کد خبر: ۱۲۵۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴

ثبت تصویری چشمگیر از سیاه‌چاله‌ای در زمین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک ماهواره کره‌ای موفق به ثبت منظره چشمگیری از جزیره‌ای در مکزیک شده که بدلیل چاله سنگی و آب‌های تاریک آن به هول‌باکس (Holbox) به معنی سیاه‌چاله موسوم شده ‌است. 

این تصویر را ماهواره چند منظوره کره‌ای کومپ‌ست-2 (Kompsat-2) تهیه کرده و جزیره هول‌باکس و تالاب یالاهو را در شمال شرقی شبه‌جزیره یوکاتان مکزیک نشان می‌دهد. 

جزیره هول‌باکس 42 کیلومتر مساحت داشته و با یک تالاب از جزیره اصلی جدا شده‌است. 

مقامات سازمان فضایی اروپا که در پروژه کومپ‌ست همکاری می‌کنند در بیانیه‌ای گفتند: در این تالاب آب‌شیرین یک چاله سنگی عمیق قرار دارد که کل جزیره را در بر گرفته و به همین دلیل آب آن سیاه به نظر می‌رسد. باورها بر این است که نامگذاری هول‌باکس که ترجمه‌ای از «سیاه‌چاله» است به دلیل آبهای سیاه تالاب انجام شده‌ باشد. 

جزیره هول‌باکس در نقطه‌ای قرار دارد که اقیانوس اطلس،‌ خلیج مکزیک و کارائیب با هم همسو می‌شوند. ترکیب این آبها منجر به یک محیط غنی معدنی شده که گونه‌های مختلف حیات دریایی را پشتیبانی می‌کند. 

برای مثال به گفته سازمان فضایی اروپا، این جزیره برای پنج ماه از سال میزبان وال‌کوسه‌ها است که بزرگترین ماهی‌های شناخته‌شده روی زمین هستند. 

ماهواره کومپ‌ست-2 از زمان پرتاب آن به فضا در سال 2006 به ثبت تصاویر زمین از مدار مشغول است. این ماهواره برای موسسه تحقیقاتی هوافضای کره به منظور پوشش رصد بی‌وقفه زمین ساخته شده‌است. 

سازمان فضایی اروپا به عنوان همکار سوم در این ماموریت شرکت کرده و از سازمان زمینی برای دریافت، پردازش و توزیع تصاویر ارسالی کومپ‌ست-2 استفاده می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین