کد خبر: ۱۳۲۵۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲

گزارش دیلی تلگراف از مرگ صدابردار بی‌بی‌سی که در جنگ ایران و عراق شیمیایی شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا با انتشار گزارشی از مرگ صدابردار بی بی سی در سن 78 سالگی نوشت که وی پس از 27 سال از آلوده شدن به گاز شیمیایی خردل در مرز ایران و عراق و در زمان جنگ درگذشته است. 

"سیرل روی بنفورد" صدابردار و تصویر بردار برنامه "نیوز لایت" شبکه بی بی سی که در سال 1984 و برای تحقیق درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ عراق علیه ایران با 3 همکارش و یک متخصص سم‌شناسی به منطقه جنگی رفته بود، در اثر شلیک یک گلوله که حاوی گاز خردل بوده است مسموم می‌شود.

این خبرنگار بریتانیایی در 16 ژانویه سال جاری میلادی و در سن 78 سالگی درگذشت.

بنا به گزارش دیلی تلگراف در دادگاهی که برای تشخیص علت مرگ سیرل روی بنفورد در "باکینگهام شایر" بریتانیا برگزار شد متخصص پاتولوژی وزارت کشور بریتانیا اعلام کرده است که با وجودی که نشانه‌هایی از زخم در ریه بنفورد بوده اما مرگ وی به علت طبیعی بوده است.

این متخصص پاتولوژی افزوده است که هیچ نشانه‌ای از اینکه آلودگی به سم خردل دلیل مشکل ریه وی بوده است در دست نیست.

با این حال در پرونده تحقیق علت مرگ بنفورد آمده که آثار سم خردل می‌تواند تا 40 سال در بدن ادامه داشته باشد و حتی به مرگ فرد مسموم بینجامد و همین مسأله است که خانواده بنفورد را امیدوار کرده تا بتوانند با پیگیری پرونده مرگ او را به مسمویت شیمیایی‌اش ربط دهند.

خانواده و وکلای این خبرنگار انگلیسی می‌گویند که مرگ وی بی‌ارتباط با مسمومیت وی با گاز خردل نبوده و "آن بنفورد" همسر آقای بنفورد می‌گوید وی در سال‌های پایانی عمرش از تنگی نفس و بیماری ریه رنج می‌برد.

یک متخصص بیماری‌های ریه نیز به عنوان شاهد گفته که بار آخری که روی بنفورد را معاینه کرده وی از تنگی نفس رنج می‌برده و حال نزاری داشته است.

هم اکنون هزاران ایرانی که در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با سلاح‌های شیمیایی اعطایی غرب به رژیم صدام مصدوم شده‌اند، در حال و روز مشابهی به سر می‌‌برند و هر از گاهی یکی از آنان به شهادت می‌رسد.

ارتش عراق بارها و بارها علیه نظامیان ایران و نیز در مواردی مانند حمله به سردشت، علیه غیرنظامیان از سلاح‌های ممنوعه شیمیایی استفاده کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین