعالیت‌های دیپلماتیک پرونده ایران را از شورای امنیت بیرون آوریم و هدف باید این باشد، در حال حاضر فعالیت هسته‌ای‌مان را انجام می‌دهیم، اما مشکل ما این است که پرونده ما در شورای امنیت است، پس وظیفه همه مسئولان است تا به لحاظ دیپلماتیک وظایف خود را انجام دهند و مذاکرات استانبول یک قدم در این راه است. امیدواریم در مذاکرات استانبول بتوانیم در جهت رسیدن به اهداف‌مان یک قدم پیش رویم، پس اصل مذاکره مهم نیست، بلکه دستیابی به اهداف مهم است و بزرگترین هدف ما در بحث هسته‌‌ای این است که پرونده ما از شورای امنیت خارج شود، چون تا وقتی در شورای امنیت است، قطعنامه‌ها وجود دارد و ممکن است قطعنامه‌های دیگری نیز تصویب شود و تصویب قطعنامه‌ها به نفع مردم نیست، پس باید تلاش کنیم، فضا را تغییر دهیم و تغییر فضا با فعالیت دیپلماتیک امکان‌پذیر است»؛ این عین عبارات و جملاتی است که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از سخنانی که دکتر روحانی در روز شنبه 18 دی و در حاشیه همایش ملی آینده‌پژوهی مسائل خانواده درباره مسائل هسته‌ای در جمع خبرنگاران اظهار داشته،‌ مخابره کرده که اتفاقاً کامل‌ترین خبر تهیه شده از این گفت‌وگو در جمع خبرنگاران هم مربوط به همین خبرگزاری است. 

جالب اینجاست که خبرگزاری نزدیک به دولت فارس هم در خبر تنظیمی خود در این باره، این جملات را به نقل از دکتر روحانی گزارش کرده ‌است: «اصل مذاکره مطلوب است ولی غرب یک مرحله از ما جلوتر است و توانسته پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد و باید تلاش کنیم پرونده را از شورای امنیت خارج کنیم؛ مذاکرات استانبول یک گام مثبت است که امیدواریم به اهداف خود دست یابیم». 

در اخبار تنظیمی توسط دیگر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های شناخته شده کشور نیز تقریباً چنین عبارات و جملاتی از این بخش صحبت‌های دکتر روحانی منتشر شده ‌است. اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد تیترهای دروغ و شگفت‌آوری است که توسط برخی سایت‌ها، روزنامه‌ها و خبرگزاری زنجیره‌ای وابسته به دولت، بدون استناد به هیچ منبع خبری موثقی برای صحبت‌های رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک انتخاب شده‌است! 

به‌عنوان مثال خبرگزاری ارگان دولت که اساساً هیچ خبری از اظهارات روز شنبه دکتر روحانی در آن روز، منتشر نکرده بود، روز یکشنبه نظر دو نماینده مجلس را درباره اینکه دکتر روحانی "ماندن پرونده ایران در شورای امنیت را یک تهدید بزرگ دانسته" جویا شده‌است!!! همچنین دیگر سایت‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای که علاقه شدیدی به بازسازی نقش نشریات زنجیره‌ای افراطی در سال‌های دهه 70 دارند، سعی کرده‌اند تا این‌گونه القا کنند که این عبارت توسط دبیر اسبق شورای‌عالی امنیت ملی به‌کار رفته، تا به تبع آن به غوغاسالاری و جنجال‌آفرینی و مسموم کردن فضا برای هرگونه اظهار نظر شخصیت‌های دلسوز نظام بپردازند. 

واقعیت این است که هر چند که اینگونه رفتارها توسط رسانه‌ها و روزنامه‌های افراطی و زنجیره‌ای موجود، پدیده جدیدی نیست. اما زمان وقوع آن مقارن با اظهارات صریح ریاست محترم قوه قضائیه مبنی بر اینکه "افراد و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی از مطرح کردن مطالب اثبات نشده در رسانه‌ها از جمله صدا و سیما پرهیز کنند؛ چراکه طرح چنین مسائلی قابل پیگیری قانونی است" و نیز بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره "پرهیز از ارتکاب امور غیر‌اخلاقی‌ همچون تهمت، افترا و غیبت در جامعه ولو به بهانه اصلاح امور" بسیار جای تامل است. 

به‌عبارت دیگر پیام آشکار این‌گونه دروغ‌پراکنی‌های این رسانه‌های زنجیره‌ای و اشخاص حقیقی و حقوقی که آنها را مدیریت می‌کنند، «دهن‌کجی» به توصیه‌های مقامات عالی‌رتبه کشور است که مشخص می‌کند این رسانه‌ها سعی دارند با بهره‌گیری از ابزارهای نامشروع همه مخالفان و منتقدان خود را مجبور به سکوت کرده و همچنان افراطی‌گری را به عنوان گفتمان رایج در فضای سیاسی کشور مطرح نمایند. 

اکنون مسأله این نیست که مطرح بودن پرونده هسته‌ای کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود یا نمی‌شود، بلکه مساله مهم‌تر این است که اساساً دبیر اسبق شورای‌عالی امنیت ملی ایران به چنین موضوعی اشاره نکرده و دروغ‌پراکنی‌های رسانه‌های زنجیره‌ای در این‌باره که اتفاقا بسیاری از آنها با بودجه بیت‌المال هم اداره می‌شوند، دورنمایی تاریک از سیر قهقرایی اخلاقی در جامعه ایران را در مقابل دیدگان ما قرار می‌دهد که قطعاً یک «تهدید بسیار بزرگ» برای آینده انقلاب و نظام اسلامی است. 

اکنون به‌نظر می‌رسد توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری ضرورت اهتمام "آحاد مردم و مسئولان به حفظ هوشیاری و تشخیص صحیح مسائل اصلی از مسائل فرعی و جابجا نکردن آنها" بسیار راه‌گشا خواهد بود و جامعه اسلامی که به تعبیر پیامبر اسلام(ص) بر پایه اخلاق بنانهاده شده نباید با هوسبازی‌های سیاسی عده‌ای نادان و یا مغرض در بنیان‌های اصلی خود آسیب‌پذیر گردد. 

متاسفانه دروغ و تهمت اکنون به رویه‌ای عادی در رسانه‌های زنجیره‌ای حامی دولت تبدیل شده که تداوم آن ترویج ضد ارزشها و سقوط اخلاقی جامعه اسلامی ایران را در پی خواهد داشت و این قطعاً یک موضوع اصلی است که آینده نظام و انقلاب را تهدید می‌کند و تکرار این حرکات سخیف رسانه‌ای در شرایطی که دستگاه قضایی صراحتاً مخالفت خود را با فضای موجود ابراز نموده، جز لجاجت و به تمسخر گرفتن مسئولان امر تعبیر دیگری نخواهد داشت. آیا وقت آن نرسیده‌است که سایت‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای افراطی اندکی برای عملکرد خود پاسخ‌گو باشند؟ 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین