آفتابنیوز : آفتاب: رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احمدینژاد باید بداند که شخص اول مملکت نیست، نامه او به نمایندگان را فاقد جایگاه در قانون اساسی دانست و تاکید کرد که مجمع تشخیص مصلحت نظام، مورد تایید مقام معظم رهبری است و اگر اختلافی میان قوا وجود داشته باشد، این نظر مقام معظم رهبری است که فصلالخطاب است.
علی عباسپورتهرانیفرد در گفتوگو با خانه ملت، نامه انتقادآمیز “محمود احمدینژاد” در خصوص محتوای برنامه پنجم توسعه را به صلاح نظام و کشور ندانست و اظهار کرد: طبق ماده ۵۷ قانون اساسی سه قوه زیر نظر رهبری وظایف خود را اعمال میکنند و همچنین بر اساس بند هفت ماده ۱۱۰ قانون اساسی یکی از وظایف رهبری حل اختلافهای قوای سهگانه است.
نماینده تهران در مجلس، افزود: اینکه رییسجمهوری نامهای را به نمایندگان ارسال میکند در صورتی که مشکل اصلی ایشان با قوه قضاییه و مجمع است، جایگاه قانونی ندارد.
وی با تاکید براینکه کسی که خود رییس یکی از قوای سهگانه است، باید به رعایت قانون التزام داشته باشد، گفت: بر اساس قانون اختلافهای میان قوا باید زیر نظر رهبری حل شود، آقای احمدینژاد نیز باید این نامه را به مقام معظم رهبری ارسال میکردند و رهبری نیز در صورتی که تذکر لازم باشد، اقدام میکنند.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، با اعلام اینکه این نوع نامهنگاریها به نمایندگان، جو و موج سیاسی در کشور ایجاد میکند، تصریح کرد: ما در داخل کشور مباحث مهمی مانند هدفمندی یارانهها را دستور کار داریم و در حوزه بینالمللی نیز رسیدن به آرامش در منطقه و در جامعه به گونهای که قوای سهگانه با همکاری یکدیگر روی آن تمرکز کنند، از مهمترین مسائل است که نباید با این مکاتبات خدشهای به آنها وارد شود.
عباسپور ریشه محتوای نامه احمدینژاد را در اعتراضهای او نسبت به عملکرد مجلس عنوان کرد و افزود: محدودیتهایی که رییس جمهوری برای قانون اساسی قرار داده است به شورای نگهبان منعکس کرد و مقام معظم رهبری نیز دستور بررسی این موضوع را دادند، کمیتهای مشترک نیز به همین منظور تشکیل شد که نظرهای رییس جمهوری مدنظر قرار داده شد.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد نقطه نظرات رییس جمهوری موجه تشخیص داده نمیشود، تصریح کرد: برخی از اشکالهای احمدینژاد از سوی شورای نگهبان، مجلس و حتی خود دولت بررسی شد و به سمتی رفت که این تداخلها مشخص شد؛ اما در مواردی نیز این اشکالها توجیهی نداشت.
نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس، افزود: رییس جمهوری باید بداند که طبق قانون اساسی شخص دوم مملکت است و شخص اول مملکت رهبری است که ولایت مطلقه فقیه را بر عهده دارد و صحبتهای ایشان برای همه قوا باید فصلالخطاب باشد.
اعضا و ریاست مجمع به عنوان بازوی مشورتی و منصوب رهبری نظام هستند عباسپور معتقد است که اگر احمدینژاد نکته و یا اعتراضی نسبت به برنامه پنجم که به مجمع رفته بود، داشت باید به مقام معظم رهبری نامه را ارسال میکرد.
وی یادآور شد: اعضا و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان بازوی مشورتی و منصوب رهبری نظام هستند و مجمع نیز در موارد ارجاع شده برنامه پنجم توسعه، با توجه به نقطه نظرات مقام معظم رهبری عمل کردند و نمایندگان مجلس که در جلسههای مجمع حضور داشتند از موضع مجمع که تابع نظرات رهبری بود، ابراز خوشحالی کردند.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، افزود: مجمع به تایید رهبر انقلاب رسیده است، اگر رییس جمهوری اعتراضی به مجمع دارد، مخاطب این اعتراض، نمایندگان نیستند.
عباسپور در خصوص این بخش از اظهارات احمدینژاد مبنی بر اینکه در حد مقرر قانون اساسی عمل نشده است، گفت: طبق ماده ۷۱ مجلس در عموم مسائل در چارچوب قانون اساسی میتواند اظهار نظر کند، این عموم مسائل نشان میدهد که مجلس میتواند در عموم مسائل ورود پیدا کند مگر در مواردی که در اختیار رهبری استف مانند اعلام جنگ که آحمدینژاد نیز به آن اشاره کرده است.
مثالها و اظهارات احمدینژاد نوعی فرافکنی است رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد: نوع مثالها و اظهارات رییس جمهوری نوعی فرافکنی است، مجلس منبعث از رای مردم است و نمایندگان نیز به رعایت قانون اساسی سوگند خوردهاند و البته این موضوع را به خصوص مجلس هشتم به اثبات رسانده است که هرجا منویات رهبر انقلاب بود، هم مجلس و هم نمایندگان تلاش کردند که این منویات در قوانین مصوب به اجرا دربیاید.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، تاکید کرد: مجلس هرگز به خود اجازه نمیدهد که در حیطه اختیارات رهبری نظام وارد شود.
عباسپور با بیان اینکه همکاری نزدیکی در بررسی قانون برنامه پنجم توسعه میان معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری و کمیسیون تلفیق وجود داشت، افزود: در زمانی که دولت بحث استرداد لایحه برنامه را مطرح کرد شاهد بودیم که کمیته مشخصی از دولت و مجلس بر اساس رهنمودهای رهبری تشکیل شد، این در حالی بود که ما دو سوم مواد لایحه برنامه را جلو برده بودیم و بعضی از شاخصگذاریهایی که عنوان میشد در توان دولت نیست را تعدیل کردیم.
وی ادامه داد: سعی ما بر این است که با دولت یک همکاری نزدیک داشته باشیم، هرچند به مصلحت نمیدانیم که رییس جمهوری هر چند وقت یکبار موجی را ایجاد میکنند؛ یکبار حرف از در راس نبودن مجلس میزنند و بار دیگر با یک سفر خارجی جامعه را در بحران فرو میبرند.
رییس دولت در جایگاهی نیست که قوانین را ممیزی کند نماینده تهران به ایام عزاداری اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: با توجه به تعطیلی اخیر مجلس که تا یکشنبه هفته آینده جلسه نخواهد داشت، انتشار چنین نامهای به مصلحت نیست.
وی تصریح کرد: مجمع مصوباتی را تصویب میکند که خلاف شرع و قانون اساسی؛ اما به صلاح نظام باشد، و به معنی تغییر قانون اساسی نیست در واقع مجلس میتواند در همه امور وارد بحث قانونگذاری شود و بر اساس تایید شورای نگهبان که مشخص میکند که این مصوبات بر اساس شرع و قانون اساسی هستند یا نه.
عباسپور با تاکید بر اینکه رییس جمهوری موظف به اجرای قوانین مصوب مجلس است، یادآور شد: شورای نگهبان موارد خلاف شرع را به مجمع ارجاع میدهد و این قانون کل کشور است، متاسفانه رییس جمهوری خودش را در جایگاه ممیزی قوانین میداند و برخی از آنها را اجرا نمیکند و یا به شورای نگهبان ارجاع میدهد و شورا هم در بیشتر موارد این ارجاعها را درست نمیداند.
به گفته رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، رییس جمهوری در جایگاهی نیست که قوانین را ممیزی کند و آن مواردی را که میخواهد ابلاغ کند و بقیه را نه؛ اگر اشکالی در قانون وجود دارد راهش این نیست که خلاف قانون عمل کند و یا اینکه قانون را دور زده شود.
وی تاکید کرد: دولت میتواند این اشکالات را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند و مجلس هم نشان داده است که هدفش جلو بردن کار دولت است.
مجلس مقتدر از یکهتازی دولتها جلوگیری میکند عباسپور با بیان اینکه احمدینژاد دچار یک نوع برداشت و نگاه نادرست است، گفت: ایشان دچار این برداشت هستند که مجلس، قوه قضاییه، مجمع و شورای نگهبان با او مخالف هستند این یک نوع توهم است؛ ما این موضوع را درست نمیدانیم چون تصور میکند که فقط ایشان است که پاسدار مصالح و اقتدار نظام است، در صورتی که هدف همه ما حل مشکلات مردم است.
وی ادامه داد: مجلس برخاسته از رای مردم است و به طور قطع یکی از وظایف نمایندگان همکاری نزدیک با دولت است.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اظهار کرد: مهمترین دستاورد انقلاب ما و امام خمینی (ره)، اصل ولایت مطلقه فقیه و حضور پررنگ در نظام سیاسی و اداری است و دستاورد دیگر، مجلس مقتدر در نظام است.
وی افزود: تمامی دولتها در طول تاریخ مقتدر بودند و اختیارات اجرایی زیادی داشتند؛ اما این مجلسهای مقتدر بودند که تلاش کردند که دولتها را از یکهتازی و قدرت باز بدارند.
عباسپور معتقد است که در درجه نخست فصلالخطاب بودن نظر رهبر انقلاب و دوم مجلس مقتدر است که در کنار سایر قوا و بر اساس قانون اساسی میتواند به پیشرفت کشور کمک کند.
هر نماینده پاسخ این نامه را به طور مستقل بدهد وی با اشاره به واکنش نمایندگان نسبت به این نامه گفت: این نامه به صورت مستقل و نام هر نماینده به طور جداگانه ارسال شده است، بنابراین هر نماینده وظیفه دارد و میتواند که به طور جداگانه نیز پاسخ این نامه را بدهد و من این جریان را یک حرکت مثبت میدانم.
نماینده تهران در مجلس، دلیل اصلی مشکلات به وجود آمده را عدم حضور احمدینژاد در جلسههای مجمع عنوان کرد و افزود: ایشان از نقطه نظری در مورد برنامه پنجم دارند، چرا در نشستهای مجمع شرکت نکردند و حرف خود را به آنها نزدند؟ این نامهنگاریها به مجلس درست نیست و شاید اگر رییس جمهوری در این جلسهها حضور داشت این مباحث پیش نمیآمد.