کد خبر: ۱۳۰۳۸۳
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۹

مسئول پیشین امور رسانه‌ای نخست‌وزیر بریتانیا بازداشت شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از مقامات سابق دفتر نخست‌وزیر بریتانیا در ارتباط با ماجرای شنود غیرقانونی تلفنی در بریتانیا، بازداشت شده و نخست‌وزیر از تحقیقات پیرامون این ماجرا خبر داده است. 

روز جمعه، ۱۷ تیر (۸ ژوئیه)، گزارش شد که اندی کلسون، مسئول مستعفی امور ارتباطات و رسانه‌ها در دفتر دیوید کامرون، نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار و سردبیر سابق هفته‌نامه نیوز آو د ورلد در ارتباط با تحقیقات پلیس پیرامون مواردی از شنود غیرقانونی به سفارش این نشریه بازداشت شده است. 

سخنگوی پلیس لندن در یک مصاحبه خبری گفت که "روز جمعه، یک مرد چهل و سه ساله در ارتباط با اتهام شنود تلفنی و رشوه دادن به ماموران پلیس دستگیر شده و در یکی از پاسگاه‌های پلیس در جنوب لندن در بازداشت به سر می‌برد" و در پاسخ به سئوال خبرنگاران، تایید کرد که فرد بازداشت شده اندی کلسون است. 

پلیس لندن گفته است که بازداشت آقای کلسون "به ظن اقدام به شنود مکالمات خصوصی و فساد مالی" صورت گرفته و با عملیات پلیس در زمینه شنود تلفنی و اتهام "پرداخت‌های ناموجه به ماموران پلیس" ارتباط داشته است. 

عملیات پلیس پس از انتشار گزارش‌هایی در این زمینه آغاز شد که مسئولین نیوز آو در ورلد در سال ۲۰۰۳ با استخدام کارآگاهان خصوصی به شنود مکالمات تلفن همراه والدین یک دختر نوجوان که ربوده شده و به قتل رسیده بود مبادرت کردند و در سال ۲۰۰۵ نیز، به اقدام مشابهی در مورد خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری در لندن دست زدند. 

تحقیقات بعدی این احتمال را مطرح کرد که تعدادی از ماموران پلیس هم به خواست همین نشریه به شنود تلفنی دست زده و اطلاعات به دست آمده را در اختیار نشریه قرار داد‌ه‌اند. 

آقای کلسون در سال ۲۰۰۳ به سمت سردبیری نیوز آو در ورلد منصوب شد، اما در سال ۲۰۰۷ و پس از آنکه یکی از کارمندان نشریه و یک کارآگاه خصوصی به جرم دسترسی غیرقانونی به پیام‌گیرهای شخصی برخی افراد زندانی شدند، از این سمت کناره‌گیری کرد. 

وی کوتاه مدتی قبل از انتخابات پارلمانی بریتانیا در سال ۲۰۱۰، که به تشکیل دولت به رهبری حزب محافظه‌کار منجر شد، به عنوان مسئول امور ارتباطات و رسانه‌های دیوید کامرون، رهبر حزب، استخدام شد و تا ژانویه سال جاری همین سمت را در دفتر نخست‌وزیری برعهده داشت. 

تحقیقات مستقل 

روز جمعه، دیوید کامرون، نخست‌وزیر، در سخنانی در یک نشست خبری، مسئولیت کامل استخدام اندی کلسون در دفتر نخست‌وزیری را شخصا برعهده گرفت و اما گفت که "رسوایی" کنونی صرفا به یک نشریه مربوط نمی‌شود، بلکه به کل جامعه مطبوعاتی و شیوه رفتار پلیس ارتباط دارد.

وی در توجیه استخدام اندی کلسون با وجود سابقه کار او در نیوز آو در ورلد گفت که مایل بوده است با سپردن امور رسانه‌ای رهبری حزب محافظه‌کار، به او "فرصت دیگری" بدهد. 

در مورد واکنش نسبت به اخبار مربوط به اتهام اقدامات غیرقانونی به سفارش نشریه نیوز آو د ورلد، آقای کامرون گفت که خواستار اقدامات جدی برای آشکار شدن تمامی ابعاد این ماجراست و اظهار داشت که به نظر او، اقدامات غیرفانونی برای مدتی ادامه داشته و تحقیقات قبلی پلیس در این زمینه کافی نبوده است. 

نخست‌وزیر بریتانیا گفت که لازم است تحقیقات جدید پلیس "تحت نظارت 
مستقل" صورت بگیرد و اعلام کرد که تحقیقات دیگری نیز به سرپرستی یکی از قضات عالی‌رتبه به جریان خواهد افتاد. 

در حالیکه حزب کارگر، حزب مخالف دولت، دیوید کامرون را به خاطر استخدام اندی کلسون به بی‌کفایتی متهم کرده است، آقای کامرون گفت که در نظر دارد در گفتگو با احزاب دیگر، همکاری آنان را در برخورد با این موضوع جلب کند. 

کامرون اظهار داشت که مطبوعات و سیاستمداران، ازجمله خود او، در درک این مساله ناموفق بوده‌انذ و او مایل است از این فرصت برای رسیدگی به تمامی ابعاد آن استفاده کند و افزود که لازم است روابط بین سیاستمداران و رسانه‌های مورد بازنگری قرار گیرد. 

نخست‌وزیر بریتانیا اظهار داشت که اگرچه حراست از آزادی رسانه‌ها الزامی است، اما مطبوعات نباید خود را فراتر از قانون بدانند و افزود: "نهاد کنونی نظارت بر حسن عمل مطبوعات دیگر از اعتماد مردم برخوردار نیست و ایجاد یک نهاد واقعا مستقل برای این منظور ضرورت دارد." 

اشاره آقای کامرون به کمیسون شکایات مطبوعاتی، یک تشکیلات متشکل از نمایندگان مطبوعات بریتانیاست که وظیفه خود را تضمین حفظ ضوابط اخلاقی در فعالیت‌های رسانه‌های مکتوب می‌داند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین