کد خبر: ۱۲۲۳۰۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۵
تابش، نماينده اردکان در مجلس شورای اسلامی:

راندمان پايين توليد پسته ايران؛ آمريكا را تا چند سال آينده به توليدكننده اول جهان تبديل می‌كند

2 استان توليدكننده پسته بادرآمد ارزی سالانه 1 ميليارد دلاری؛ نيازمند توجه بيشترند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس اقتصادی: در جلسه‌ای با حضور نماينده اردکان در مجلس شورای اسلامی، رئيس و معاون موسسه تحقيقات پسته کشور، رئيس مرکز تحقيقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد و مسئولان شهرستان اردکان مشکلات و نيازهای ايستگاه تحقيقات پسته اردکان مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت. 

به گزارش آفتاب، نماينده اردکان در این جلسه بها دادن به پژوهش و تحقيقات کاربردی را راهبردی برای کاهش مشکلات بخش کشاورزی دانست و با بيان اينکه شهرستان اردکان با داشتن تنوع زياد و ذخاير ژنتيکي منحصربفرد در زمینه پسته، شايسته توجه بيشتر است افزود: طرح‌های پزوهشی با لحاظ نمودن نیازهای صنعت پسته کشور به اجرا درآید و مسئولان امر نیز می‌بایست نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز اهتمام لازم را داشته باشند و به‌گونه‌ای عمل نشود که عمده بودجه بخش تحقیقات صرف پرداخت هزینه‌های جاری مراکز تحقیقاتی گردد. 

محمدرضا تابش در بخش ديگری از سخنانش کمبود آب و پائين بودن بازده مصرف آن در بخش کشاورزی را معظلی دانست که متاسفانه علی‌رغم بدیهی بودن اين مشکل، تاکنون گام‌های عملی در جهت اصلاح الگوی مصرف آب سطح باغات و مزارع کمتر مشاهده گرديده و لازم است ضمن ارائه طرح‌های پژوهشي مفید و توجيه کافی کشاورزان، پروژه‌های مديريت مصرف آب در باغات به اجرا درآيد تا کشاورزان عزیز با مشاهده اثرات مثبت آن نسبت به تغيير تدريجی الگوی مصرف آب اقدام نمايند. 

وی با بيان اينكه ميزان توليد پسته ايران در هر هكتار حدود 1 تن و در آمريكا كه رقيب اصلي ما به شمار می‌رود 4 الی 3 تن است ابراز نگرانی كرد كه در صورت بی‌توجهی به امور تحقيقات و پژوهش در پسته؛ آمريكا طی چند سال آينده گوی سبقت را از ما خواهد ربود و به توليدكننده اول جهاني پسته تبديل خواهد شد. 

تابش با توجه به كاشت پسته در 2 استان كشور و درآمد ارزی ساليانه حدود يک ميليارد دلاری آن خواستار توجه جدی دولت و نمايندگان محترم مجلس به تصويب اعتبارات لازم خصوصا در امر تحقيق و پژوهش برای افزايش توليد اين محصول در كشور شد. 

در ادامه نماينده مردم اردکان در مذاکره تلفنی با دكتر پرهمت رئيس سازمان تحقيقات کشاورزی کشور نسبت به پيگيری چگونگی تقويت اعتبارات و تامين نيروی انسانی مورد نياز این ایستگاه و در مذاکره با معاون عمرانی استاندار و مديران کل آب منطقه ای و مسکن و شهرسازی استان نسبت به تعيين محل حفر چاه و انتقال آب مورد نياز ايستگاه اردکان اقدام نمود. 

رئيس موسسه تحقيقات پسته کشور نيز در این جلسه با بيان اينکه کمبود بودجه درخصوص اجرای طرح‌های تحقيقاتی از مشکلات عمده پيش روست افزود: هدف اين موسسه از اجرای طرح‌های پژوهشی در زمينه پسته، رسيدن به راه‌کارهای اجرايی در زمينه کاهش مشکلات اين بخش است و از انجام اموری که به گفته وی "کارهای ويترينی" است به طور جد پرهيز خواهد شد. 

در پايان حاضرين به مناسبت هفته درختکاری، چندين نهال پسته در باغ ايستگاه تحقیقات پسته اردکان غرس نمودند. 

لازم به ذکر است ایستگاه تحقیقات پسته شهرستان اردکان بعنوان تنها ایستگاه تحقیقاتی پسته در استان یزد و هفتمین ایستگاه تحقیقاتی پسته کشور در سال 1385 با مساحتی بالغ بر 10 هکتار و با امکاناتی همچون ساختمان اداری، چاه و استخر آب، باغ تحقیقاتی و ... با پيگيری‌های چندين ساله نماينده مردم در مجلس راه‌اندازی و تاکنون بیش از 4 طرح تحقیقاتی را به اتمام رسانده و یا در دست اجرا دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین