کد خبر: ۱۳۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۵

احساس شرمساری عامل اصلی معتاد شدن است!

آفتاب‌‌نیوز : بر اساس اين گزارش، شرمساري نوعي حس در وجود انسان است كه پس از پشيماني از انجام كاري رخ مي دهد و انسان نسبت به خود حس بدي پيدا مي كند و نسبت به ديگران خجالت زده مي شود. 

اين گزارش حاكي است، مطالعات نشان مي دهد كه شرمساري عامل اصلي روي آوردن انسانها به استعمال مواد مخدر است. 

دانشمندان معتقدند هنگامي كه انسان شديدا نسبت به رفتارهاي خود حس شرمساري دارد، براي رها شدن از اين حس قوي، به مصرف موادي روي مي آورد تا وقايعي را كه براي او ناگوارند فراموش كند و اين حس را آرام نمايد. 

در مقابل، اين تحقيقات نشان مي دهد حس گناه تاثيري بر تمايل انسانها به مصرف مواد مخدر ندارد. گناه حس و تمايل منفي انسان نسبت به يك رفتار يا عمل خاص است، كه دانشمندان دانشگاه بوفالو معتقدند به هيچ وجه تاثيري بر روي آوردن انسانها به مصرف مواد مخدر ندارد. 

اين يافته علمي از آن جهت اهميت دارد، كه مي تواند براي روشهاي درمان اعتياد، بسيار مفيد باشد. 

با توجه به اين كشفيات، محققان به مشاوران درمان اعتياد توصيه مي كنند در روشهاي درماني خود تا آنجا كه مي توانند احساسهاي شرمساري را از معتاد دور كنند، و در مقابل، حس گناه را در او بيانگيزند. 

اين مطالعات همچنين نشان مي دهد، موارد ديگري همچون خشم، عصبانيت، و مشكلات خانوادگي و اجتماعي نيز بر روي آوردن انسانها به مواد مخدر و مشروبات الكلي تاثيرگذارند، ولي هيچ يك از آنها به شدت شرمساري از عملكردهاي گذشته نيستند. 

بعلاوه، محققان معتقدند رفتارهايي همچون خشم و عصبانيت نيز از شرمساري منتج مي گردند و با رفع شرمساري و شرمندگي اين رفتارها نيز بهبود خواهند يافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین