کد خبر: ۱۳۰۷۷۹
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴

متکی اظهارات منتسب به آیت‌الله ری‌شهری درباره خود را نادرست خواند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در واکنش به گفت‌و‌گوی اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نقل قولی که از آیت‌الله ری‌شهری رئیس بعثه مقام معظم رهبری کرده بود، گفت: شکایت حج گزاران عمره و تمتع از برخورد نامناسب مأمورین سعودی در فرودگاه‌های آن کشور به ویژه جده و رفتار اهانت‌آمیز آنان در اماکن زیارتی به خصوص در بقیع از فروردین ماه 1387 شدت گرفت. جناب آقای ری‌شهری امین الحاج وقت ایرانیان در گزارشات مکتوب و شفاهی خود ضمن نقد این رفتارها از مقامات عالی کشور می خواهند که وزارت امور خارجه پیگیری جدی تری در این زمینه داشته باشد. شدت این اعتراضات تا حدی بود که برخی از مراجع عظام تقلید بر تعطیلی حج عمره در صورت ادامه رفتار ناشایست عربستان تأکید نمودند.

به گزارش آفتاب، متکی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین ضمن اشاره به حساسیت بالای افکار عمومی نسبت به برخورد نامناسب سعودی‌ها با زائران ایرانی و حتی طرح این موضوع توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزیر امور خارجه اظهار داشت: شخصا سفیر عربستان در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرده و از وی خواسته شد مراتب اعتراض جدی ایران را به مقامات کشورش منعکس نماید.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان با بیان اینکه اینجانب در مصاحبه‌ای در جده که خبر آن در تاریخ 16 مرداد 1387 منتشر شده، رفتار نامناسب با نماینده مقام معظم رهبری در جریان سفر به عربستان سعودی و همچنین رفتار ناشایست با زائران ایرانی را غیرقابل قبول خوانده و آن را تقبیح کردم افزود: در این خبر که صرفا بخش مربوط به نماینده محترم رهبری آن در اظهارات اخیر برجسته گردیده است هیچ صحبتی از بازرسی بدنی وی به میان نیامده است.

منوچهر متکی با بیان اینکه هرگز به جناب آقای ری‌شهری نگفته است به خاطر فشار سیاسی چنین مصاحبه‌ای صورت گرفته و این ادعا خلاف حق و انصاف است، افزود: در تبعیت از سیره بزرگان دین، طی سالیان طولانی خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی و در مسئولیت‌های مختلف هرگز دین خود را برای دنیای دیگران نفروخته‌‌ام.

وزیر سابق امورخارجه گفت: به همگان خصوصا به بزرگان توصیه می‌کنم در ثبت خاطرات یا بازگویی آنها، حق و انصاف را رعایت نمایند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌و‌گو با دیپلماسی ایرانی گفته بود: «چند سال پیش من در سفر به عربستان و دیدار با ملک عبدالله از برخورد بد مسئولان عربستانی با حجاج ایرانی در فرودگاه‌ها و به خصوص در قبرستان بقیع گله کردم و ایشان هم پذیرفت که این مسأله به نفع ما و آنها نیست و دستور رفع آن برخوردها را داد که حضور آزادانه زنان در بقیع یکی از آثار آن بود و به خواست شورای عالی امنیت و مسئولان حج با بحث‌های زیاد، ساختاری برای همکاری دو کشور در مسائل فی‌مابین عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین تنظیم شد که مسئولان ذی‌ربط نخواستند عملی کنند.

پس از برگشت من به ایران، هر روز در روزنامه‌های وابسته به آنان خبرهای دروغی درباره پشت صحنه برخورد آنان با حجاج ایرانی منتشر می‌شد تا جایی که وزیر امور خارجه ما در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که عربستانی‌ها هنگام ورود آیت‌الله ری‌شهری، در فرودگاه برخورد بدی داشتند و حتی ایشان را بازرسی بدنی کردند.

این موضوع برایم خیلی تلخ بود. چون برخلاف توافقات ما در عربستان بود. از آقای ری‌شهری پرسیدم که موضوع چه بود؟ ایشان گفت: اصلاً چنین نیست. خود آقای ری‌شهری تلفنی از آقای متکی پرسید که چرا این حرف را زدی؟ ایشان در جواب گفت: من تحت فشار بودم که این حرف را بگویم.

ببینید ما که نباید سیاست خارجی را که با منافع ملی ما ارتباط دارد، وارد اختلافات داخلی کنیم. آقایان برای کم‌رنگ کردن آثار سفرم به عربستان و مذاکراتم با مسئولان آن کشور، حاضرند روابط خارجی را تا این حد مخدوش جلوه دهند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین