آفتابنیوز : آفتاب: علی لاريجانی با اعلام نتايج رایگيری استيضاح وزير راه و ترابری از رای عدم اعتماد نمايندگان مجلس به حميد بهبهانی خبر داد.
به گزارش ايلنا در پايان جلسه علنی امروز مجلس و پس از صحبتهای نمايندگان موافق استيضاح وزير راه كه بدون حضور شخص وزير و يا احمدینژاد برگزار شد، نمايندگان مجلس شورای اسلامی به بهبهانی رای عدم اعتماد دادند.
بر اين اساس علی لاريجانی پس از پايان رایگيری تعداد نمايندگان حاضر در جلسه را 242 نفر اعلام كرد و تعداد ارای ماخوذه 234 رای كه از اين تعداد 147 رای موافق، 78 رای مخالف و 9 رای نيز به عنوان ممتنع از نمايندگان ملت اخذ شد.
پیش از رای گیری؛ نمایندگان دولت صحن علنی مجلس را ترک کردند پیش از وارد شدن مجلس برای رای گیری عدم اعتماد وزیر راه، نمایندگان دولت صحن مجلس را ترک کردند.
محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیسجمهوری و مسعودپور یکی دیگر از معاونان نهاد ریاستجمهوری از جمله نمایندگان دولت بودند که از آغاز جلسه علنی در صحن مجلس حضور داشتند.
این دو نماینده دولت در حین بررسی طرح استیضاح وزیر راه با حضور در بین صندلیهای نمایندگان و گفتوگوهای مستمر با آنان درپی کسب نظر مثبت آنان نسبت به بهبهانی بودند اما دردقایق پایانی کار بررسی این طرح و هنگام صحبت آخرین ناطق نمایندگان دولت دیگر در جلسه حضور نداشتند.
معاون پارلمانی دولت: از نظر دولت استيضاح از حد نصاب افتاده است نمايندگان مجلس شورای اسلامی پيش از آغاز جلسه علنی صبح امروز - سهشنبه - با معاون پارلمانی رييسجمهوری تشكيل جلسه داده و در مورد استيضاح حميد بهبهانی وزير راه و ترابری كه امروز در دستور كار جلسه علنی مجلس است بحثهايی را مطرح كردند.
به گزارش پارلماننیوز، معاون پارلمانی دولت در اين رابطه اظهار كرد: با توجه به اينكه استيضاح با 22 امضا اعلام وصول شد با پس گرفتن 13 امضا از سوی استيضاحكنندگان از نظر دولت اين استيضاح از نصاب افتاده است.
وی از ارسال نامهاي به رييس مجلس خبر داد و گفت: من در آن نامه عنوان كردم كه 13 نفر از امضاكنندگان استيضاح انصراف دادهاند و لذا استيضاح از حد نصاب افتاده است.
زاکانی: ایثارگران در اعتراض به مفاسد وزارت راه اخراج شدند/موافق ششم نماینده تهران گفت: اگر قبلا دغدغه ارزشی راجع به وزیر راه داشتیم اما امروز در حوزه فنی نیز به او اعتراض داریم و در حورزه اخلاقی نیز غیبت وی را توهین به مجلس میدانیم.
به گزارش خبرآنلاین، علیرضا زاکانی با اشاره به اینکه از ابتدا نیز از مخالفان وزارت بهبهانی بوده و همان زمان نیز برای دفاع از دولت خدمتگزار و دفاع از ارزشها مخالف حضور وی در کابینه بوده است، ادامه داد: امروز علاوه بر آن مسائل باید عملکرد اجرایی وزیر را هم به آن بیافزاییم.
وی تصاویری را در مجلس به نمایش گذاشت که نشان از تبعات افتتاح زودهنگام آزادراه تهران پردیس داشت و گفت: ایشان یکبار قبل از رای اعتماد در سال گذشته این آزاد راه را افتتاح کردند اما امسال هم قبل از استیضاح را دوباره افتتاح کردند. در حالیکه این عکسها نشان می دهد که با ریختن خاک دستی و بدون آزمایش آن، آسفالت کردهاند. زیر ساختهای نامناسب هم گویای ایجاد یک بحران جدید بیخ گوش ما در تهران است.
نماینده تهران عکسهای متعددی از تخلفات راه سازی در این آزاد راه به نمایش گذاشت که منجر به بلند شدن آسفالت آن شده است. این نشان دهنده عدم رعایت حداقلهای فنی در راه سازی در کشور است. این تخلفات در کمربند چالوس نوشهر نیز رخ داده و میلیاردها تومان به کشور ضربه خورد.
وی از بیتوجهی وزیر به ایثارگران سخن گفت و افزود: ایشان برای سرپوش گذاشتن بر این بیمهری، در وزارت راه بالاجبار از ایثارگران طوماری در حمایت از وزیر راه گرفتهاند. در حالی که 10 نفر از این ایثارگران به دلیل اعتراض به مفسدههای این وزارتخانه اخراج شده و حتی حراست وزارت راه از ورود آنها به این وزارتخانه ممانعت کرده است.
زاکانی یکی از این مفسدهها را دخالت در مناقصات وزارت راه دانست که ایثارگران به آن اعتراض کرده و مغضوب شدند. چون ارزش اوراق بهادار این موضوع 76 میلیارد تومان بوده که 21 میلیاردتومان مطالبات از وزارت راه دارد و 23 میلیارد تومان هم ماشینآلات آن بوده و دهها میلیارد تومان هم املاک دارد اما آن را با قیمتی نازل واگذار کرده بودند.
وی در پایان گفت: اگر قبلا دغدغه ارزشی و صیانت از ارزشهای انقلاب را داشتیم اما امروز در حوزه فنی نیز به او اعتراض داریم و در حورزه اخلاقی نیز غیبت وی را توهین به مجلس میدانیم.
انصاری: اگر به وزیر بگوییم جاده به مریخ بکشیم، قبول میکند چون اصلابه لوازم کار آشنایی ندارد/موافق پنجم نماینده زنجان از 220 تخلف وزارت راه و ترابری سخن گفت که از جمله آنها ارائه مناقصاتی به برخی بستگان وزیر در پروژههای فرودگاه امام خمینی بود.
به گزارش خبرآنلاین، جمشید انصاری هم که از جمله موافقان استیضاح وزیر راهد بود، گفت: تا کی باید مسئولیت این همه سوانح را به گردن خلبانان انداخت؟ آیا همین عارضه به دلیل عدم تربیت خلبانان مجرب نیست؟ وقتی کسی با تخصص در رشته پزشکی عمومی در راس دانشکده صنعت هوایی قرار میگیرد و بعد هم فردی با مدرک تحصیلی معارف اسلامی جایگزین او میشود، انتظاری جز این هم نمیتوان داشت.
وی از پیامدهای نامطلوب عملکرد پیمانکاران وزارت راه و ترابری و اسناد دیوان محاسبات و سازمان بازرسی در اینباره سخن گفت و افزود: اگر وزارت راه بخواهد پروژههای در دست انجامش را به پایان رساند، با وجود اعتباراتی که دارد نیازمند 25 سال وقت است! همین باعث افزایش میزان مطالبات پیمانکاران از سیستم راه و ترابری شده که تا سقف 7 هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گفته وی این عارضه سبب شده که شرکتهای پیمانکاری توان فنی و اجرایی خود را از دست بدهند و با بحرانهایی در این حوزه مواجه هستیم.
انصاری از 1400 هزار میلیارد تومان بدهکاری وزارت راه به حوزههای مطالعاتی خبر داد که پیشاپیش اعتبارات سال بعد این وزارتخانه را نیز پیشخور کرده است و افزود: این نشان میدهد که وزارت راه هیچ برنامه ریزی و اولویت گذاریای برای انجام پروژههای خود ندارد.
نماینده زنجان به نقل از یکی از نمایندگانی که پیش از این از موافقان ابقای بهبهانی بود، گفت: من از وی پرسیدم که چند نقطه قوت وزیر را به من بگو و او از رابطه خوب بهبهانی با نمایندهها گفت و اینکه اگر به وزیر بگوییم جاده به مریخ بکشیم، قبول میکند! این بخاطر آن است که وزیر اصلا به لوازم کار آشنایی ندارد.
وی در ادامه از 220 مورد تخلفات مالی وزارت راه سخن گفت که 41 مورد آن به دادسرای دیوان محاسبات رسیده است و افزود: این وزارتخانه به لحاظ عدم رعایت موازین قانونی، حجم بالایی از تخلفات را مرتکب شده که اسناد آن در دیوان محاسبات هست. از جمله ارائه مناقصاتی به برخی بستگان وزیر در پروژههای فرودگاه امام خمینی.
وی به دلیل حجم این تخلفات و صیانت از اعتبار و جایگاه و شان مجلس از نمایندگان خواست که به این استیضاح رای دهند.
نماینده ارومیه: 269 کشته برای استیضاح وزیر راه کافی نیست؟ /موافق چهارم
یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس با بیان اینکه چند سانحه دیگر باید رخ دهد که وزیر راه را استیضاح کنیم، گفت: 269 کشته کافی نیست؟
به گزارش خبرآنلاین، سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه نیز در موافقت با استیضح وزیر راه گفت: رای اعتماد به شما بر مبنای ادعایتان برای خروج هواپیماهای ناکارآمد از سیستم حمل و نقل بود. نتیجه آن وعدهها چه شد؟
وی از بیثباتی در مدیریت سیستم حمل و نقل یاد کرد و از انتصاب مدیرانی نالایق و ناکارآمد سخن گفت و افزود: تایید این روند از سوی وزیر راه مایه تاسف است که نتیجه آن سرویس دهی ناامن و تخلفات پیاپی است. چند سانحه دیگر باید رخ دهد که وزیر راه را استیضاح کنیم. سقوط توپولف کاسپین با 169 کشته و 7 روز بعد سانحه دیگری با 17 کشته و 5 ماه بعد هواپیمای تابان در مشهد و بعد فوکر در تبریز و نهایتا بویینگ ایران ایر با 77 کشته در ارومیه کافی نبود؟ 269 کشته کم است؟
وی با بیان اینکه این نشان دهنده افت صنعت هوایی است نه پیشرفت آن، ادامه داد: از زمان ورود بهبهانی به وزارت راه از 198 فرورند هواپیما به 216 فروند رسیدهایم که نشان دهنده افزایش 18 فروند هواپیمای فرسوده است. حال آنکه 75 تا از این هواپیماها باید از رده خارج شود.
ذاکر خطاب به وزیر راه که در جلسه نبود، گفت: گفته اید که هر کسی کوتاهی کند با او برخورد میکنید. حال که کوتاهی از جانب خود شماست، چه باید بکنید؟ چرا برنامه چهارم و اصل 44 رافراموش کردید؟ چرا پول در اختیارتان را مدیریت نکرده و هواپیما نخریدهاید؟
نماینده ارومیه با اشاره به شعار عدالتمحوری رئیسجمهوری، گفت: این رسم عدالت نیست که اینگونه مردم کشته شوند و با عامل آن برخورد نشود.
نماینده شیراز: اگر زن و بچههای خودمان در قطارهای ازریل خارج شده بودند، باز سکوت میکردیم؟/موافق دوم احمدرضا دستغیب مدعی شد که وزیر راه در افتتاح آزمایشی راهآهن شیراز- اصفهان به جای حمل چهارپایان که در دیگر کشورها رایج است، از خانواده شهدا استفاده کرده که توهین بزرگی به آنهاست.
به گزارش خبرآنلاین، نماینده اصلاح طلب شیراز در موافقت با استیضاح وزیر راه از آمارهای تلفات جادهای در سیستم حمل و نقل ریلی خبر داد که همچنان علت آنها در دست بررسی است اما با وجود خروج پیاپی قطارها از ریلها که به 10 مورد رسیده است، هنوز این علت در کمیسیون عالی سوانح شناسایی نشده است؟
وی پرسید: اگر زن و فرزندان ما مسافرین این قطارها بودند، به راحتی و با سکوت از کنار آن میگذشتیم؟
به گفته وی راه آهن یک وسیله ارزان برای حمل و نقل است که تحریمی بر آن اثر ندارد اما به این سیستم حمل و نقل توجه نشده و نه تنها نوسازی نشده که امکانات آن نیز کاهش یافته است. در همین حال تعداد و حجم پروژههای راه آهن بیش از اعتبارات آنهاست که باعث طولانی شدن آنها میشود و هیچ کس در دولت پاسخگو نیست.
نماینده شیراز در مجلس از افتتاح زود هنگام راه آهن شیراز- اصفهان و وضعیت نامناسب آن سخن گفت که سه روز پس از افتتاح متوقف شد. چرا که زیر سازی لازم صورت نگرفته و ریلها در مقاطعی روی شنهای نکوبیده قرار داده شده بود.
وی برای یادآوری ذهن وزیر از دو گردنه ناامن در این مسیر یاد کرد و اینکه هنوز سرعت لازم برای قطار شیراز -اصفهان تعیین نشده و جای سوال است که بدون تعیین این مساله، چگونه این راه آهن افتتاح شده است! چرا مکان یابی ایستگاهها تا این حد فاحش است و به گفته خود وزیر 120 میلیارد تومان هزینه روی دست دولت گذاشته است. اشتباهی که به گردن مدیران قبلی استانی گذاشته شده که کاری هنرمندانه است!
دستغیب با طرح این سوال که این هزینههای میلیارد تومانی از جیب چه کسانی خارج شده است، ادامه داد: شرمندهام که در ایران به جای حمل چهارپایان در مسیرهای آزمایشی که در دیگر کشورها رایج است، از خانواده شهدا استفاده کرده است! این توهینی بزرگ به خانوادههای نجیب شهدای استان فارس نیست؟
وی از فشارهای مختلفی از سوی دولت طی روزهای اخیر به خودش خبر داد و گفت: اگر بنده به خاطر استفاده از وظیفه قانونیام گناهکارم، مردم حوزه انتخابیهام چه گناهی کردهاند که به آنها گفتهاید اگر دستغیب از استیضاح منصرف شود، جادههایتان را آسفالت میکنیم؟ مگر این آسفالتها وعدههای خودتان نبود؟
نماینده شیراز با ابراز تاسف از اینکه وزیر راه به مجلس احترام نگذاشته و در جلسه استیضاحش حضور نیافته است، از نمایندگان خواست تا به وظیفه قانونی خود عمل کنند.
خودداری سیما از پخش زنده استیضاح برخلاف رویه معمول، هیچ یک از شبکه های تلویزیونی صداوسیما اقدام به پخش زنده استیضاح وزیر راه در مجلس نکردند.
به گزارش الف، این در حالی است که در گذشته همیشه یکی از شبکهها و معمولا شبکه خبر به طور زنده و مستقیم به پخش اتفاقات صحنه علنی مجلس و استیضاح وزیران میپرداخت.
همزمان با استیضاح وزیر راه در مجلس، سه شبکه اول، تهران و خبر تلویزیون در حال پخش سخنرانی محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس در حرم امام خمینی به مناسب آغاز دهه فجر است.