کد خبر: ۱۲۰۶۶۳
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۵

بشار اسد: سوریه با تونس و مصر فرق می‌کند؛ امسال اصلاحات سیاسی انجام می‌دهیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، ادعا کرد که وضعیت سوریه با مصر و تونس فرق می‌کند. وی در عین حال از اجرای اصلاحات سیاسی جدید در این کشور خبر داد. 

اسد در گفت‌وگویی با روزنامه «وال‌استریت ژورنال» که ـ‌دوشنبه‌ـ امروز منتشر شد، گفت: «اگر می‌خواهید در مورد تونس و مصر صحبت کنم، ما خارج از این موضوع قرار داریم. در نهایت ما تونسی یا مصری نیستیم. می‌توانم در شرایط منطقه در کل صحبت کنم چون ما در یک منطقه هستیم ما کپی یکدیگر نیستیم اما وجه مشترک زیادی داریم. فکر می‌کنم این موضوع در مورد ناامیدی در منطقه است زمانی که شما یک ناآرامی را مشاهده می‌کنید مشخص است که خشمی وجود داشته است.» 

وی افزود که ناامیدی دو عامل دارد یک عامل داخلی و عامل خارجی. عامل داخلی موضوعی است که ما مقصر شناخته می‌شویم و عامل خارجی موضوعی است که ما یک‌سری عوامل را مقصر معرفی می‌کنیم. 

رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد: «تظاهرات در مصر، تونس و یمن «دوران جدیدی در خاورمیانه» به‌وجود آورده و حاکمان عرب باید تلاش های بیشتری برای برآورده کردن خواست‌های اقتصادی و سیاسی ملت‌هایشان بکنند.» 

وی افزود: «اوضاع در سوریه باثبات است زیرا باید به ملتت و باورهای آنها نزدیک باشی، ولی اگر دور شوی شکاف ایجاد می‌شود.» 

اسد گفت: «در سال جاری اصلاحات سیاسی زیادی انجام خواهد داد و این اصلاحات «برگزاری انتخابات شهرداری‌ها، افزایش اختیارات سازمان‌های غیر دولتی و اجرای قانون جدید برای رسانه» را شامل می‌شود. 

دولت سوریه پیش از این تدابیری را برای کاهش قیمت کالاهای اساسی اتخاذ کرده بود تا از فشارهایی که باعث شد مردم در تونس و الجزایر دست به شورش بزنند، جلوگیری کند. 

رئیس‌جمهوری سوریه نسبت به اصلاحات سریع سیاسی هشدار داد و گفت: «این‌گونه اصلاحات واکنش‌های منفی در کشورهای عربی خواهد داشت زیر جوامع عرب آمادگی چنین اصلاحاتی را ندارند.» 

وی درباره دادگاه «رفیق حریری»، نخست‌وزیر سابق لبنان گفت که موضوع بررسی ترور رفیق حریری و تشکیل این دادگاه توافقی است که میان لبنان و سازمان ملل رخ داده نه توافقی میان سوریه و سازمان ملل. بنابراین ما با این کمیته تحقیق برای کمک به کشف اطلاعات کمک می‌کنیم و این در هر گزارش خبری مشخص بوده که سوریه با این کمیته همکاری می‌کند.» 

اسد ادامه داد که البته این‌که این دادگاه قصد دارد حرفه‌ای عمل کند، موضوعی است که در شرایط لبنان تاثیرگذار خواهد بود. این در حالی است که اگر این دادگاه به ابزار سیاسی تبدیل شود می‌تواند در اوضاع لبنان تاثیرگذار باشد. موضوع این است که اکنون صحبت از اتهام زدن به افرادی بدون ارائه مدرک است. شما چگونه می‌توانید به فردی که مدرکی از او ندارید، اتهام وارد کنید. اگر دولت لبنان از صدور کیفر خواستی که در آن فقدان مدارک کافی وجود دارد خودداری کند، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. 

لازم به یادآوری است که سوریه از دیروز اینترنت را تقریبا به طور کامل قطع کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین