کد خبر: ۱۲۶۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۹

کارخانه‌ای که قرار بود در کنار دیگر واحدهای تولید بیکاری را ریشه‌کن کند، تعطیل شد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: تجارت‌نیوز نوشت: دكتر محمود احمدی‌نژاد در حالی واحد پلی اتیلن سبک شركت پتروشیمی امیركبیر را در پنج‌شنبه 28 بهمن ماه 89 افتتاح كرد كه از آغاز نهضت ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی برای ریشه‌كنی بیكاری در كشور سخن گفت و افتتاح و راه‌اندازی این واحد را با وجود كارشكنی و سنگ‌اندازی مخالفان پیشرفت ملت ایران و با تكیه بر دستان توانمند متخصصان داخلی اعلام كرده بود. اما فعالیت‌های این واحد كه در حدود 4000 میلیارد ریال برای افتتاح و راه‌اندازی‌اش هزینه شده بود در كمتر از سه ماه فعالیت، به خاطر كمبود خوراک تعطیل و متوقف شد. 

واحد پلی اتیلن سبم(LDPE) در شركت پتروشیمی امیركبیر در ماهشهر در حالی به تعطیلی كشانده شده كه قرار بود سالانه بالغ بر 300 هزار تن پلی اتیلن سبك تولید و به كشورهایی نظیر چین، تركیه و كره جنوبی صادر كند. 

از طرفی "عادل‌نژاد سلیم" كه از دی ماه 89 به مدیرعاملی پتروشیمی امیركبیر منصوب شده بود نیز در سخنانی در فروردین ماه با اعلام رسیدن تولید این واحد به 30 هزار تن از فعالیت كامل این واحد خبر داده بود. نژاد سلیم گفته بود كه واحد پلی اتیلن سبک با 100درصد ظرفیت خود در حال فعالیت است و سالانه 420 میلیون دلار نیز ارزش تولیدات سالانه آن خواهد بود. 

واحد پلی اتیلن سبک پتروشیمی امیركبیر قرار بود طبق برنامه 300 هزار تن خوراک مورد نیاز خود را از دو واحد پتروشیمی امیركبیر و مارون به مقدار 80 و 220 هزار تن به ترتیب فراهم كند. اما در حال حاضر هر دوی این مجتمع های عظیم ملی، خود دچار كمبود خوراک هستند و نمی توانند خوراک لازم برای این واحد را در اختیار قرار دهند. 

خط تولید این واحد در حالی متوقف شده است كه واحدهای پتروشیمی دیگری نظیر "آریا ساسول" و "پتروشیمی جم" در عسلویه، اتیلن مازاد بر نیاز خود را به صورت خام صادر می‌كنند. این موضوع سهامداران پتروشیمی امیركبیر را برآن داشت تا طی نامه‌ای از آقای احمدی‌نژاد بخواهند تا برای رفع این مشكل و كمك به پتروشیمی امیركبیر كه قریب به 2300 نفر نیروی انسانی و 3300 سهام دار دارد، وارد عمل شود. 

احمدی‌نژاد در بهمن ماه گذشته و در مراسم افتتاح این واحد و 7 واحد پتروشیمی دیگر در بندر ماهشهر با تاكید بر ضرورت توسعه واحدهای پایین دستی صنعت پتروشیمی با هدف ایجاد ارزش افزوده بیشتر و اشتغال، وزارت نفت را مامور كرده بود تا یک ستاد عملیاتی برای پشتیبانی صنعت پتروشیمی ایجاد كند. اما اكنون نه تنها این ستاد ایجاد نشده كه یكی از واحدهایی كه قرار بود در ریشه كنی بیكاری و ایجاد ارزش افزوده نقش‌آفرینی كند، خود به محاق تعطیلی رفته است. 

تعطیلی خط تولید این كارخانه بزرگ كه باید آن را یكی از افتخارات دولت آقای احمدی‌نژاد دانست، ازاین جهت نگران كننده است كه دولت تصمیم دارد وزارت نفت را در وزارت نیرو ادغام كند و هنوز مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظار واحدهایی نظیر پتروشیمی امیركبیر قرار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین