کد خبر: ۱۲۹۶۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۲

احمد خرم: تنها گناه اصلاح‌طلبان این بود که زودتر از به انحرافات و مفاسد پی برده بودند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات گفت: در زمان انتخابات اصلاح طلبان برای برخورد با جریان موسوم به جریان انحرافی وارد میدان شده و اعتراض نمودند که نه تنها برخورد مناسبی با آنها صورت نگرفت بلکه القاب نامناسب و توهین های زیادی به بزرگان و دلسوزان اصلی گذشته نظام نسبت داده شد برای اینکه تنها گناهشان این بود که زودتر از به انحرافات و مفاسد پی برده بودند. 

احمد خرم در گفت و گو با ایلنا با تاکید بر تغییر افکار انقلابی در دنیا افزود: یکی از ویژگیهایی که در انقلابها به چشم می خورد بروز و ظهور فضایی است که به فضای حذفی معروف است که بر افکار انقلابیون نیز تاثیر می گذارد. 

وی ادامه داد: شاید به همین دلیل است که بحث انقلاب در دنیا و جوامع زیر سوال رفته و جای خود را به مباحثی چون جنبشهای دموکراسی خواهی و آزادی خواهی داده اند. متاسفانه از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون نیز این فضای منفی و نامناسب حذف بر کشور حاکم بوده و هست. 

وی گفت: با نگاه به 32 سال گذشته در مقاطع مختلف، فضای حذف رقیب حاکم بوده. همیشه گروهی موافق و گروهی مخالف حضور دارند و مخالفت با یکدیگر را تا حذف کامل رقیب ادامه می دهند. 

خرم تاکید کرد: این فضا مناسب کشور نیست و باید این بار منفی را از کشور دور کرد وجود چنین رفتارهایی موجب شکننده شدن نظام خواهد شد و سد راه توسعه و پیشرفت و مدیریت برای پیشرفت کشور است. 

عضو بنیاد باران با اشاره به پیشرفت چشم گیر کشورهای دنیا تصریح کرد: در حال حاضر ما از خیلی از کشور های دنیا عقب تر هستیم و حتی اگر بخواهیم با استفاده ازتمام نیرو حرکت کنیم باز هم نیروی ماهر و کار آمد، کم داریم و باید جاذب نیروهای کار آمد از سایر کشورها هم باشیم. 

خرم گفت: زمان، زمان تعصبات ملی و تفکرات ناسیونالیستی نیست، افراد یک جامعه نه تنها شهروند جامعه و کشور خود به حساب می آیند بلکه شهروندی جامعه جهانی را نیز به دوش دارند.نتیجه این شهروندی خلق تفکرات جهانی است. 

وی افزود: باید هم در داخل تلاش کرد و کشور را به جلو هدایت کرد هم در خارج کشور تا بتوان ارز آوری به همراه داشت تا مدیریت و کارشناسی را نیز رونق داد و هم از توان سایر کشورها برای توسعه کشور بهره گیری کرد. در حال حاضر با فضای حاکم جایی برای تعامل با سایر کشورها و فرصت هایی که در دنیا وجود دارد دیده نمی شود. 

خرم با اشاره به ایکه رفتارهای نادرست منجر به تضعیف کشور خواهد شد افزود: قطعاً نتیجه این گونه رفتارها محدودتر شدن و رو به نابودی رفتن است. اینکه حاکمان فکر کنند معنای ریزش و رویش اینست که جناحی را حذف کنند و به آن عنوان ریزش بدهند، در درون جناح دیگر رویش صورت می گیرد تفکری غلط و نادرست است. و در حد شعار و تصورات خواهد ماند، در واقع با این تفکرات شاهد چیز دیگری خواهیم بود که به ضعیف شدن کشور و توسعه نیافتگی منجر می شود. 

وی تاکید کرد: در سال 66 در گیری هایی بین روحانیون مبارز و روحانیت مبارز شکل گرفت که در نهایت منجر به خلق منشور برادری از جانب امام (ره ) شد اما ایشان هشدار دادند که حضور هر دو جناح برای انقلاب یک ضرورت است همدیگر را تخطئه نکنید بلکه نقد کنید و اکنون حاکمیت کاملا از منشور برادری فاصله گرفته است و فضای تک صدایی و تک جناحی را بر کشور حاکم کرده اند. 

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات گفت: قبل از خرداد 88 شاهد فضای سیاسی و جو رقابتی پیش از انتخابات بودیم اما بعد از انتخابات به یکباره مردم شاهد ایجاد فضای امنیتی در کشور شدند که حتی با گذشت چند سال از انتخابات نیز شاهد آن هستیم و هر روز فضا امنیتی تر هم می شود. 

