کد خبر: ۱۲۷۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰

اقتصاد‌دان لیبرال ایرانی به دیدار اقتصاد‌دان چپ‌زده رفت/ عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: موسی غنی‌نژاد تحت‌تاثیر فضای چپ‌گرای دهه‌های 40 و 50، اندیشه‌های مارکسیستی داشته، در فرانسه چپ‌زده آن سال‌ها راهی دیگر برمی‌گزیند و به اندیشه‌های مارکسیستی پشت می‌کند.

از میان اقتصاددانان ایرانی، هستند کسانی که در گذر زمان، تغییر مکتب داده‌اند. اگر چپ‌گرا بوده‌اند، به اندیشه راست غلتیده‌اند و اگر از دل راست بیرون آمده‌اند، زمانی که بر مسند اجرا نشسته‌اند، یا برنامه‌نویسی کرده‌اند، کاملا به چپ متمایل شده‌اند. «دکتر موسی غنی‌نژاد اهری» هیچ‌گاه تخته‌سیاه، گچ، مباحثه، نقد را ترک نکرده، اما در میانه راه، به تحقیق دریافته است که باید سازی دیگر کوک کند. او که تحت‌تاثیر فضای چپ‌گرای دهه‌های 40 و 50، اندیشه‌های مارکسیستی داشته، در فرانسه چپ‌زده آن سال‌ها راهی دیگر برمی‌گزیند و به اندیشه‌های مارکسیستی پشت می‌کند.

او زمانی که برای تز دکتری روی نظریه ارزش کار مارکس تحقیق می کرد،پی به اشتباهات اندیشه او برد و رفته رفته از او برید. 

او اکنون یکی از سرشناس‌ترین مدافعان بازار در ایران است؛ مکتبی که این روزها به دلیل عملکرد نامناسب دولت‌های مداخله‌گر و تمرکزگرا، مورد توجه مدیران ارشد و برنامه‌نویسان جمهوری اسلامی قرار گرفته است. 

در حالی که بر تعداد طرفداران اقتصاد بازار در ایران هر روز افزوده می‌شود، دکتر غنی‌نژاد به مزاح می‌گوید: «روزی ما را در انتهای صف، به جرم سوسیالیست بودن تیرباران خواهند کرد.» {$old_album_127444}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین