آفتابنیوز : آفتاب: روی آوردن کشورها و شهرهای امروز به استفاده از سوختهای غیر فسیلی و به کارگیری فناوریهای ماشینی پاکیزه، امری است که تا چند دهه آینده به تنها روش اداره امور کشورها تبدیل خواهد شد. استفاده از فناوری سبز، واژه نسبتا جدیدی است که می توان کاربرد آنرا، امروزه در بسیاری از کشورهای جهان دید. سابقه این فعالیت برای برخی از کشورها گاها به دو تا سه دهه پیش میرسد.
قاره اروپا، پیشگام در به کارگیری از این فناوری بوده و درحال حاضر به سبزترین قاره جهان تبدیل شده است، اما آیا میتوان تمیزترین شهر اروپا را نام برد یا شهری را معرفی کرد که از حداقل آلایندههای فسیلی برخوردار باشد.
آنچه در ادامه خواهیم خواند معرفی شهرهایی که به انتخواب کارشناسان اتحادیه اروپا به واسطه رعایت اصول ذکر شده در تعریف جامعه سبز، به سبزترین شهر اروپا و جهان تبدیل شدهاند.
آمستردام، هلند: شهر دوچرخهها استفاده از وسایل حمل و نقل پاک در آمستردام سابقهای طولانی دارد. مطالعات و تحقیقات به دست آمده در فاصله سالهای 2005 تا 2007، نشان داد که شهروندان آمستردامی از دوچرخهبیشتر از اتومبیلها برای حمل و نقل استفاده میکنند، این آمار نتیجه فعالیت 30 ساله مسئولانی است که با ایجاد مسیرهای متعدد دوچرخه سواری سعی در نهادینه کردن و تشویق مردم به استفاده از این وسیله کردهاند. اکنون از هر چهار شهروند آمستردامی سه نفر با دوچرخه رفت و آمد کرده و از این رو این شهر را منطقهای ایمن و سبز میدانند.
بریستول، انگلستان: شهری با پارکها و فضاهای سبز متعدد این شهر با پارکها و فضاهای سبز و مردمانی مخالف تولید آلایندههای زیست محیطی شهرتی جهانی پیدا کرده است. بیش از 450 پارک و فضای سبز در نقاط مختلف این شهر قرار دارد که شهر را به یکی از سبزترین شهرهای انگلستان مبدل کرده است. پارکهای تاریخی شهر بریستول با مناظری زیبا و فضاهای سبز متعدد، سالانه جمعیتی بالغ بر 25 میلیون نفر از دوست داران طبیعت را در خود جای میدهند. این فضاها که ریههای سبز شهر نام نهاده شدهاند اهمیت فراوانی برای در امان ماندن مردم از تغییرات آب و هوایی دارند.
کپنهاگ، دانمارک: حمامی در شهر سالهای سال است که مردم شهر کپنهاگ از شنا در لنگرگاه و سواحل اطراف این شهر لذت میبرند. امروزه مسئولان این کلان شهر قصد تمیز سازی آب رودخانههای این شهر که از دریا سرچشمه گرفتهاند را دارند. برای این کار از دستگاههای تصفیه سیستم فاضلاب شهری استفاده کردهاند که تا سال 2015 نصب و راهاندازی میشود.
علاوه بر آن طرحهای سبز دیگری برای دسترسی ساده جمعیت یک میلیون و یکصدهزار نفری این شهر به پارکها و فضاهای سبز نیز در حال اجرا است. طبق این برنامهها، از هر 10 شهروند کپنهاگی، 9 نفر باید تا سال 2015 در مدتی کمتر از 15 دقیقه امکان دسترسی به مناطق تفریحی را داشته باشند که برای دستیابی به این هدف ایجاد 14 پارک جدید و کاشت 3000 اصله درخت خیابانی در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.
فرایبورگ، آلمان: شهر باد و آب و خورشید این شهر در بخش جنوبی آلمان قرار داشته و یکی از گرمترین و آفتابیترین مناطق این کشور محسوب میشود. خورشید و باد و آبهای رودخانههای کوچکی که به رودخانه راین منتهی میشوند، نقش اساسی در تهیه انرژی و برق این شهر ایفا میکنند.
در حال حاضر چهار درصد از کل انرژی شهر فرایبورگ از منابع انرژی بازیافت شونده همچون باد و منابع بیولوژیکی تامین میشود. از این رو شورای شهر در صدد است با توسعه توربینهای بادی و افزایش گیاهان بیولوژیکی استفاده از این منابع در تولید انرژی شهر را بیشتر کرده و تا سال 2012 این میزان را به 10 درصد افزایش دهد. سوختهای هیدروژنی و آفتاب، دیگر منابع انرژی زای فرایبورگ محسوب میشوند که طبق چشماندازی یک ساله باید 2 / 1 انرژی مورد نیاز شهر را تامین کنند.
هامبورگ، آلمان: توسعهای سبز در دومین بندر پر رفت و آمد اروپا
بندر هامبورگ، به واسطه ورود و خروج متعدد کشتیها دومین بندر بزرگ اروپا محسوب میشود. مسائلی چون توسعه تراکم شهری و افزایش درصد آلایندهها از جمله مشکلات شهر هستند اما با تدابیری که مسئولان شهر بکار بستهاند آنچنان اثری از آلودگی در هوای این شهر مشاهده نمیشود.
کنترل دائمی سیستم تنظیم کیفیت هوای داخل شهر توسط مسئولان باعث شده است که فضای داخلی هامبورگ طی 10 سال گذشته از هوای پاک و به دور از آلودگی بهره گیرد. به عنوان مثال، استفاده از ونهایی با موتورهای هیبریدی جهت حمل و نقل افراد و جرثقیلهای دروازهای بدون سوخت در انتقال بارها از جمله اقدامات انجام شده برای پاک نگاه دشتن فضای سبز شهری است. این اقدامات باعث شده است تا هامبورگ پایتخت سبز اروپا در سال 2011 لقب گیرد.
مونستر، آلمان: در تلاش برای کاهش مصرف سوخت فسیلی تا سال 2020 مونستر را پایتخت فرهنگی آلمان مینامند، شهری در بخشهای غربی این کشور که سابقهای نزدیک به 20 سال را در حفاظت از محیط زیست در کارنامه خود به ثبت رسانده است. در حال حاضر سازمانهای ویژهای عمل نظارت بر بیش از 80 درصد پروژههای شهری را بر عهده گرفته و برنامه کاهش 40 درصدی آلایندههای موجود در این شهر را تا سال 2020 در دستور کار خود قرار داده اند. علاوه بر آن گسترش فرهنگ دوچرخه سواری به منظور روان کردن ترافیک شهری در مسیرهایی امن از دیگر طرحهای پاکسازی مقامات مونستر به شمار میرود.
دیوار قلعه باستانی شهر که قدمت آن به قرون وسطی می رسد با طولی 5/4 کیلومتری مسیری سبز و ایمن برای افرادی است که عبور و مرور با دوچرخهها را به استفاده از اتوموبیلها ترجیح میدهند. در حال حاضر نزدیک به 500 هزار نفر از جمعیت این شهر را دوچرخه سواران تشکیل داده اند.
اسلو، نروژ: عوارض جادهای، سامان دهنده حمل و نقل عمومی اسلو، سابقهای 20 ساله در بنا کردن سیستم دریافت عوارض جادهای داشته و تاکنون سه تا پنج درصد ترافیکهای شهری را کاسته است. اما مهمتر از کاهش حجم ترافیک درآمدی است که از این راه حاصل شده و منجر به بهبود سیستم حمل و نقل شهری میشود در این میان هر چه تعرفه عوارض بیشتر گردد از حجم ترافیک کاسته شده و به کاهش آلودگی هوا نیز کمک خواهد کرد.
آمارها نشان داده است که میزان حمل و نقل مسافر در اسلو طی یک سال اخیر هفت درصد افزایش یافته ولی این میزان در بخش رفت و آمد وسایط نقلیه 5/1 درصد کاهش را نشان میداده است. در این بین اتومبیلهای برقی به دلیل آلاینده نبودن ملزم به پرداخت عوارض نبوده و می توانند به صورت رایگان از پارکینگهای شهری استفاده کنند.