وی با بیان اینکه با عدم برخورد با جریان انحرافی باید منتظر بروز و ظهور جریانهای دیگر باشیم، تصریح کرد: به نظر میرسد درکشور فضایی حاکم شده که مصداق برشاخه نشستن و بن بریدن است. 

خرم با تاکید بر اینکه فضای نقادی در کشور ضعیف شده گفت: دلسوزان حاکمیت باید فضای موجود را به فضای آزادی احزاب، مطبوعات و بیان اندیشه تبدیل کنند. دیگر به جایی رسیده ایم که خود اصولگرایان هم تحمل نقد از طرف خودشان و تحمل انتقاد درون خود را هم ندارند این تفکرات نظام را ضعیف و آسیب پذیر می کند. 

وی به عدم توجه به هشدارهایی که نسبت به بروز جریان انحرافی از سوی دلسوزان نظام داده شده بود اشاره کرد و گفت: فضای حاکم کنونی فضایی است که دلسوزان واقعی نظام قبل از انتخابات سال 84 ( انتخابات دور نهم ریاست جهموری ) هشدارش را داده بودند. عنوان کرده بودند کسانی که به ایشان میدان می‌دهید بلای جان نظام خواهند شد. و امروز این هشدارها به عینه در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی در عرصه فرهنگی کشور دیده می شود. 

وی افزود: این هشدارها نادیده گرفته شد و امروز شاهد این هستیم که جنگ بر سر تصاحب قدرت ایجاد شده و برای در قدرت ماندن هر تلاشی می کنند مباحث بروز فسادهای مالی کلان به گوش می رسد و ستاد مبارزه با جن گیری و فال گیری تشکیل می شود. 

عضو بنیاد باران گفت: تعجب می کنم آقای احمدی نژادی که خود را پیرو شهید رجایی می خواند، دولتی که بهترین و موفق ترین دولت در یکصد سال اخیر بود! رئیس جمهوری که خاکی و از جنس مردم بود، همان احمدی نژادی که عدالت اجتماعی تعطیل شده در دولت های قبل را احیاء کرد! این همان احمدی نژادی است که با سفرهای استانی و ساده زیستی و خط امامی بودنش نظام و تمامی ارگانهای تبلیغی کشور به تأییدش برخواسته و تمام قد مورد حمایت قرارش دادند! اما امروز به هشدارهای 6 سال پیش سران اصلاحات رسیدند. 

خرم تاکید کرد: بروز جریان انحرافی از قبل توسط سران اصلاحات مطرح شده بود و عنوان شده بود جریانی که با سوء‌استفاده از اعتقادات مردم روی کار می‌آید رو در روی رهبری می ایستند و آقایان 6سال بعد فهمیدند. اصولگرایان بی اطلاع نسبت به این مسائل نبودند بی توجهی به هشدار ها ماحصلش بروز جریان انحرافی در داخل کشور شد و حتی اکنون نیز برخورد مناسبی با این جریان صورت نمی گیرد. 

وی افزود: با عدم برخورد با جریان انحرافی باید منتظر بروز و ظهور جریانهای دیگر باشیم در زمان انتخابات اصلاح طلبان برای برخورد با جریان موسوم به جریان انحرافی وارد میدان شده و اعتراض نمودند که نه تنها برخورد مناسبی با آنها صورت نگرفت بلکه القاب نامناسب و توهین های زیادی به بزرگان و دلسوزان اصلی گذشته نظام نسبت داده شد و تنها گناهشان این بود که زودتر به انحرافات و مفاسد پی برده بودند. 

خرم گفت: باید نسبت به حداقلهایی بازنگری و بازگشت شود و اگر تغییر و بازگشت صورت نپذیرد کشتی جمهوری اسلامی با صخره برخورد خواهد کرد و وقتی به صخره اصابت کرد هیچ کس نمی تواند نجات آفرین باشد. 

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات گفت: نکته ای که باید بر آن تاکید شود این است که مقام رهبری در سخنان خود عنوان کرده اند اگر کسی به دنبال براندازی نیست ولی با ما مخالف است نباید امنیتش سلب شود. مخالفان و معترضان تفکرات رادیکالی و تند نداشتند بلکه آنها دلسوزان اصلی نظام بودند که فضای موجود را برای بهبود، نقد می کردند. 

وی در پایان تاکید کرد: بازگشت از فضای امنیتی به فضای سیاسی، مستلزم آزادی احزاب و تشکلها، مطبوعات و زندانیان سیاسی است و همچنین مردم در انتظار تضمین برای سلامت انتخابات آینده از سوی حاکمیت هستند و امیدوارم که به دور از احساسات و با یک رفتار منطقی فضای حاکم به فضای سیاسی قابل تحمل تبدیل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین