کد خبر: ۱۲۳۵۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
در واکنش به صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل

مهمان‌پرست: قطعنامه غیرمنصفانه، ناموجه و کاملا سیاسی است

بروجردی: ایران نباید گزارشگر پیشنهاد شده در این قطعنامه را بپذیرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل غیرمنصفانه، ناموجه و کاملا سیاسی است و به‌رغم تمایل برخی کشورها، تحت فشار آمریکا به تصویب رسید. 

به گزارش واحد مرکزی خبر، رامین مهمانپرست افزود: هدف از این قطعنامه تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران و منحرف کردن روند فعلی شورای حقوق بشر در بررسی دوره‌ای جهانی وضع حقوق بشر همه کشورهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکا با اینگونه اقدامات و برخورد گزینشی در صدد است با تغییر این مسیر، توجهات را از نقض حقوق بشر در غرب به ویژه آمریکا منحرف و در روند اغراض سیاسی خود بر روی برخی کشورها تمرکز ایجاد کند.

مهمانپرست افزود: اخیرا پرونده حقوق بشری آمریکا در شورای حقوق بشر بررسی و اشکالات بسیاری بر وضع حقوق بشر در این کشور وارد شد بنابراین آمریکا که از این وضع راضی نیست می‌خواهد این مسیر را تغییر دهد.

وی گفت: سیاست‌های آمریکا در حرف و عمل همواره متفاوت و مبتنی بر معیارهای دوگانه بوده است و در صدور این قطعنامه نیز نمونه ای از تناقض در سیاست‌های آمریکا مشاهده می‌شود.

مهمانپرست همچنین با اشاره به تحولات اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا انحراف افکار عمومی از برخورد متناقض و توام با معیارهای دوگانه آمریکا با این تحولات و به جای آن تمرکز بر ایران را از دیگر اهداف و اغراض سیاسی در ورای صدور این قطعنامه دانست.

بروجردی: ایران نباید گزارشگر پیشنهاد شده در این قطعنامه را بپذیرد

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص صدور قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران، اظهار داشت: موضع‌گیری‌های حقوق بشری علیه ایران برای اولین بار نیست که صورت می‌گیرد ضمن اینکه همه اینها متاثر از سیاست‌های مستقل جمهوری اسلامی ایران و عدم پیروی آن از ساختار سیاسی ظالمانه حاکم بر جهان امروز است.

به گزارش مهر، وی قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل را “فاقد هرگونه ارزش حقوقی” عنوان کرد و اظهار داشت: این قطعنامه فاقد هرگونه ارزش حقوقی و کاملاً مطرود است و جمهوری اسلامی نباید گزارشگر پیشنهاد شده در این قطعنامه را با توجه به غیرقابل قبول بودن این قطعنامه برای تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر کشورمان بپذیرد. 

جلالی: این قطعنامه طنز سیاسی است، اما به نفع ماست 

همزمان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل را “یک طنز سیاسی” ذکر کرد و گفت: تلاش غربی‌ها به‌ویژه آمریکا بر این است که به نوعی عملیات پیش‌دستانه‌ای را انجام دهند به‌طوری‌که جنایات علیه مردم منطقه را معطوف به ایران کنند، اما آنقدر این جنایات روشن است که عملیات روانی آنها هیچگاه به ثمر نخواهد نشست.

به گزارش مهر، کاظم جلالی درخصوص صدور قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران اظهار کرد: این قطعنامه بیشتر شبیه یک طنز سیاسی است و صدور آن در این شرایط خیلی به نفع ماست، چرا که افکار عمومی در دنیا هم اکنون وضعیت کشورها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند و می‌گویند چه اتفاقی افتاده که انتخابات باشکوه در ایران برگزار می‌شود و مردم از تمام حقوق مادی و معنوی خود در این کشور برخوردارند و آزادی‌های مدنی در ایران وجود دارد اما علیه این کشور قطعنامه صادر می‌شود در حالی که آمریکا و همپیمانانش در منطقه از خشن‌ترین و دیکتاتورترین رژیم‌های منطقه که اقدام به کشتار مردم بیگناه خود می‌کنند حمایت کرده و هیچ قطعنامه به موقع و لازم الاجرایی علیه آنها صادر نمی‌شود.

گفتنی است که ۲۲ کشور عضو شورای حقوق بشر موافق با قطعنامه پیشنهادی علیه ایران در برابر ۷ مخالف و ۱۴ ممتنع به قطعنامه‌ای علیه ایران رای دادند که به موجب آن باید گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اعزام شود. 

کشورهای آرژانتین، بلژیک، برزیل، شیلی، فرانسه، گواتمالا، مجارستان، ژاپن، مالدیو، مکزیک، نروژ، لهستان، مولداوی، کره، سنگال، اسلواکی، اسپانیا، سوییس، اوکراین، انگلستان، آمریکا و زامبیا به این قطعنامه رای مثبت دادند.

کشورهای بنگلادش، چین، کوبا، اکوادور، موریتانی، پاکستان، روسیه به قطعنامه رای منفی دادند و کشورهای بحرین، بورکینافاسو، کامرون، جیبوتی، گابون، غنا، اردن، مالزی، موریتس، نیجریه، اوگاندا، تایلند و اروگوئه رای ممتنع دادند. رای ممتنع عملا به حساب نمی‌آید و رای مثبت و منفی تنها شمرده می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۵
0
0
آقای مهمانپرست از کلی گویی پرهیز فرمایید. فرض می گیریم که دولت‌های غربی هر روز شهروندانشن را به صلابه می‌کشند. آیا قیاس یک کشوری که علی دارد و آن داستان ... درآوردن خلخال از پای زن یهودی چگونه می‌تواند موضع‌گیری منفعلانه بگیرد؟

قیاس ایران با غرب درست نیست. ایران باید براساس آموزه‌های دینی خودش با شهروندانش درست رفتار کند و کاری به دیگر کشورها نداشته باشد.

ما که می‌خواهیم الگوی جهان قرار گیریم حق بدرفتاری با شهروندان سیاسی خود نداریم و حتی مجرمین نیز حقوقی دارند که باید رعایت شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۵
0
0
"رای ممتنع عملا به حساب نمی‌آید و رای مثبت و منفی تنها شمرده می‌شود." ! خوب اگه بحساب نمیاد چرا می‌نویسید!
پس اینطور میشود ۲۲ کشور عضو شورای حقوق بشر موافق با قطعنامه پیشنهادی علیه ایران در برابر ۷ مخالف ایران را به نقض حقوق بشر نسبت به شهروندان خود محکوم کردند!
چشممان روشن!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین