کد خبر: ۱۲۸۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۰

اسناد جدیدی از دوران مبارزه امام در راه است که حقایق بسیاری را فاش خواهد ساخت

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: حجت الاسلام و المسلین هروی مسوول بخش اسناد موسسه تنظیم و نشر امام خمینی(س) خبر از انتشار اسنادی جدید از دوران مبارزات امام و یاران انقلاب داد و گفت: این اسناد حقایق بسیاری را فاش خواهد ساخت.

هروی همچنین درباره اسنادی که در دستور کار قرار گرفته است، گفت: پس از چاپ مجموعه ارزشمند سیر مبارزات امام در آینه اسناد (به روایت اسناد ساواک ) در 22 جلد و همچنین پرونده شهربانی ایشان با عنوان اسناد شهربانی در 5 جلد، اسناد دیگری با محوریت حضرت امام و یاران امام در مبارزه وجود دارد که بسیار گسترده است که این اسناد مربوط به یاران امام در نهضت و مبارزه است.

وی همچنین به محورهای بحث شده در این اسناد اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری اسناد یاران امام که خیل عظیم آنها به لقاء الله پیوسته‌اند، یادآوری‌های بسیار حساسی از ظریف‌ترین مظلومیت‌های تاریخ است. مثلا افرادی را به جرم اسلام خواهی، عدالت‌خواهی، پیروی از رهبری دینی، به جرم داشتن رساله و عکس حضرت امام حتی به جرم پرداخت خمس به مرجع دینی‌اش و اطاعت از ولی فقیه‌اش به شدید‌ترین بیدادگاه‌های تاریخ کشاندند و در سخت‌ترین شرایط شکنجه شده که اسناد بازجویی شده این افراد در مجموعه این اسناد وجود دارد.

وی ادامه داد: این اسناد مربوط به بیشتر استان‌های کشور، مراکز استان‌ها مثل تبریز، اصفهان، خوزستان، مشهد اراک و شهرهای مختلف کشورمثل زاهدان و هر کجا که بنام یاران امام در آنجا مبارزاتی صورت می‌گرفت است که ما به آنها دسترسی پیدا کرده و در حال تنظیم آنها هستیم.

هروی همچنین گفت: البته اسنادی وجود دارد که هنوز به آن‌ها دسترسی پیدا نکردیم. مثلا اسناد زیادی در وزارت خارجه وجود دارد که مربوط به حضرت امام است چه در زمان تبعید و چه دوران مبارزه که نتوانستیم به آنها دسترسی داشته باشیم و امیدواریم که در آینده بتوانیم آنها را هم جمع‌آوری و تنظیم کرده و بدست علاقمندان به تاریخ معاصر برسانیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد سندهای گردآوری شده، اظهار داشت: پیش‌بینی مان این است که حدود 18 جلد کتاب سندی از این مجموعه جمع آوری شود که امیدواریم در آینده نزدیک به چاپ برسد.

مسوول بخش اسناد موسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت و یا حساسیت برای چاپ این اسناد ندارید؟، گفت: خیر، ما این اسناد را اسناد ملی می‌دانیم، اینها اسنادی بوده که در بایگانی ساواک وجود داشته است. درست است که ساواک جریانی به تمام معنا فاسد و وابسته به اندیشه‌های استعماری و حتی محصول تفکرات آنها بوده و هیچ زمانی به هیچ برنامه ساواک اطمینانی نیست، لکن از این جهت که ساواک این اسناد را برای استفاده خودش بایگانی کرده و هیچ وقت احتمال استفاده آن برای غیر را نمی‌داده است، از اهیمت بسیاری برخوردار است.

هروی افزود: حقایقی که در این پرونده‌ها وجود دارد، خدشه‌ناپذیر است. همانگونه که گفته شد، ما این اسناد را اسناد ملی می‌دانیم. درست است که مربوط به افراد مختلف و بازجویی‌های آنها است؛ اما این اسناد، اسنادی است که مبارزات یک ملت و حوزه فکری یک ملت را از نظر تعهد به احکام اسلامی و رهبر دینی‌شان‌نشان می‌دهد. این اسناد مربوط به نهاد مبارزه فرزندان کشور است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که فکر می‌کنید چه اتفاقی پس از چاپ این اسناد می‌افتد و چه ضرورتی برای آنها وجود دارد؟، گفت: علاقمندان به تاریخ معاصر ایران و مبارزات ملت مسلمان ایران به وضوح می‌توانند به حقایقی دسترسی پیدا کنند که بر اساس آنها معلوم شود چه کسی استقلال طلب واقعی است و اسلام را در ایران طلب می‌کرده و بر اساس محورهای واقعی استقلال و آزادی مبارزه را پی گرفته و به سرانجام رسانده است. و این مسأله مهم پس از چاپ این اسناد روشن خواهد شد.

هروی در پایان گفت: در اسناد مشخص می‌شود که افرادی که داعیه مبارزه با رژیم پهلوی را داشتند چه کسانی هستند و تا چه اندازه در عملکرد خود، اهداف استقلالی داشتند. مثلا در این اسناد مشخص می‌شود که منافقین تا چه اندازه و با چه هدفی استقلال کشور را دنبال می‌کرده. معلوم می‌شود که این جریان به جای مبارزه در جهت استقلال و دیانت، یک جریان فرقه‌ای سازمان یافته بود و بر اساس تمایلات فردی با استبداد خشن و خطرناک پی ریزی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین