کد خبر: ۱۳۱۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۱۷

تایر‌های چینی، جایگزین محصولات داخلی در خطوط تولید شده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: باتوجه به مشکلات ایجاد شده ناشی از ورود قطعات و تجهیزات چینی به خطوط تولید برخی خودروسازان طی سال‌های اخیر و انتقادات شدید نسبت به این رویکرد، این گروه‌های صنعتی نسبت به استفاده از قطعات غیرکیفی چینی در کارخانجات منع شدند. با این وجود همچنان برخی از تولیدکنندگان به ویژه خودروسازان بر استفاده از کالاهای چینی تاکید دارند.

استفاده از قطعات و تجهیزات چینی آن هم از نوع غیرکیفی درجه چندم به این دلیل مورد استقبال خودروسازان داخلی قرار دارد که هزینه تمام شده و بهای خرید آنها بسیار نازل تر از محصولات مشابه تولید داخل است. رویکرد خاص گروه‌های خودروسازی کشور در راستای عدم کاهش حاشیه سود خود در فرآیند تولید و تلاش برای کسب سود بیشتر، تاکید بر استفاده از کالاهای غیرکیفی را برایشان توجیه‌پذیر کرده است.

در این خصوص بارها مباحثی مبنی بر استفاده از قطعات و تجهیزات با کیفیت چینی و برخوردار از استانداردهای مورد تایید، از سوی خودروسازان مطرح شده اما پذیرفتن این امر چندان قطعیت ندارد. چرا که محصولات با کیفیت چینی عمدتاً در قیاس با تولیدات داخلی از نرخ های بالایی برخوردار هستند که بر همین اساس نمی‌توانند مورد استقبال خودروسازان ما قرار داشته باشند.

یکی از محصولاتی که اخیرا مورد توجه برخی از شرکت‌های خودروسازی داخلی قرار گرفته، تایر‌های چینی آن هم با کیفیت‌های نازل است. طبق اخبار منتشر شده برخی از خودروسازان مدتی است که استفاده از تایرهای چینی را جایگزین محصولات داخلی در خطوط تولید خود کرده است.

در این خصوص عباس حلوایی، رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک و روغن گفت: در حال حاضر اغلب شرکت‌های خودروساز داخلی به تولیدکنندگان لاستیک و تایر بدهکار هستند و بخشی از مبالغ مربوط به خرید خود را به طور کامل پرداخت نکرده‌اند.

به گفته وی، عمدتاً شرکت های خودروساز توقع دارند محصول را از تولیدکننده داخلی حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار خریداری کنند که این به هیچ عنوان برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.

حلوایی ضمن تاکید بر اینکه در ایران هیچگونه کمبودی در تولید لاستیک و تایر وجود نداشته و محصولات از کیفیت مناسب و استانداردی برخوردارند، تصریح کرد: تایرهایی که از چین توسط برخی شرکت‌ها وارد می‌شوند عمدتا محصولاتی غیرکیفی و فاقد استاندارد هستند. شرکت‌های واردکننده این تایرها از چین مسلماً به سراغ محصولات کیفی نمی‌روند و تولیدات غیرکیفی با قیمت‌های پایین را وارد می‌کنند.

وی با اذعان به اینکه دستگاه‌های مربوطه از جمله موسسه استاندارد باید از ورود محصولات غیرکیفی چینی از طریق هر حوزه‌ای به کشور جلوگیری کنند، گفت: عمر این تایرهای چینی عمدتاً پایین بوده و نمی‌توانند ضامن مناسبی برای کیفیت محصولات خریداری شده باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین