آفتابنیوز : آفتاب: محمود احمدینژاد با بیان اینکه انتظار فرج را باید عمل متعالی و انقلابی دانست به این معنا که باید برای رسیدن به آن حرکت کنیم، گفت: اینکه عدهای تصور میکنند انتظار یعنی بمانیم تا امام زمان(عج) بیاید، انحرافیترین تفسیر از انتظار است.
دکتر محمود احمدینژاد ظهر دوشنبه در مراسم جشن ثبت جهانی مجموعه شیخ صفیالدین اردبیلی با تبریک ایام ولادت حضرت ولی عصر(عج) اظهار کرد: بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) بزرگترین حادثه از صدر خلقت تاکنون است و پیامبر (ص) همه دروازههای آسمان را بر روی انسان باز کرد و همه علم، حکمت، رحمت، لطف و زیباییها را به زمین آورد. پیامبر اکرم (ص) واسطه همه فیض الهی شد اما بشر به دلایل گوناگون تاکنون نتوانسته است از همه این رحمت استفاده کند و تعصب، تحجر، خودخواهی، غفلت و طغیانگریها مانع اصلی در به ثمر نشستن نهضت پیامبر اسلام (ص) و دیگر پیامبران بوده است.
وی با اشاره به اینکه حادثه عظیم مبعث با حادثه بزرگتری کامل میشود، گفت: باید مردی از جنس پیامبران، متصل به آسمان و رها شده از همه قالبها بیاید و همه موانع، نظامات، سلطهها و خودخواهیها را در هم بشکند و انسان را به طور کامل آزاد کند.
احمدینژاد میلاد امام عصر (عج) را نوید تحقق آن روز درخشان خواند و خاطرنشان کرد: امام زمان (عج) وارث همه انبیاء و میراث دار همه خوبیها و تجلی کامل همه صفات الهی است و علم، حکمت و قدرت خدا را تجلی خواهد بخشید.
وی افزود: ایشان همه عالم را به نیابت از خداوند مدیریت میکنند و واسطه فیض الهی هستند و هر حرکتی در عالم انجام میشود به اذن امام عصر (عج) است و در حقیقت ما غایبیم و او حاضر است.
احمدینژاد افزود: انتظار یعنی کندن و رسیدن یعنی عبور از ولایت طاغوتها، خودخواهیها، شیطانها و هواهای نفس و پیوستن به ولایت خدا که واسطهاش، امام عصر (عج) است.
احمدینژاد گفت: باید جامعه بشری به نقطهای برسد که سعادت، کمال، حقیقت انسانی، خدا و عدالت را در ولایت امام عصر(عج) ببیند و انتخاب کند و بالاترین هدیه خدا به بشر ولایت انسان کامل است.
وی با تاکید بر اینکه اگر کسی به واقع برای خدا مجاهدت کند تحت ولایت امام زمان (عج) قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: در عصر حاکمیت سیاه مادیگرایی که همه امیدها به یأس بدل شده بود ملت بزرگ ایران با دست خالی در حالی که با محاسبات مادی احتمال پیروزی صفر بود، در برابر همه قدرتهای مادی جهان ایستاد و پیروز شد.
وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه نقش اردبیل نه تنها در تاریخ سیاسی ایران بلکه در تاریخ جهان کم نظیر و بلکه بینظیر است، خاطرنشان کرد: امروز در جایی و در کنار مقبره کسانی حضور داریم که روند حرکت تاریخ را به نفع عدالت، توحید و حاکمیت ارزشهای الهی تغییر دادند. اگر ایرانیها با شعار توحید و عدالت، حکومت مستقل و قدرتمندی تشکیل نمیدادند امروز اثری از توحید و عدالت در عالم نبود و این حرف گزافهای نیست.
احمدینژاد با اشاره به اینکه بعد از صدر اسلام از مکتب نجاتبخش اسلام جز پوسته و نامی باقی نماند، گفت: تمامی پیام رهایی بخش پیامبر (ص) زیر سلطه سنگین تعصبات قومی، قبیلهای و افکار انحرافی، خودخواهی و رذالتهای اخلاقی پوشیده شد و اگر بنا بود پیام آخر نیز همچنان از طرف این گروه نمایندگی شود چیزی از آن باقی نمیماند.
وی گفت: امروز سلطهگران و خودخواهان بعد از ۱۴۰۰ سال حاضرند رژیم جنایتکار صهیونیستی را به رسمیت بشناسند اما در برابر پرچمداران توحید و عدالت بایستند.
احمدینژاد خاطرنشان کرد: باید یک ملت با فرهنگ متعالی مأموریت صیانت از مکتب متعالی اسلام را به عهده میگرفت که در این راستا نهضتهایی نیز به وقوع پیوست. آلبویه علویان، دیلمیان، صفاریان و سامانیان آمدند و هر کدام تلاشها و تحرکاتی انجام دادند، اما نتوانستند پایههایی را برقرار و از اصل و حقیقت پیام پاسداری کنند.
وی ادامه داد: اما در این دیار مردان و زنانی هدایت شده و کمر بسته به فرهنگ اهل بیت(ع)، که حقیقت دین است به پا خاستند و شیخ صفی با نگاهی عمیق و روشن، حلقههایی را مانند پایگاههای امروزی تشکیل داد و انسانهایی آماده فداکاری در راه ارزشهای الهی تربیت کرد و این اندیشه را گسترش داد تا یکی از نوادههای او به نام شاه اسماعیل پرچم نهضت را برداشت و با مجاهدت و فداکاری مردان و زنان این دیار عَلَم توحید و عدالت را برافراشت.
