کد خبر: ۱۲۶۳۰۴
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۸

تبریک وزیر آموزش و پرورش برای جبهه رفتن پسر هاشمی و موسوی‌خوئینی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه جمهوری اسلامی خاطرات سال 67 هاشمی را این گونه نوشت: 

سه‌شنبه 9 فروردین 1367 (10 شعبان 1408) 

در منزل بودم. سر صبحانه، یاسر مقداری از جزئیات عملیات گفت. در سمت کمک تیربارچی در عملیات بوده وعلاوه بر تدارکات انفرادی، حدود هشت کیلو گلوله تیربار با خود حمل می‌کرده که تا رأس ارتفاع شاخ سورمر برده و غذایشان هم خوب نبوده و کنسرو را با خود نبرده است. 

مبتلا به درد کمر هستم. لابد سرماخوردگی موضعی است، گاهی این درد می‌آید. مکرر مبتلا شده‌ام. 

عصر اخوی محمد آمد. نمونه فیلمی را که برای ارسال به روسای مجالس دنیا برایم تهیه کرده است، آورد. شهر حلبچه و وضع جالب و صمیمی رزمندگان با مردم شهر هنگام ورود و سپس بمباران شیمیایی توسط عراق و مناظر وحشت انگیز و خرابی شهر در این فیلم روایت شده است. 

آقای (خسرو) عروج آمد. (نقشه) کالک وضعیت پیش روی نیروها در جبهه والفجر 10 را آورد و گزارشی از وضع مدیریت جاده و سپس حفاظت و نظم حلبچه و جلو گیری از غارت اموال مردمی که توسط بعضی از معارضین عراقی شروع شده بوده و رفع مزاحمت از مردم در فرودگاه با سختگیری‌های بی‌مورد را داد. 

دوستان یاسر به دیدن او آمدند. از آنها احوالپرسی کردم. در روزنامه‌ها اظهار تاسف و تبریک در مورد مجروح شدن یاسر شروع شده است. (1) عراقی‌ها، زمزمه زدن شهرها با اسلحه شیمیایی را دارند شروع می‌کنند و از دبیر کل سازمان ملل به خاطر محکوم کردن عراق در زدن شیمیایی به حلبچه، به تلخی انتقاد می‌کنند. آنها علاوه بر شکست در جبهه، از لحاظ سیاسی و تبلیغاتی هم تحت فشارند. 

عصر و دیشب، یاسر بازدید کنندگانی از بستگان داشت. مهدی از منطقه عملیات تلفن کرد و از ضعف مهندسی و دفاع شیمیایی و آتش گفت. 

آقای سنجقی اطلاع داد که دیشب ارتفاعات مانی تبوک را در جناح راست منطقه عملیاتی والفجر 10 تصرف کرده‌ایم. 

چهارشنبه 10 فروردین 1367 (11 شعبان 1408) 

تا ساعت نه صبح در منزل بودم. به مجلس رفتم. آقای (مرتضی) رضوی نماینده سابق تبریز و کاندیدای نمایندگی تهران آمد. از رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان شکایت و استمداد کرد. آقای (فواد) کریمی نامزد نمایندگی مجلس از اهواز هم شکایت داشت. 

آقای (قربانعلی) دری (نجف آبادی) آمد. گزارش سفر به جبهه را داد و پیشنهادهایی داشت. آقایان (حسین) کمالی و (علیرضا) محجوب آمدند و در مورد انتخابات مطالبی داشتند. گفتند افکار سنجی خانه کارگر نشان می‌دهد که وضع نامزدهای جامعه روحانیت مبارز، همچنان از سایر نامزدها بهتر است. 

آقای (ابراهیم) سنجقی اطلاع داد که ارتفاعات مانی تبوک را که پریشب گرفته بودیم، دیشب از دست داده‌ایم. عراق از اسلحه شیمیایی در میدان جنگ در سطح وسیعی استفاده می‌کند. دفاع ضد هوایی امروز ضعیف بوده، از آقای دکتر روحانی توضیح خواستم. گفت (سامانه موشکی)‌هاگ را امروز زده‌اند. 

آقای (کمال) خرازی اطلاع داد که کویت مدعی حمله سه قایق ایران به جزیره بوبیان شده و حقیقت این است که دیروز نیروهای سپاه، سه قایق کویت را که متهم به جاسوسی هستند در خورعبدالله توقیف کرده و امروز با نزدیک شدن به سواحل بوبیان، تیراندازی از طرف کویتی‌ها شروع شده و نیروهای ما جواب داده‌اند. گفتم اطلاعیه‌ای از طرف ستاد تبلیغات جنگ منتشر شود. حال یاسر بهتر است و زخمش رو به بهبودی می‌رود. 

موج محکومیت عراق به خاطر قتل عام مردم حلبچه اوج گرفته است(2) و جنگ شهرها ادامه دارد، عراق هم زمین از دست داده و هم ضربه سیاسی می‌خورد.

