کد خبر: ۱۲۰۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۴

کشف پروتئینی برای تقویت حافظه بلندمدت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دانشمندان آمریکایی در بررسی‌های خود پروتئینی را کشف کردند که می‌تواند به تقویت حافظه بلندمدت کمک کند. 

دانشمندان مدرسه پزشکی "ماونت سینای" نیویورک پروتئینی به نام "فاکتور دو رشد انسولین- مانند" (IGF-II) را که نوعی هورمون است یافتند که همانند یک اکسیر تقویت‌کننده حافظه به کار می‌رود.

نتایج این کشف می‌تواند راه‌های درمانی جدیدی را برای مبارزه با بیماری‌های چون آلزایمر به ارمغان بیاورد.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "از سال‌های قبل در حال انجام تحقیقاتی برای بررسی مکانیزم‌های بیولوژیکی که منجر به تشکیل خاطرات جدید می‌شوند هستیم. همچنین بر روی مکانیزم چگونگی یادآوری خاطرات پردازش و ذخیره شده در ذهن تحقیق می‌کنیم."

وی افزود: "ما کشف کردیم که در طول یادگیری، سطوح فاکتور دو رشد انسولین- مانند در هیپوکامپ افزایش می‌یابد، این منطقه مغزی برای تشکیل حافظه بلندمدت بسیار مهم است. زمانی که ما مانع افزایش IGF-II شدیم مشاهده کردیم که حافظه بلندمدت شکل نگرفت."

این محققان با تزریق IGF-II به دستگاه گردش خون موش‌هایی که ترشح این هورمون در مغز آنها متوقف شده بود نشان دادند که IGF-II به این حیوانات اجازه داد که موقعیت‌های خطر را به یاد آورند و از نزدیک شدن به آنها اجتناب کنند.

براساس گزارش نیچر، این دانشمندان اظهار داشتند: "این پروتئین حافظه تنها زمانی اثر اکسیری دارد که در فازهای فعال یادگیری تزریق شوند، یعنی در لحظه‌ای که در آن یادگیری اتفاق می‌افتد. ما دریافتیم که این اثر اکسیری به دلیل یک گیرنده ویژه مولکول IGF-II ایجاد می‌شود. این گیرنده قادر است بر حضور مواد شیمیایی دیگری که بر روی مغز اثر تحریک کننده دارند تاثیر بگذارد."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین