آفتابنیوز : آفتاب: به نظر میرسد دولتمردان در ارائه آمار و ارقام و بیان گستردگی حجم خدمتگذاری دولتهای نهم و دهم رقابتی پرشتاب را آغاز کردهاند که در آخرین مورد به بروز گافی به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان انجامیده است؛ وزیر اقتصاد میگوید ۲۹۰۰ میلیارد تومان به مترو پرداخت کرده و رویانیان گفته است ۳۵۰۰ میلیارد، رویانیان گفته است ۷ برابر گذشته ولی وزیر اقتصاد ادعا کرده ۹ برابر گذشته به مترو کمک مالی شده است.
به گزارش فردا، وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس در حالی از اختصاص ۲هزار و ۹۰۰میلیارد تومان به متروی تهران و کلانشهرهای کشور در ۵ سال اخیر خبر داده که محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت سوخت و حمل و نقل کشور مدعی شده در همین ۵ سال دولت بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان به متروی تهران و کلانشهرها اختصاص داده است.
جالبتر آنکه بر طبق عادت همیشگی دولتمردان در مقایسه دولتهای نهم و دهم با دولت های پیشین، وزیر اقتصاد مدعی شده در ۵ سال اخیر ۹ برابر آنچه قبلا انجام شده اعتبار به بخش مترو پرداخت شده است که رویانیان این بار هم ادعای آقای وزیر را نقض کرده و گفته است آنچه در این ۵ سال پرداخت شده ۷ برابر گذشته بوده است.
وزیر اقتصاد نکته جالب دیگر را هم عنوان کرده است: ” آنچه که سبب شده است ما نتوانیم ۲ میلیارد دلار مصوب را پرداخت کنیم این است که در حساب ذخیره ارزی پولی نداریم و تمام کسانی که دغدغه اجرای پروژهها و اعطای وام از محل حساب ذخیره ارزی را دارند میدانند که از دی ماه سال گذشته پرداختی از حساب ذخیره ارزی برای وام های جدید وجود نداشته است.
حسینی که برای پاسخگویی در خصوص علت پرداخت نشدن مصوبه دو میلیارد دلار اعتبار صندوق ذخیره ارزی در مجلس حاضر شده بود گفته است: در حال حاضر مانده اصل تسهیلات اعطایی به متروی تهران بالغ بر هزار میلیارد تومان است بهطوری که امروز متروی تهران یکی از بزرگترین بدهکاران به سیستم بانکی به شمار میرود.
هرچند رویانیان این بار ضمن تأیید سخنان وزیر اقتصاد تصریح کرده است: تاکنون مسوولان دولتی از جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی و خود بنده با مسئولان بانکها برای رفع مشکل شهرداری تهران در این زمینه صحبت کردهایم که امیدواریم این مشکل نیز بزودی برطرف شود.
به نظر میرسد در کنار عادتهایی نظیر مقایسه ۵ سال اخیر همه موضوعات و اتفاقات کشور با تمام سالهای گذشته کشور و دولتهای قبلی انجام دادهاند، آنچه تازگی دارد طلبکار نشان دادن دولت در جایگاههای مختلف است که توسط مسئولین دولتی دنبال میشود.
این رویکرد دولت در ماههای اخیر در مسأله سقوط هواپیما در ارومیه به اوج خود رسید و وزیر راه مردم را مقصر سوانح هوایی معرفی کرد و حالا پس از بحث و جدلهای بسیار بین شهرداری و متروی تهران، مجلس، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و مجمع تشخیص مصلحت از یکسو و دولت در سوی دیگر، این بار به یکباره صورت مسأله عوض شده و متروی تهران بدهکار نامیده میشود.