پنج‌شنبه 11 فروردین 1367 (12 شعبان 1408) 

در منزل بودم. پیش از ظهر، وقتم به مطالعه گذشت. آقای (علی اکبر) ناطق نوری، تلفنی درباره اظهارات آقای (سید محمد موسوی) خوئینی‌ها در روزنامه کیهان که گفته آقای هاشمی هم انشعاب در روحانیت مبارز را تحسین می‌کند، پرسید.(3) گفتم با انشعاب مخالفم. قرار شد در مصاحبه‌اش بگوید. 

عصر آقای (سید علی اصغر) حجازی معاون وزارت اطلاعات آمد و از اطلاعات فراوان بدست آمده از اداره مخابرات (= اطلاعات) حلبچه عراق و شناسایی عوامل و منابع عراقی و ضربه کاری خوردن ضد انقلاب در آن منطقه و کشته و اسیر شدن جمع زیادی از آنها و شناسایی تعداد زیادی از آنها که همراه مردم حلبچه به اردوگاه رفته‌اند، گزارش داد و از ندادن اطلاعات توسط سپاه به وزارت و از کمی بودجه گله کرد. 

آقای سرهنگ (مصطفی) ترابی (فرمانده حفاظت و اطلاعات ارتش) آمد. از وضع ارتش در جبهه و از جریان حمله منافقین (= سازمان مجاهدین خلق) در فکه و نقاط ضعف ارتش و همچنین بازجویی از منافق اسیر شده گزارشی داد. 

آیت‌الله خامنه‌ای از جبهه برگشته‌اند، تلفنی اوضاع را گفتند. تحت تاثیر شدید پیروزی‌ها هستند. نخست‌وزیر تلفنی گفت نماینده دولت آلمان آمده و برای نجات گروگانشان در بیروت استمداد دارد. موج محکومیت عراق در فاجعه حلبچه اوج می‌گیرد. 

*****
1 - به عنوان نمونه در پیام وزیر آموزش و پرورش در صفحه اول روزنامه کیهان چاپ شده آمده است: "حضور فرزندان مسئولان بلندپایه کشور در کنار سلحشوران کفرستیز اسلام، برگ زرینی است در تاریخ پر افتخار مبارزات حق‌طلبانه مردم ایران، که شاهد همسوئی و همراهی مسئولین نظام جمهوری اسلامی با خود می‌باشند. ما ضمن متاثر شدن از مجروح گردیدن فرزندان انقلاب و عزیزان شما، آقایان یاسر هاشمی رفسنجانی و سید مهدی موسوی خوئینی‌ها، این پیوند و میثاق الهی موجود در میان مردم و مسئولان را که باعث یاس دشمنان اسلام و قوت قلب مردم حزب‌الله و همیشه در صحنه کشورمان می‌باشد، به شما و سایر مسئولان متعهد و دلسوز انقلاب تبریک می‌گوئیم. سید کاظم اکرمی، وزیر آموزش و پرورش و سایر همکاران." 

2 - محافل خبری جهان، حلبچه را هیروشیمای دوم خواندند. دولت کانادا به خاطر بمباران شیمیایی حلبچه، به عراق اعتراض کرد. آقای خاویر پرز دکوئیار دبیر کل سازمان ملل متحد از انتقاد عراق نسبت به سازمان ملل ابراز تاسف نمود. اتحاد جماهیر شوروی نیز استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم کرد. تلویزیون دولتی ایتالیا کشتار مردم حلبچه را یک جنایت دیوانه وار خواند و تاکید کرد این جنایت بی‌سابقه، تنها به منظور جبران شکست نیروهای عراقی انجام شده است. 

3 - در این مصاحبه که در صفحه 20 روزنامه کیهان مورخ 10 فروردین 1367 به چاپ رسیده است، آقای سید محمد موسوی خوئینی‌ها در توضیح علت انشعاب "مجمع روحانیون مبارز" از تشکل سیاسی "جامعه روحانیت مبارز تهران" گفته بود: "بعضی از بزرگوارانی که در جامعه روحانیت مبارز تهران هستند، این اقدام ما را می‌پسندند و نه تنها آن را تقبیح نکرده بلکه تحسین هم می‌کنند، مانند جناب آقای موسوی اردبیلی و جناب آقای هاشمی رفسنجانی و این تحسین و موضع گیری از چنین شخصیت‌هایی که دارای سعه صدر هستند، امری مورد انتظار و توقع نیز هست." آقای موسوی همچنین از رضایت امام خمینی(ره) نیز سخن به میان آورده و تاکید کرده بود: "ما قبل از هر تصمیمی، موضوع را به اطلاع ایشان رساندیم و حضرت امام نیز رضایت خودشان را اعلام فرمودند. ضمن توصیه این مطلب که برای غیر تهران کاندیدا معرفی نکنید و ما پس از اطمینان از رضایت خاطر ایشان بود که اقدام کردیم."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین