آفتابنیوز : آفتاب: یک کارشناس حمل و نقل هوایی گفت: اگر انگیزه از خروج هواپیماها توپولف 154 فقدان استانداردهای لازم است پس در بخش باری نیز نباید به کار گرفته شوند.
علیرضا منظری دربارهی بهکارگیری توپولفهای 154 از رده خارج شده برای حمل بار، اظهار کرد: این امر از نظر کارشناسی، هم امکانپذیر هست و هم نیست.
وی ادامه داد: زمانی که هواپیما ساخته میشود، کاربرد آن نیز تعیین میشود به عبارت دیگر سیستم هواپیماهای مسافری و باری متفاوت است و اگر بنا به تغییر کاربری باشد باید کارخانه سازنده در جریان قرار بگیرد و تسهیلات هواپیما نیز تغییر کند.
منظری با تاکید بر اینکه در این راستا باید بررسی شود که هواپیماها با چه انگیزهای از رده خارج شدهاند، اضافه کرد: اگر هواپیماها به دلیل استاندارد نبودن از رده خارج شده پس ناایمن است و در بخش باری هم نباید به کار گرفته شود.
این کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به مصرف بالای سوخت توپولف 154، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت سوخت استفاده از این نوع هواپیماها در بخش باری هم مقرون به صرفه نخواهد بود.
منظری افزود: اگر انگیزه از خروج هواپیماها فقدان استانداردهای لازم است، پس شرکتهای هواپیمایی نیز نباید توقع داشته باشند که این هواپیماها در بخش باری به کار گرفته شود.
وی در ادامه تصریح کرد: چند سال گذشته قراردادی بین شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و روسها برای ورود توپولوف 204 منعقد شد، اما هنوز این هواپیماها در ناوگان ما به کار گرفته نشده است.
این کارشناس حمل و نقل هوایی خاطرنشان کرد: به محض اینکه هواپیماها گواهینامه استاندارد پرواز بگیرند، ایمن هستند.
وی در ادامه اضافه کرد: در راستای حل مشکل سوخت شرکتهای هواپیمایی تا دوشنبه این هفته، ارائه سوخت تمدید شده تا دولت درباره قیمت بلیت تصمیمگیری کند.
منظری اظهار کرد: این مساله باید در ستاد هدفمندی یارانهها بررسی شود و همه چیز به نظر اعضای این ستاد بستگی دارد.