کد خبر: ۱۲۰۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۶
با انتقاد از بی‌انضباطی مالی

رئیس دیوان محاسبات: هیچ‌کس نمی‌داند کشور چقدر درآمد دارد

در هیچ کالایی قدرت رقابت در عرصه بین‌المللی را نداریم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع مدیران استانی اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر بی‌انضباطی مالی به عنوان معضل ساختاری اقتصاد کشور محسوب می‌شود و همچون بیماری مزمن و تاریخی و سخت پیکره اقتصاد کشور را ناتوان کرده است.

وی تصریح کرد: در انضباط مالی در کشور دچار آسیب جدی هستیم و وجود این معضل به تاریخ ۱۰۰ سال اخیر ایران و نظام بودجه باز می‌گردد.

رییس دیوان محاسبات کشور با طرح این سوال که مجموعه درآمدهای کشور به چه میزان است، تاکید کرد: به طور قطع کسی نمی‌تواند برای این پرسش پاسخ درست و دقیقی ارائه دهد!

وی تصریح کرد: در حال حاضر بودجه‌ای که در کشور اعلام می‌شود فقط درآمد حاصل از نفت و مالیات است.

رحمانی ادامه داد: البته تمام مالیات نیز گرفته نمی‌شود چراکه باید حداقل میزان مالیات اخذ شده در سال، ۷۲ هزار میلیارد تومان باشد در حالی که در حال حاضر ۳۲ هزار میلیارد تومان دریافت می‌شود.

وی با طرح سوالی در خصوص میزان کل هزینه‌های کشور، گفت: هم اکنون کانون‌های مختلف درآمدی و هزینه‌ای در کشور وجود دارد که درآمدهای زیادی دارند و به تبع آن هزینه‌های بسیاری را نیز پرداخت می‌کنند.

رحمانی تصریح کرد: نظارت جزء‌به‌جزء بر این درآمدها کار غلطی است اما ما باید همچون پدر خانواده از مجموعه درآمدها و هزین‌های کشور مطلع باشیم تا بر اساس آن سیاست‌گذاری هزینه‌ای انجام شود.

وی در ادامه با بیان این پرسش که “نتیجه درآمدها و هزینه در کشور ما چیست”، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت تمام شده محصولات در کشور ما بالا است و در هیچ کالایی قدرت رقابت در عرصه بین‌المللی را نداریم.

رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: زمان انجام پروژه‌ها نیز در کشور طولانی است و تونل کوهرنگ نمونه‌ای از این واقعیت است و همین امر ما را از رقابت دقیق در عرصه بین‌المللی باز می‌دارد.

وی تاکید کرد: حل بخشی از این موضوعات به رفع بی‌انضباطی مالی که همچون بیماری در ساختار اقتصادی ایران لانه کرده است، باز می‌گردد.

رحمانی با اشاره به اینکه مشکل مدیریتی یکی دیگر از موانع بر سر راه اقتصاد ایران است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر درآمد، هزینه‌ها و نتایج آن به دست مدیران در دستگاه‌های دولتی است اما جهت‌گیری‌ها به گونه‌ای است که اگر برای تغییر مسیر نادرست تلاش کنیم به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

رئیس دیوان محاسبات کشور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: وظیفه دیوان محاسبات حفاظت، حراست و نگه‌داری از بیت‌المال است که در سه شکل حسابرسی مالی و انطباق عملکرد مدیران با شاخص‌های مالی، حسابرسی رعایت و انطباق عملکردها با احکام و نیز حسابرسی عملکرد، این کار را انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه دیوان محاسبات عملیات حسابرسی عملکرد به منظور پویا کردن بیشتر بیت‌المال را دیر آغاز کرده است.

رحمانی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات کشور در سال ۸۹ بیش از ۱۰۰ گزارش را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است، افزود: این گزارش‌ها به عنوان آینه تمام‌نمایی برای دستگاه‌های اجرایی به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: این گزارش‌ها از حوزه‌های مختلف صنعت، نفت، مالیات، هدفمندی یارانه‌ها و سایر بخش‌ها از کل تا جزء تهیه شده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: دیوان محاسبات بر اساس برنامه زمان‌بندی مشخص، اجرا و تکمیل پنج پروژه مهم را به هر یک از استانهای کشور واگذار کرده است.

وی یادآور شد: در حسابرسی مالی ارتقای بهره‌وری، کاهش زمان اجرای پروژه، کاهش هزینه مد نظر است و در واقع دیوان محاسبات با این نوع حسابرسی حلقه واسطه ای میان مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی است.

رحمانی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات ایرادها و اشکلات بسیاری را که در مسیر بودجه وجود دارد در قالب تفریغ بودجه به مجلس و کمسیون مربوطه ارائه می‌دهد، تصریح کرد: دیوان محاسبات از سه سال گذشته تاکنون بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری تفریغ را دو ماه زودتر از بودجه به مجلس ارائه و تمامی بندهای آن را توضیح می‌دهد.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه علت تخلف‌های اداری در دستگاه‌های اجرایی به عدم آگاهی به قوانین، سهل‌انگاری و تخلفات عمد بر می‌گردد، گفت: سهل‌انگاری و جهل نسبت به قوانین علت ۹۵ درصد از تخلفات اداری است که می‌‌توان آن را با پیشگیری رفع کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین