کد خبر: ۱۲۷۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۳

دستور فوری احمدی‌نژاد: منوریل قم باید از بالای صحن حرم عبور کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: موضوع عبور منوریل از بالای صحن حضرت جواد‌(ع) یا از زیر سطح در کنار اجرای پایه‌های منوریل از بحث‌های داغ مرکز تصمیم‌گیری مدیریت شهری قم در یک سال گذشته بود و کارشناسان شهرسازی، معماری و فرهنگی به شدت با عبور آن از مقابل حرم مخالف بودند.

به گزارش آفتاب به نقل از آینده، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفته بود: اصرار بی‌دلیل و بدون منطق بر اجرای منوریل از بالای سطح صحن مطهر حرم حضرت معصومه‌(س) نتیجه‌ای جز شکست این پروژه نخواهد داشت.

وی در آن موقع نمی‌دانست که یک سال بعد از سخنانش بدنبال توافق همه طرفهای درگیر در مورد اجرای منوریل مبنی بر عبور آن از زیر صحن حرم مطهر، احمدی‌نژاد خود شخصا دستور لغو یک طرفه توافقنامه فوق را صادر و کلید شکست پروژه منوریل را روشن کند.

برپایه این گزارش، از روز پنج‌شنبه خبری همانند بمب در محافل سیاسی و مدیریتی استان ترکید و همه را شگفت‌زده کرد. خبر این بود که احمدی‌نژاد طی دستور موکد خواهان عبور منوریل از بالای صحن مطهر حضرت معصومه‌(س) شده است و از وزارت کشور و معاونت برنامه‌ریزی هم خواسته است که اولا: هرگونه کمک به شهرداری قم منوط به همکاری با اجرای منوریل شود و ثانیا: تمام اعتبارات به حساب سازمان قطار شهری قم واریز شود.

موضوع عبور منوریل از بالای صحن حضرت جواد‌(ع) یا از زیر سطح در کنار اجرای پایه‌های منوریل از بحث‌های داغ مرکز تصمیم‌گیری مدیریت شهری قم در یک سال گذشته بود و کارشناسان شهرسازی، معماری و فرهنگی به شدت با عبور آن از مقابل حرم مخالف بودند.

هرچند 2 نفر از کارشناسان شورای اسلامی شهر آقایان مهندس باقرپناهی و مهندس فارغیان کاملا ایجاد منوریل را در راستای اهداف غیرعمرانی و ترافیکی برای قم متصور بودند.

مهندس فارغیان کارشناس ارشد شهرسازی و عضو شورای شهر در تاریخ 29/9/89 در گفت‌وگو با مهر عبور منوریل قم از بالای صحن مطهر را یک فاجعه شهرسازی دانست.

مهندس باقرپناهی بعنوان رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: سیستم منوریل نه تنها فضای باز شهری قم بلکه چشم‌انداز و سیمای بصری حرم مطهر را از بین می‌برد و قرار است با بی‌احترامی از حریم میراثی درجه یک حرم مطهر نیز عبور کند.

سعیدی امام جمعه قم نیز قبل از آنکه حتی تولیت آستانه مقدسه شود در خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ 8/4/89 با اشاره به اجرای پروژه منوریل در قم گفت: با توجه به اینکه قم شهر مذهبی است بایستی اینگونه پروژه‌ها به حرم مطهر و چهره مذهبی قم لطمه نزند.

امیرآبادی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در تاریخ 30/9/89 اعلام کرد: شورای اسلامی شهر قم طی نامه‌ای به استاندار مخالفت خود را با عبور منوریل از مقابل حرم مطهر در سطح اعلام کرده است.

بحث‌هایی از این قبیل در تاریخ 22/9/89 رویانیان و عزیزی را به قم و به جلسه فوق‌العاده کشاند که خبری از آن منتشر نشد.

آیت‌الله مسعودی تولیت آستانه مقدسه نیز در مراسم تودیع خود در جمع تودیع کنندگان گفت: اعتقاد دارم به هیچ وجه منوریل نباید از مقابل حرم حضرت معصومه (س) یا حتی از رو و یا زیر صحن جواد الائمه(ع) عبور کند.

تولیت عوض شد و حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستانه مقدسه قم گردید.

در تاریخ 30/9/1389 معاونت عمرانی وقت استانداری اعلام کرد در مسیر عبور منوریل قم از مقابل حرم بازبینی می‌شود.

دو هفته بعد در تاریخ 16/10/89 در جلسه سازمان قطار شهری استاندار نیز اعلام کرد: منوریل قم نباید به حریم قدسی حرم خدشه‌ای وارد سازد و تاکید کرد: «همه تصمیم گیری‌ها در این خصوص باید براساس کار کارشناسی باشد.»

سخنگوی شورای اسلامی شهر در تاریخ 25/12/1389 در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از توافق نهایی تصمیم گیرندگان پس از انجام یک پروسه کارشناسی مبنی بر تعیین چگونگی عبور منوریل از جوار حرم مطهر خبر داد.

بختیاری گفت: در جلسه شورای سازمان قطار شهری در روز گذشته که با حضور استاندار، شهردار، رئیس شورای شهر، نماینده استانداری قم،‌ نماینده وزارت کشور در محل استانداری برگزار شد، عبور منوریل از زیر سطح در مقابل حرم مطهر به تصویب نهایی رسید.

پس از این مصوبه نعمتی مدیر پروژه منوریل قم در یک نشست خبری اعلام کرد: منوریل قم یکسال دیرتر از زمان پیش‌بینی به بهره‌برداری می‌رسد. این گفته نعمتی به این معنا بود که اتمام این پروژه به دوران دولت دهم کفاف نمی‌دهد و دولت یازدهم باید تعیین تکلیف کند.

احمدی‌نژاد 2 روز پس از پایان دور کاری و «استراحت در منزل به قول آقای جوانفکر» طی دستوری توافق مسئولان استان را لغو و خواستار اجرای منوریل از روی سطح شد. به دنبال دستور احمدی‌نژاد اردشیر احمدی مدیر عامل سازمان قطار شهری قم بدون توجه به مصوبه هیأت مدیره‌ای که عامل اجرایی آن است، طی نامه‌ای به کارفرمای پروژه منوریل دستور اجرای طرح منوریل بر مبنای طرح قبلی به صورت «روی سطح و با ارتفاع مجاز» را ابلاغ کرد.

وی از شرکت کمیسیون کارفرمای پروژه نیز خواست که خیابان اراک را مسدود کند.

مهندس باقرپناهی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر دستور احمدی‌نژاد و ابلاغ مدیر‌عامل شرکت قطار شهری را غیرقانونی توصیف کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین