آفتابنیوز : آفتاب: همشهری ماه در شماره اخیر خود (فروردین ماه) پروندهای ویژه با موضوع حزباللهیها منتشر کرده که در آن به بازشناسی جنبش شهری مذهبی ضدلیبرال پرداخته است. این پرونده حاوی گفتوگوها، یادداشت و گزارشهایی همچون آغاز حرکت حزبالله در ایران؛ نسل اول حزبالله از پیروزی انقلاب تا سال ۶۰؛ حزبالله در دوره اصلاحات؛ حزبالله و احمدینژاد از تعامل تا انتقاد است.
به گزارش فردا، تیپشناسی موتورسواران حزبالله روایتی متفاوت از حاشیهای از زندگی حزباللهیها است که در پرونده ویژه همشهری ماه به قلم رضا مهدوی منتشر شده است.
در این یادداشت میخوانیم:
سازمانها، نهادها و احزاب معمولا برای خود "لوگو" ، "پرچم" و "نمادی" انتخاب میکنند تا از این طریق هم شاخصهای داشته و هم اعضاء و زیرمجموعهها با آن "سمبل" به راحتی و به طریق رسمی شناسایی شوند.
گاهی نیز برخی تشکیلات و جریانات ناخواسته و در یک فرایند غیررسمی به نماد و یا نمادهایی منتسب میشوند که صرفا محدود به آن نماد و لوگو نیز نمیشوند.
حتی نوع خاصی از پوشش نیز میتواند به "نماد قراردادی" گروههای مختلف اجتماعی و سیاسی تبدیل شود، مانند کوتاه یا بلند کردنهای مو، آرایش مو به سبکی خاص یا همان طور که کراوات در کشورهای غربی جزئی عادی از لباس رسمی مردم محسوب می شود و بر عکس صدر ایران نماد افراد غربزده به شمار میآید.
جامعهشناسان ذیل تعاریف خود از مفهوم "نماد" بیان میکنند که نماد زاییده اجتماع است، هر جامعهای نیز با توجه به شرایط خاص و ویژگیهای خود نماد و یا نمادهایی تولید میکند.
هرچند جریان سیاسی- اجتماعی "حزب الله" هیچگاه به طور رسمی فعالیت حزبی و گروهی نداشته است اما از آنجایی که یک جریان تاثیرگذار در جامعه ایرانی پس از انقلاب اسلامی به شمار میرود، به طور ناخواسته مولد یکسری نمادها شده است و در حال حاضر گویا این نمادها در انحصار حزبالله قرار دارند. جدای از نمادهای فصلی و دورهای حزبالله، مانند پیراهنهای سفید پاگوندار و دو جیب - معروف به لباس چینی- که در اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت مرسوم بودند، برخی مدلهای خاص «موتور سیکلت» نیز از دیگر نمادهای حزباللهیها محسوب میشوند.
افراد بسیاری هنوز سکانس معروف فیلم «آژانس شیشهای» را به یاد میآورند، آنجایی که «اصغر» به عنوان نمادی از رفقای حزباللهی «حاج کاظم» و «عباس»، با موتور هوندای خود به کمک آنها میآید و حلقه یاران را تکمیل میکند.
البته استفاده از موتور، و موتورسواری در انحصار حزباللهیها نیست، اما طیف گستردهای از حزباللهیها با برخی مدلهای خاص موتور در دورههای زمانی مشخص شناخته میشوند. هونداهای سی جی ۱۲۵، موتورهای پرشیها و وسپاها هنوز هم پس از پایان نماز جمعه در پارکینگهای موتور به وفور دیده میشوند. پارکینگهای موتوری که خیلی بیشتر از پارکینگهای ماشین به هنگام نماز جمعه مشتریهای حزباللهی دارند.
سی جی ۱۲۵های چراغ گرد مطمئنا سازندگان ژاپنی هوندای ۱۲۵ سی سی- مدل سی جی- در سال ۱۹۷۶ میلادی هیچگاه در مخیلهاشان نمیگنجید که این وسیله نقلیه روزگاری در ایران به سمبل جریان حزباللهی مبدل شود. این موتور که هم سن و سال انقلاب اسلامی ایران است از آن دست وسایل نقلیه است که برای عده بسیاری نوستالژیهای زیبایی به همراه دارد. بسیاری از خانوادههای جوان حزباللهی که بیشتر از طبقه مستضعفین جامعه بودند روزگاری از این مرکب دو چرخ برای گردش در شهر و رفت و آمد استفاده میکردند.
سی جیها در ایران درحالی به بدنه انقلاب پیوند میخورند که حسابی به این عنوان «جا» افتادهاند و مبدل به نمادی برای گروههای حزباللهی شدهاند. قیمت ارزان، جمع و جور بودن بدنه و در دست بودن لوازم یدکی موتور از ویژگیهای هوندا ۱۲۵ بود که هر روز به طرفداران آن اضافه میکرد.
تریلهای سفید و قرمز جبههای در ایام دفاع مقدس بخاطر شرایط خاص منطقههای جنوب، لجستیک سپاه موتورهای پرشی و تریلهای بسیاری را به دست پاسداران و بسیجیان سپرد. این موتورها در دو کلاس ۱۲۵ و ۲۵۰ سی سی بودند که در بسیاری از تصاویر یادگاری از رزمندگان، این موتورها در کنار آنها دیده میشوند. حتی کمتر فیلم دفاع مقدسی میتوان دید که در آن موتورسوار واحد اطلاعات/ شناسایی و یا حتی فرماندهی بر این موتورها که در رنگهای سفید و قرمز بودند، سوار نباشد. پس از پایان دفاع مقدس این موتورها یا در پادگانهای نظامی ماندند و یا در مزایده به فروش رفتند. بیشتر مشتریهای این موتورها هم خود حزباللهیهای بودند که بخاطر یادآوری روزهای جبهه و جنگ از خرید این موتورها استقبال میکردند.
وسپا "موتور خانواده" حزبالله هر چند بسیاری از جوانان حزب اللهی پس از تشکیل خانواده نیز از همان موتورهای هوندا ۱۲۵خود استفاده خانوادگی میکنند، اما وسپا موتوری مناسبتر و ایمن تر برای رفت و آمد به همراه همسر و گاهی نیز فرزندان به شمار میرود. وسپا هم مانند هوندا ۱۲۵ ارزان قیمت است اما استیل خاص آن موجب میشود که «خانواده پسندتر» باشد. با نگاهی به پارکینگ هیاتهای مذهبیای که در آن زنان هم شرکت میکنند، آشکار می شود که وسپا بیشتر به چشم می خورد.
هرچند صرفا این حزباللهیها نیستند که راکبان این موتورها می باشند، اما سالیان سال است که این موتورها مرکب حزباللهی شده و امروز به «نماد» این گروه تبدیل شده است.