آفتابنیوز : واگذاری سیمكارتهای اعتباری تلفنهمراه (تالیا)، از تاریخ چهارم خرداد ماه سال جاری در تهران آغاز شده و از زمان شروع به كار این شبكه تاكنون اظهارات مختلفی مبنی بر عملكرد مجری، در زمینهی كیفیت شبكه به صورت رسمی و غیررسمی منتشر شده است.
طبق اظهارات مدیران این پروژه از 260 سایت BTS در تهران، 220 عدد از آنها فعال میباشد.
بر اساس نظر سنجیهای صورت گرفته از میان استفادهكنندگان سیمكارت اعتباری تلفنهمراه، اكثر آنها از مشكل بودن امكان تماس از سیمكارت تالیا با خطوط ارتباطی مخابرات شكایت داشتند.
محمدی، مشتركی كه در مركز و جنوب تهران از سیمكارت اعتباری استفاده میكند در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در ارزیابی از كیفیت شبكهی تلفنهمراه اعتباری گفت: تماس از سیمكارتهای تالیا با سایر شمارهها خیلی دشوار است، اما صبحها این مشكل كمتر به چشم میخورد.
حاجی پور، یكی دیگر از مشتركان تلفنهمراه اعتباری گفت: از دو ماه پیش از سیمكارت اعتباری استفاده میكنم، اوایل مشكلات زیادی در برقراری ارتباط به چشم میخورد كه با گذشت زمان، این مشكلات رو به بهبود است، اما مشكل آنتن دهی محسوس است.
این مشترك ساكن غرب تهران معتقد است؛ شمارهگیری از تالیا به شمارههای همراه دیگر به سختی انجام شده و با پیامهایی از قبیل خاموش بودن و یا عدم آنتن دهی مواجه میشویم.
علی رضایی، مشترك ساكن منطقهی آریاشهر تهران از جمله مشتركانی است كه از سه ماه گذشته تاكنون از كیفیت آنتندهی همراه اعتباری بسیار راضی بوده و معتقد است تا كنون مشكل خاصی برای برقرای ارتباط نداشته است.
علی عامری، مشترك دیگر تالیا تاكید میكند بیشتر نقاط این خیابان نقطهی كور است و علیرغم اعلام مكرر این مشكل از سوی وی به متولیان پروژهی سیمكارت اعتباری تاكنون هیچ اقدامی از سوی آنها برای حل این مشكل انجام نشده است.
محمد رحمتی، مشترك دیگر همراه اعتباری نیز با بیان این كه تماس و استفاده از تالیا به خاطر هزینههای بالای آن نسبت به همراه معمولی صرف ندارد، گفت: برای تماس از تالیا با مشكل مواجه میشوم، به طوری كه بیشتر مواقع با اشغال بودن خطوط مواجه هستم، همچنین در مكانهای مختلف با مشكل آنتندهی مواجه میشود.
وی همچنین با اشاره به وجود نقاط كور متعدد در سطح شهر تهران افزود: این نقاط هنگام حركت از مسیر پاسداران به سمت رسالت بسیار محسوس است.
احمد حسینی، مشترك دیگری كه در منطقهی پارك شهر تهران ساكن است، میگوید از زمانی كه سیم كارت را دریافت كرده در اكثر مواقع با مشكل عدم برقراری ارتباط و اختلال در شبكه مواجه است به طوری كه برای تماس با یك شماره پس از 7 تا 8 بار شمارهگیری، ارتباط برقرار میشود.
اكثر مصاحبه شوندگان از ارسال با تاخیر SMS از سیمكارتهای اعتباری احساس نارضایتی داشته و معتقد بودند پیام ارسالی آنها با چندین ساعت تاخیر به دست طرف مقابل رسیده است.
دكتر «سید احمد علمایی» مجری پروژهی تلفنهمراه اعتباری در مخابرات و مدیركل دفتر مشاركتهای غیردولتی شركت مخابرات ایران در گفتوگو با خبرنگار سرویس ارتباطات ایسنا، در مورد وجود اختلال در شبكهی تلفنهمراه اعتباری اظهار داشت: در پروژهی سیمكارت اعتباری، نقاطی در تهران با سرویس دهی نامناسب وجود دارد كه مشخصات آن جهت اصلاح از سوی پیمانكار تنظیم وارسال شده و مجتمع صنعتی رفسنجان باید مشكلات را به سرعت رفع كند.
به عقیدهی وی این مشكلات به توسعهی سریع شبكه مربوط شده، كه همین مساله اختلال موقتی را در یك محدوده ایجاد خواهد كرد.
اما مهندس «حسین بهرام پور» مدیر عامل مجتمع صنعتی رفسنجان، نیز در این رابطه اظهار داشت: اگر مخابرات موافقت كند یكی از برنامههایمان این است كه به گروه اول مشتركان تالیا كه با مشكلات و اختلالات شبكه برخورد كردهاند، یك دوره یك ماهه اعتبار زمانی بیفزاییم.
مسوولان پروژهی تلفن همراه اعتباری همواره بروز اختلالات را طبیعی و رفتار ارتباطی مشتركان را غیر قابل پیشبینی و ناشی از توسعهی شبكه میدانند و هر بار اظهار امیدواری میكنند كه مشكلات شبكه به زودی رفع خواهد شد.
از سوی دیگر مجریان تالیا تاكید دارند كه با اطلاع از وجود نقاط كور در مناطق مختلف تهران، نسبت به ترمیم شبكه در آن منطقه اقدام خواهند كرد، ولی برخی مشتركان در گفتوگو با ایسنا ابراز داشتند كه علیرغم مطلع نمودن كارشناسان تالیا از مشكل آنتندهی در منطقهی مورد نظرشان هیچ اقدام موثری برای رفع این مشكلات انجام نشده است.