آفتابنیوز : آفتاب: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به جزییات اقدامات مغایر قانون دولت راجع به ادغام وزارت خانهها اشاره کرد که گزیده آن را در ادامه میخوانید:
برداشت من این نیست که ما در حال حاضر اختلافات زیادی در زمینه ادغامها داریم، خیلی هم دوست ندارم که گذشته را ورق بزنم چون میتوانست بهتر از این عمل شود.
دولت میتوانست بهتر عمل کند، اصل اینکه دولت کوچک شود یک منطق است. در قانون برنامه این کار صورت گرفت، معنی آن هم این بود که دولت برای کاهش تعداد وزارتخانهها طرحی را با مطالعه آماده کند لذا ما دو سال به دولت برای آن زمان دادیم. انتظار این بود که دولت در نهایت بیاید و بگوید که ما در مجموعه مطالعاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که فلان بخشها تجمیع شده و فلان وزارتخانه باید تشکیل شود.
اگر دولت اشکالش این است که قانون مبهم است، باید از مجلس تفسیر میخواست و ما هم تفسیر میکردیم. موجود حی و حاضری به نام مجلس وجود دارد و قانون اساسی هم اعلام کرده که تفسیر قانون با مجلس است و اگر دولت میگفت قانون مبهم است باید تفسیر میخواست.
ما میخواستیم کمک کنیم که دولت موفق شده و کاهش وزارتخانهها را انجام دهد و موضوع مثل مسئله وزارت ورزش هم نشود که بگویند مجلس خودش تصمیم گرفت لذا گفتیم که شما (دولت) پیشنهاد بدهید و هیچ نیازی هم نبود که با عجله وزرا را عزل کرده و بعد بگویند ادغام صورت گرفت.
بنده همان روز قبل از تصمیمگیری در دولت، به آنها عرض کرده بودم که این تصمیم شما غلط است و ما آن را قبول نداریم. اینکه خودشان بتوانند ادغام کرده و از طرفی هم وزرا احتیاج به رأی اعتماد نداشته باشند؛ چون اصل حرف دولت این بود که من اصلاً ادغام دو وزارتخانه نمیکنم، بلکه ادغام یک یا دو وزارتخانه در دل یک وزارتخانه دیگر میکنم بنابراین نه احتیاجی به مجلس است، نه احتیاج است که شرح وظایف مجلس بیاید و نه نیاز به رأی اعتماد داریم چرا که یک وزارتخانه قبلاً رأی اعتماد گرفته و ما چند وزارتخانه دیگر را در دل آن وزارتخانه قرار میدهیم.
این مسئله، موضوع شاذی بود. به هر حال مصنف و مدون قانون وجود دارد و میتوان از او پرسید. اما به هر حال در قبال ادغام وزارتخانهها میتوانست این طور عمل نشود و ظرف دو یا یک سال مطالعه شده و مثل تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و صنایع سنگین عمل شود. چرا که ما سابقه آنها را داشتیم. مجلس قرائت دولت را صد در صد غلط میدانست.
در مورد تعداد وزارتخانهها با دولت همگام بودیم، اما بعدش با ما مشورتی نشد، ما اعلام کردیم که این کار شما را غلط میدانیم، اعتنا نشد لذا ما فکر میکنیم که برای احقاق حقوق مردم باید ایستادگی میکردیم.
وقتی هم که برخی شبهه داشتند من از شورای نگهبان تفسیر خواستم و شورای نگهبان هم همین نظر را داد. (ادغام وزارتخانهها باید با تصویب مجلس باشد و وزار هم رأی اعتماد بگیرد) اما باز هم توجه نشد لذا باتوجه به اختیاراتی که قانون اساسی به رهبری داده، ایشان ورود کردند.
البته آقای احمدینژاد استدلالی داشتند و استدلالشان هم این بود که اگر سیر ادغام وزارتخانهها طولانی شود وزارتخانهها متزلزل میشوند و من برای اینکه این مسئله را جمع کنم سریع در مورد ادغامها، اقدام کردم.بنده این حرف را خیلی قبول ندارم اما به نظر وی احترام میگذارم و به هر حال آقای احمدینژاد استدلال داشت.
تعجیل دولت را درست نمیدانم، یعنی میتوانست خیلی دقیقتر عمل شود حتی دقیقتر از آن کاری که الان کردهایم، من نمیگویم کاری که الان در مورد ادغامها کردهایم دقیق است ولی بهترین راه حل در ظرف زمانی فعلی بود.
ما در نهایت هم به احمدینژاد گفتیم که بهترین کار این است که شما نمایندگانی را معرفی کنید و من هم نمایندگی معرفی کنم تا آنها با هم به نتیجه برسند و این بساط را جمع کنیم. جمع کنیم هم معنایش این است که پهن شدن موضوع خوب نیست ولی در عین حال باز هم میگویم که میتوانست خیلی دقیقتر از این در مورد ادغامها عمل شود.
بنده در مجموعه شرایط و ظرف زمانی فعلی همین فکری که مجلس در مورد ادغامها انجام داده را خوب میدانم، اما نه بهترین، در حال حاضر دیگر مسئلهای بین دولت و مجلس وجود ندارد و ما به نتیجه رسیدیم. البته ممکن است که یک یا دو وزارتخانه دیگر مثل نیرو و نفت هم ادغام شوند ولی باز هم عجلهای نیست چرا که دو سال فرصت داریم.