احمدینژاد گفت: شاه اسماعیل نمایندگی از حقیقت دین و دفاع از رسالت را برعهده گرفت، ستونهایی را مستحکم و راهی را آغاز کرد که پس از گذشت بیش از ۴۰۰ سال، انقلاب عظیم اسلامی در ادامه و برای تکمیل آن به وقوع پیوست.
وی با بیان اینکه امروز همه عالم تحت تأثیر ملت ایران، فرهنگ و نوع نگاه این ملت به مناسبات انسانی و جهانی هستند، گفت: ملت ایران همه مناسبات دنیا را به نفع عدالت و توحید تغییر داده است.
وی افزود: بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی هر چند از لحاظ هنری، مهندسی و تاریخی بسیار ارزشمند است اما بالاتر از آن نشانهای از راهی است که باید تا آخر بپیماییم.
وی گفت: باورم این است که اجداد مردم اردبیل حق بزرگی بر گردن فرهنگ و تمدن ملت ایران و به تبع آن، جهان دارند.
احمدینژاد با اظهار تاسف از اینکه برخی سعی دارند گذشته ایران را سیاه نشان دهند، گفت: ما حکومتهای پادشاهی را هیچگاه به رسمیت نمیشناسیم، اما این موضوع تفاوت دارد با اینکه همه گذشته یک ملت تاریک نشان داده شود. اگر گذشته ما تاریک است بیانات مهم پیامبر اسلام (ص) در وصف ملت ایران از کجا آمده است؟
احمدینژاد تصریح کرد: چرا حضرت محمد (ص) این قدر از ملت ایران تمجید کردند؟ چرا فرمودند بالاخره ملت ایران پرچم را بلند خواهد کرد و بر قلههای عالم به اهتزاز در خواهد آورد؟ اگر گذشته یک ملتی تاریک باشد، آیندهای وجود نخواهد داشت؟
احمدینژاد قاجار و پهلوی را بیافتخارترین و ذلیلترین حکومتهای تاریخ ایران، دانست و گفت: این دو حکومت هیچ افتخاری را به نام خود ثبت نکردند و همه آن دوران جز ذلت، عقبنشینی، وادادگی و پذیرش حقارت نبوده است. انسانهای کوچک و پست در این مقطع آمدند و در غفلتی تاریخی زمام یک ملت را به دست گرفتند و بیش از دشمن، ملت را کوبیدند. اینها از عظمت صفویه ناراحت بودند و از مقایسه خود با آن احساس حقارت میکردند به همین خاطر برای تحقیر و تخریب آن برنامهریزی کردند.
وی اضافه کرد: دوره صفویه دورهای بود که علما آمدند و اندیشه اسلام ناب را تا اعماق این سرزمین گسترش دادند و ستونهای فرهنگی و تمدنی ایران را محکم کردند.
احمدینژاد گفت: در دوره صفویه مردم راحت و آزاد بودند و روابط خوبی میان مردم و حکومت برقرار بوده و پیشرفت، عمران و آبادی بسیاری در سطح کشور به وجود آمد.
احمدینژاد افزود: پهلوی، قاجار و استعمارگران غربی با هم دوران صفویه را به شکل مشترک کوبیدهاند، چرا که از این دوره آسیب دیدند.
وی گفت: امروز که غبارها خوابیده است و میتوان بدون هیچ تعصب، نگرانی و فشاری تاریخ را مطالعه کرد، میفهمیم چه خدمت بزرگی در دوره صفویه به بشریت شده است.
احمدینژاد با تبریک ثبت جهانی بقعه شیخ صفیالدین به مردم اردبیل و ایران گفت: این کار در واقع یک پله ایران را به لحاظ فرهنگی و تمدنی در نگاه جهانیان بالا برد و سندی جهانی شد که در معرض دید همه پژوهشگران، گردشگران و سیاستمداران قرار میگیرد تا آن را مطالعه کنند.
احمدینژاد در ادامه با بیان اینکه اردبیل دیار مرزبانان و پاسداران فرهنگ اسلام ناب بوده و باید این را حفظ کرد، گفت: مأموریت امروز ما پرچمداری این فرهنگ و نگاه به سوی خط فرهنگی اسلام ناب در روابط درونی، خانواده، محله، شهر، استان، ارتباطات اجتماعی و نیز در فعالیتهای فرهنگی از بافت فرش تا معماری، سرودهها، عزاداریها، مراسم، اشعار، قرائت و تلاوت قرآن تا تربیت طلاب و دانشجویان فرهیخته و مؤمن است.
وی افزود: اگر مکتبی حاکم شود اما نتواند زندگی مردم را متعالی کند نمیتواند ادامه داشته باشد، لذا پشتوانه ماندگاری یک اندیشه، اثرگذاری مستقیم در زندگی مردم و بالندگی و تعالی آنان است.
احمدینژاد با تشکر از علما، امام جمعه و فرهیختگان استان گفت: مأموریت اصلی استان اردبیل، اعتلاء فرهنگی است اگر چه باید سازندگی و آبادانی در حد اعلا باشد اما همه آنها باید در خدمت فرهنگ قرار گیرد.