کد خبر: ۱۱۹۳۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۶
دبیر کل حزب اسلامی ایران:

انتشار منشور اصول‌گرایی کافی نیست، باید جلوی دروغ‌ها و تهمت‌ها را گرفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک فعال سیاسی اصول‌گرا تدوین و انتشار منشور اصول‌گرایی را شرط لازم و نه کافی می‌داند و با بیان اینکه نباید اختلافات را کتمان کرد و باید ساز و کاری برای وحدت تدارک دید که مبتنی بر عقل جمعی باشد، تاکید می‌کند که «باید تدبیری برای رفع بداخلاقی‌های سیاسی، بدزبانی‌ها، بهتان‌ها، تهمت‌ها و دروغ‌زنی‌ها اندیشید، چرا که این‌ها مبادی مسموم و ویران‌گر است.»

ابوالقاسم رئوفیان دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین در خصوص منشور اصول‌گرایان به فرارو گفت: «به اعتقاد بنده اختلافاتِ منجر به انشقاق اصول‌گرایان در یک پروسه زمانی اتفاق افتاد و درست کردن هر چیزی دشوارتر از ویران کردن آن است. وقتی جبهه دچار آسیب شد و ترکش‌هایی به این پیکره خورد که نیازمند مداوا و تدبیر برای ایجاد پیوستگی گردید، قطعا کار دشواری در پیش است. هم طبیب حاذقی می‌طلبد؛ هم اطبا باید دقیقاً محل‌های آسیب را شناسایی کنند و ساز و کار برطرف کردن اختلافات را پیش‌بینی کنند».

این فعال اصول‌گرا در ادامه گفت: «مشخصا بیانیه نخست جامعتین و منشور اصول‌گرایی که دیروز ابلاغ شد، بر اساس اصولی است که رهبر انقلاب پیش از این هم بر آن تاکید داشتند و منبعث از منویات حضرت امام(ره) بوده است. اما خوب بودن و لازم بودن این اسناد به معنای کافی بودن آن نیست، مسلماً باید ساز و کاری تدارک دیده شود که هرچه بیشتر امکان تقریب طیف‌های اصول‌گرا در این جبهه عظیم فراهم بیاید».

وی افزود: «باید وجود اشتراک و افتراق کاملاً شناسایی شود، در جهت تقویت وجوه اشتراک و رفع وجوه افتراق نیز کاملاً تلاش گردد که همه این‌ها نیازمند برنامه است. ما هم انتظار نداریم وقتی این جبهه در زمانی طولانی به چند جریان تقسیم شده است، به سادگی این مسئله رفع شود. ولی هنوز ما با این اختلاف روبروییم و باید تدبیری برای رفع بداخلاقی‌های سیاسی، بدزبانی‌ها، بهتان‌ها، تهمت‌ها و دروغ‌زنی‌ها اندیشید، چرا که این‌ها مبادی مسموم و ویران‌گر است».

رئوفیان با بیان این که پیشگیری نکردیم ولی اینک باید درمان کنیم، اظهار داشت: «گمان نکنیم همین که منشوری تدوین و منتشر شود، همه چیز درست می‌شود، این برخورد شعاری است. من متاسفم که بعضی دوستان با این گونه مسائل شعارگونه برخورد می‌کنند. شعار باید با شعور در هم تنیده باشد. بعضی‌ها گفتند اصلاً اختلاف نبوده! چرا دارند حقایق را کتمان می‌کنند؟ بر هیچ کسی پوشیده نیست که بین طیف‌های اصول‌گرایی و در این جبهه اختلافاتی وجود دارد و باید در صدد درمان آن برآمد».

این فعال سیاسی با تقدیر از اقدام به‌جا و مناسب جامعتین گفت: «منشوری که روز گذشته منتشر شد بسیار امیدوارکننده است، اما این تنها شرط لازم وحدت است و شرط کافی آن نیست. باید پشت قضایا را دید و با افرادی که هنوز نگاه‌هایی افراطی‌گرایانه دارند و به خیال خدمت بزرگ‌ترین ضربه‌ها را می‌زنند، باید برخورد شود. اگر این افراد اصلاح‌ناپذیر نباشند باید طرد شوند».

دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین درباره ساز و کار مناسب ایجاد وحدت در میان اصول‌گرایان گفت: «ساز و کار وحدت باید مبتنی بر عقل جمعی باشد. اگر در این ساز و کار به طیف‌ها توجه شود، اما به افراد توجهی صورت نگیرد، اگر به چهره‌ها توجه گردد و از نیروی جوان در جریان اصول‌گرایی غفلت کنیم، اگر فکر کنیم هنوز جریان اصول‌گرا واحد است، و بعضی جریان‌های ایجادشده را ببینیم و بعضی را نبینیم؛ باعث می‌شود که به راه حل مطلوبی نرسیم».

وی با تاکید بر این که باید اختلافات به رسمیت شناخته شود، گفت: «تا حدی از اختلاف رحمت است. خداوند به عدد خلایقش سلایقی آفرید که با هم متفاوتند، مهم این است که سلایق متعارض و متقابل نباشند. به همین خاطر در تعریف ساز و کار وحدت باید به تمامی مولفه‌ها توجه گردد و کم‌ترین غفلت از یک مرحله و مولفه موجب می‌شود وحدت کامل ایجاد نگردد و آن وقت شیر وحدت، بی‌یال و دم و اشکم می‌شود».

رئوفیان در پاسخ به این سوال که آیا تشکیل نشدن یک مرجع عالی تشکیلاتی دست‌مایه اختلافات آتی اصول‌گرایان بر اساس تفاسیر متعارض از منشور نخواهد شد، اظهار داشت: «اگر این مرجع عالی تمامی طیف‌های اصول‌گرا را نمایندگی کند؛ می‌توان به آن امید داشت؛ اما اگر باز در تعیین این مرجع به برخی بی‌توجهی شده و با قضیه گزینشی برخورد گردد، نمی‌توان به ایجاد وحدت میان تمامی طیف‌های اصول‌گرا امید بست. به اعتقاد من باید با قضیه بسیار بسیط و باز برخورد کرد تا بتوان نام انسجام را بر آن اطلاق کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین