کد خبر: ۱۲۰۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۷
موسوی تبریزی، دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:

در رابطه با آزادی‌ها و نقش مردم، به آرمان‌های انقلاب نرسیده‌ایم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در رابطه با آزادی‌های داخلی و این‌که مردم ایران در مدیریت‌ها دخالت دارند، نمی‌توان گفت که به آرمان‌های انقلاب اسلامی دست پیدا کرده‌ایم، حرکت کرده‌ایم، اما منافع یک عده نمی‌گذارد که مردم ایران آزاد باشند و بر اساس شایستگی‌هایشان در مدیریت کشور نقش ایفا کنند. 

آیت‌الله حسین موسوی تبریزی، با بیان این مطلب، افزود: آنگاه که مردم ایران متوجه شدند ارزش‌هایی که در رابطه با مسایل اجتماعی، سیاسی و حتی شخصی خانوادگی‌شان مورد حمله قرار گرفته است و چنین ارزش‌هایی به ضعف گرایید، تصمیم به انقلاب گرفتند. 

وی بحث آزادی‌خواهی و آزاد بودن انسان را به عنوان یکی از نیازهای بشری از جمله شاخص‌های انقلاب اسلامی برشمرد و خاطر نشان کرد: یک انسان به هیچ‌وجه حاضر نیست بی‌دلیل تسلیم شود و زیر بار دستورات یک شخص غیرالهی برود. در واقع مردم تاب این را نداشتند که ببینند عده‌ای مثل خود و یا کمتر از خودشان بخواهد آنها را مدیریت کند و اموال‌شان را تاراج کند وآنها هیچ نقشی در مدیریت کشورشان نداشته باشند. 

موسوی تبریزی توجه به عدالت و تساوی را از دیگر شاخص‌های انقلاب اسلامی دانست و گفت: برای مردم بحث‌هایی چون تقسیم بیت‌المال و اخذ پست‌ها و مسوولیت‌ها حق فطری‌شان قلمداد می‌شد و افراد نمی‌توانستند تبعیض‌های ناروا و ظلم و اجحاف را از گروهی ببینند، بنابراین می‌توان گفت حق‌طلبی و عدالت‌جویی برای مردم از نکات حائز اهمیت بوده است. 

دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در ادامه با بیان این‌که ضرورت استقلال در برابر استبداد و استثمار خارجی از دیگر مواردی بود که مردم کشورمان بخاطر آن انقلاب کردند، خاطر نشان کرد: می‌توانم بگویم در رابطه با بحث استقلال از هجوم کشورهای خارجی بسیار موفق بوده‌ایم. ممکن است دشمنان نفوذهایی داشته باشند، ولی به هر ترتیب ما در این راستا به موفقیت‌هایی رسیدیم. 

وی با بیان این‌که قبل از پیروزی آمریکا باید به شاه می‌گفت که چه کند و چه نکند، ولی این از مواردی است که ما امروزه با آن مواجه نیستیم، افزود: با این وجود در رابطه با آزادی‌های داخلی و این‌که مردم ایران در مدیریت‌ها دخالت دارند، نمی‌توان گفت که به آرمان‌های انقلاب اسلامی دست پیدا کرده‌ایم، حرکت کرده‌ایم، اما منافع یک عده نمی‌گذارد که مردم ایران آزاد باشند و بر اساس شایستگی‌هایشان در مدیریت کشور نقش ایفا کنند. 

دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم همچنین، اظهار کرد: مردم در برهه‌ای از زمان به این نتیجه رسیدند که باید اخلاق رشد داشته باشد و مفاهیمی چون صداقت، امانتداری و وفای به عهد مورد توجه قرار بگیرد. این موارد جزو آرزوهای مردم بود و مردم می‌خواستند پس از پیروزی انقلاب اسلامی این آرزوهایشان برآورده شود. 

وی در ادامه با تاکید بر این‌که میزان تحقق آزادی، استقلال اجرای احکام اسلامی و عدالت در جامعه همچنین رفع تبعیض در جامعه ما باید بررسی و تبیین شود، گفت: تا رسیدن به آرمان‌های مورد نظر انقلاب اسلامی راه زیادی در پیش داریم.
موسوی تبریزی همچنین نقش روحانیت و ارتباط این قشر با مردم در پیروزی انقلاب اسلامی را حائز اهمیت قلمداد و تصریح کرد: روشنفکرانی چون دکتر علی شریعتی ودانشمندانی چون شهید مفتح، مطهری و بهشتی سعی کردند با ورود به ساختار دانشگاه‌ها بر افکار دانشجویان تاثیر بگذارند و همچنین مردم را تحت تاثیر قرار دهند. چنانچه می‌توان گفت مردم اکثرا تحت تاثیر روحانیت بودند. 

دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: پس از شهادت حاج آقا مصطفی روحانیت یک دفعه متوجه شدند که باید به میدان بیایند و در واقع به میدان آمدن ایشان، باعث به میدان آمدن تمام طبقات و اقشار مردم شد. 

وی همچنین با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران کاملا و صد در صد مردمی بود و گروه و حزبی در پیروزی آن دخالت نداشت، گفت: آمدن مردم به میدان دل شاه را لرزاند و شاه، خود فهمید که رفتنی است. 

موسوی تبریزی همچنین در بیان تعریف خود از بصیرت دینی در جامعه ایران، اظهار کرد: در این راستا باید به شناخت از دین و تاثیری که در رشد و آزادی‌خواهی مردم می‌گذارد، اهمیت داد و دانست که برداشت نادرست از دین می‌تواند مخرب باشد. 

دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، تاکید کرد: باید دانست اگر ما دین را شناختیم، می‌توانیم نقش خود را به خوبی ایفا کنیم. این بصیرت نیز، باید بصیرت واقعی باشد و اشخاص در هر مقامی که باشند باید با حق محک زده شوند. جامعه‌ای که از حق شناخت داشته باشد پیشرفت می‌کند و سرش کلاه نمی‌رود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین