کد خبر: ۱۳۱۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۳
سوابق کاری و اجرایی وزیر پیشنهادی نفت

رستم قاسمی: مغزهای نفتی را به ایران بازمی‌گردانم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شاید اگر سه ماه پیش می‌شنیدیم که رستم قاسمی وزیر نفت می‌شود بسیار تعجب می‌کردیم. اگرچه قاسمی به واسطه مدیریت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و پروژه‌های بزرگ نفتی این قرارگاه دستی هم در نفت دارد اما به ذهن کمتر کارشناسی می‌رسید که احمدی‌نژاد برای مدیریت نفت به سراغ او برود. تقریبا از زمانیکه احمدی‌نژاد میرکاظمی را از سمت خود برکنار کرد نام مهندس قاسمی در کنار علی‌آبادی برای تصدی این سمت برده می‌شد.

اما معرفی علی‌آبادی به عنوان سرپرست نفت این شایعات را به پایان رساند. زمانیکه علی‌آبادی در مراسم تودیع و معارفه خود از رفاقت 32 ساله خودش با احمدی‌نژاد گفت، دیگر همگان مطمئن شدند که این سرپرست بزودی به عنوان وزیر به مجلس معرفی می‌شود. اما انتقادهای صریح نمایندگان از نفتی نبودن این سرپرست باعث شد تا بالاخره احمدی‌نژاد باز هم به سراغ رستم قاسمی برود. فردی که به دلیل مخالفت با برخی از نظرات احمدی‌نژاد جای خود را به علی‌آبادی داده بود.

اما ظاهرا سرنوشت آنگونه پیش رفت که امروز رستم قاسمی به عنوان نامزد پیشنهادی دولت برای نفت به مجلس معرفی شود. وقتی از او می‌خواهیم دقایقی با ما پیرامون آنچه اتفاق افتاده است که نام او به عنوان وزیر پیشنهادی نفت مطرح شده توضیح دهد آنقدر عجله دارد و باید کار‌های عقب‌افتاده‌اش را به فرجام برساندکه در نهایت می‌پذیرد در چند جمله کوتاه گفت‌و‌گو کند.

مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با سردار قاسمی وزیر احتمالی نفت را در ادامه می‌خوانید:

آقای مهندس این گلایه مطرح است که شما شناخت چندانی از نفت ندارید .چقدر این دغدغه کارشناسان را نزدیک به واقعیت می‌دانید؟

بنده به واسطه فعالیت در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با صنعت نفت آشنایی کامل دارم و اتفاقاً همین پروژه‌های نفتی قرارگاه باعث شده که شناخت کافی نسبت به متخصصان حاضر در این بخش پیدا کنم. بنابراین نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت. طرف قرارداد پروژه‌های متعدد در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بودم و در صنایع بالادستی نفت شامل اکتشاف، تولید فعالیت داشتم. همچنین طرف قرارداد و مجری شش فاز پارس جنوبی بودم. به طور کلی حدود 20 سال در حوزه بالادست، میان‌دستی و پایین‌دستی نفت حضور داشتم. بنابراین نگرانی از این بابت وجود ندارد همانطور که سوابقم نشان می‌دهد مشکلی در این رابطه نیست.

مهمترین برنامه شما برای نفت چیست؟

حفظ منابع انسانی متخصص در نفت مهمترین برنامه‌ای است که بعد از حضورم در نفت به آن خواهم پرداخت. به طور کلی حفظ، تقویت و ارتقای دانش فنی نیروهای متخصص نفت که در واقع سرمایه‌های این صنعت هستند در دستور کار قرار دارد.

منظور شما بازگرداندن متخصصین نفتی به وزارت نفت است؟

معتقدم وزارت نفت در حال حاضر متخصصین زیادی در خودش دارد که لزوماً نمی‌توان گفت که اگر بحث از حفظ متخصصین نفتی می‌شود باید ذهن‌ها به این سمت برود که این متخصصین را باید از خارج از نفت به این صنعت بازگرداند. بلکه هستند متخصصینی در نفت که باید آنها را به هر‌طریقی به عنوان یک سرمایه ملی حفظ کرد و از دانش آنها در جهت سازندگی کشور بهره برد. از ظرفیت‌های فکری تمام متخصصان صنعت نفت باید استفاده کرد. برکسی پوشیده نیست زمینه جذب متخصصان نفتی در کشورهای همسایه وجود دارد. ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که منافع متخصصان نفت و احترام آنها حفظ شود. اگر متخصصان به هر دلیلی خارج از صنعت نفت فعالیت داشته باشند و از پتانسیل‌های خوبی در این زمینه بهره‌مند باشند باید جذب صنعت نفت شوند. تمام متخصصان داخل کشور و متخصصانی که خارج از مرزهای کشور حضور دارند باید جذب شوند. به‌شخصه به دنبال یک جرکت جامع برای جذب، حفظ، نگهداری و ارتقای نیروی انسانی در صنعت نفت هستم.

یکی از نگرانی‌های اصلی نفتی‌ها در خصوص دوستی شما و آقای میرکاظمی است. چرا که نگران هستند حضور شما در نفت ادامه سیاست‌های ایشان و دست نخوردن افراد همراه وی باشد.

بعید می‌دانم چنین چیزی نگرانی ایجاد کند. چون همانطور که گفتم سیاست بنده حفظ منابع انسانی متخصص است و هر‌کس که متخصص باشد نباید نگران این مسایل باشد چرا که قطعا براساس تخصص اش در جایگاه خود قرارخواهد گرفت.

نگرانی اصلی صنعت نفت در شرایط فعلی کاهش تولید نفت است. چه برنامه‌ای برای حل این مشکل دارید؟

ما برای تولید نفت برنامه‌ای جدی داریم. قطعاً یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های من پس از حضور در نفت تمرکز جدی برروی تولید صیانتی نفت خواهد بود تا بتوانیم تولید را افزایش دهیم. تا بتوانیم با استفاده از روش‌های جدید جلوی این افت تولید را بگیریم.

برنامه جدی برای اینکار دارید؟ یا افزایش تولید همانند برخی دیگر از وزرای قبلی در لیست برنامه‌هایتان برای ارائه به مجلس و به دست آوردن رای لحاظ شده است؟

نه من برنامه جدی برای این حوزه دارم و قطعاً در روزهای ابتدایی حضورم در نفت اجرایی شدن این برنامه‌ها را به چشم خواهید دید. برنامه‌هایم را به شکل شعاری مطرح نمی‌کنم و برنامه‌هایی نوشتم که جنبه عملیاتی دارد. قطعاً بلافاصله بعد از حضورم در وزارت نفت برنامه‌های خودم را عملی خواهم کرد.

برنامه‌ای برای حذب سرمایه خارجی در نفت دارید؟ می‌توان امیدوار بود که سرمایه‌گذاران خارجی دوباره به نفت اعتماد کنند؟

برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران برنامه بلندمدتی داریم که البته باید تمام این وعده‌ها در عمل نشان داده شود اما آنچه لازم است گفته شود تلاش بنده برای ایجاد راهکارهایی در جهت جذب سرمایه خارجی در نفت است. در حال حاضر پروژه‌هایی در دست اجرا دارم که از طریق جذب سرمایه‌های خارج از کشور صورت پذیرفته است.

سوابق کاری و اجرایی وزیر پیشنهادی نفت 

وزارت نفت زندگینامه، سوابق کاری، اجرایی و تحصیلی رستم قاسمی وزیر پیشنهادی نفت را منتشر کرد. 

رستم قاسمی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی عمران بوده و به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) اجرای پروژه‌های ملی و بزرگ کشور در بخش‌های مختلف شامل نفت، گاز، پتروشیمی، راه و راه‌آهن، بندر سازی و فولاد را مدیریت کرده است.
در این رابطه اهم پروژه‌های حوزه نفت،گاز و پتروشیمی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) عبارتند از:

- مجری پروژه‌های مهم پارس جنوبی در فازهای مختلف

- خط انتقال گاز(خط هفتم گاز) از عسلویه به ایرانشهر(خط صلح)

- مدیر پروژه‌های فاز 15-16 پارس جنوبی

- خط انتقال گاز از اهواز به ایلام (خط لوله ششم سراسری)

- مجری الفین پنجم (500 هزار تنی اتیلن) عسلویه

- اتیلن مرکزی در استان فارس (در حال اجرا)

- خط انتقال فرآورده‌های نفتی از آبادان به ری و چذاب به ری

- انجام پروژه‌های بالادستی نفت، مهندسی و حفاری، شامل: لرزه‌نگاری چنگوله، سوسنگرد، خشت

- مجری پروژه‌های انبارهای نفت در نکا، خارک و بسیاری از شهرهای کشور

-نوسازی سکوها و تاسیسات نفتی در جزایر سیری و خارک

- مجری بندر بزرگ پتروشیمی، بندر نفتی عسلویه و بندر نفتی در ماهشهر، در جزیره خارک

از دیگر سوابق اجرایی و تخصصی مهندس رستم قاسمی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- عضو هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)

- عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران

- رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت مهندسی نیروی نفت سپانیر: مجری پروژه‌های متعدد در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی

- رئیس هیأت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)

- رئیس هیأت مدیره کشتی سازی خلیج فارس (ایزوایکو): مجری ساخت کشتی‌های تجاری و نفتکش

- فرمانده قرارگاه سازندگی نوح (ع): مجری پروژه‌های بزرگ دریایی

- فرمانده مهندسی قرارگاه دریایی عملیاتی خاتم‌الانبیاء(ص)

- فرمانده مهندسی نیروی دریایی سپاه

- دبیر شورای عالی صنایع دریایی کشور

- طراح ایده واگذاری طراحی و مهندسی پروژه‌های فازهای پارس جنوبی به شرکت‌های مشاور داخلی و بومی‌سازی حداکثری تجهیزات صنعت نفت

همچنین 22 سال سابقه اجرایی در امور عمرانی و صنایع و هشت سال حضور در دفاع مقدس در مسئولیت‌های فرماندهی، مهندسی و پشتیبانی جنگ و جانباز جنگ تحمیلی از دیگر ویژگی‌های رستم قاسمی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین