کد خبر: ۱۳۲۷۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۴

پریشان‌حالی تالاب "پریشان" در برابر خشکسالی+تصاویر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تالاب پریشان طی این سال‌ها روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و خشكسالی نیز روزهای سختی را برای زیستمندان و حیات وحش تالاب طی این سال‌ها رقم زده است.

خشكی بسیاری از چشمه‌های دریاچه و از دست دادن سطح وسیعی از آب پریشان طی این سال‌ها باعث شد كه زیستمندان منطقه یا به اجبار خانه خود را ترک یا روزگار سختی را در تالاب سپری كنند.

در این میان وجود چاه‌های كشاورزی اعم از مجاز و غیر مجاز نیز باعث می‌شد كه سطح آب‌های زیرزمینی منطقه به شدت كاهش یافته و در عمل بر خشكی تالاب نیز تاثیر محسوسی بر جای گذارد.

گسترش نی‌زارها در پریشان

در این مابین تلاش‌های دوستداران محیط زیست و سازمان محیط زیست نیز برای زنده‌نگه‌داشتن تالاب نیز تا حدودی موثر واقع شد به‌طوریكه در گوشه‌ای از پریشان بركه‌ای به وجود آمد تا گونه‌های آبزی و كنارآبزی منطقه در آن به حیات خود ادامه دهند.

بعد از این بود كه چشمه بنگ نیز به عنوان یكی از چشمه‌های مهم تالاب دوباره احیا شد و اكنون در حال تغذیه بركه و تالاب است و این چنین شد كه تالاب برای مقابله با خشكسالی و مصائب آن آماده شود.

البته طی این مدت فراز و نشیب‌هایی نیز وجود داشت كه مانعی برای احیای مطلوب تالاب محسوب می‌شدند اما به هر‌حال دوستداران محیط‌زیست تمام تلاش خود را به كار بستند تا پریشان از آنچه كه هست پریشان‌تر نشود و در این راه با بازگشتن برخی گونه‌ها با منطقه توفیقاتی نیز حاصل شد.

اما اكنون دوستداران محیط زیست از گسترش نی‌زارها خبر داده و از زیست دیگر‌گونه‌های آبزی و كنارآبزی در لابلای آن خبر می‌دهند.

دبیر موسسه 13 فروردین در این خصوص با اشاره به بازدیدهایی كه از پریشان طی روزهای اخیر انجام داده، گفت: نی‌زارها طی این مدت گسترش یافته به‌طوریكه مساحت آنها به حدود 50 هكتار رسیده است.

علی اكبر كاظمینی با اشاره به اینكه بركه پریشان نیز وضعیت خوبی به خود گرفته، بیان كرد: در تالاب لاک‌پشت‌ها با شادابی كامل در حال زیست بودند ضمن اینكه مار‌ماهی نیز در منطقه دیده شده است.

وی با اشاره به رشد نی‌زارها و وضعیت بركه موجود نیز بیان كرد: علت اصلی آن را می‌توان در پمپ‌های كشاورزی اطراف تالاب دانست كه اكنون خاموش شده‌‌اند و كشت بهاره كشاورزان نیز تمام شده است.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینكه خاموش شدن پمپ‌های آب باعث شده آب به راحتی در دسترس تالاب قرار گیرد، افزود: سرریز آب بركه نیز حركت كرده و به نی‌زارها می‌رود ذكر این نكته نیز جالب است كه در اوج گرمای تابستان شاهد گسترش نی‌زارها در منطقه هستیم.

كاظمینی گفت: به نظر می‌رسد با خاموشی تلمبه‌ها سطح سفرهای آب زیرزمینی موجود در تالاب نیز افزایش یافته و نی‌زارها از این فرصت استفاده كرده و از آب موجود در سفره‌ها كه بالا آمده تغذیه می‌كنند.

وی تاكید كرد: البته در این خصوص نیز این نكته نیز یادآور می‌شود كه می‌توان با تعطیل كردن تلمبه‌ها و همچنین ایجاد معیشت جایگزین برای كشاورزان تا اشتغال آنان با مشكلی مواجه نشود، به راحتی پریشان را احیا كرد.

دبیر موسسه 13 فروردین تصریح كرد: جنانچه زمستان بارش‌های خوبی صورت گیرد و در عین حال برداشت آبی نیز وجود نداشت باشد می‌توان آب دائم را در فصول مختلف سال در پریشان داشته باشیم.

كاظمینی با اشاره به اینكه میزان آبدهی بركه موجود در پریشان بهتر شده و البته به نظر می‌رسد چشمه دیگری نیز در پریشان وجود داشته باشد، افزود: اكنون وضعیت نی‌زارها به حدی رسیده كه ارتفاع آنها به بالغ بر پنج متر می‌رسد.

بر اساس این گزارش، پریشان با وجود اینكه در اوج گرمای تابستان قرار دارد و با خشكسالی‌های چند‌ساله نیز دسته‌و‌پنجه نرم كرده اما همچنان در مقابل خشكی و نابودی مقاومت می‌كند و اینک به‌نظر می‌رسد زمان آن رسیده كه با جایگزینی معیشت كشاورزان منطقه و تعطیلی تلمبه‌های همجوار با پریشان، زمینه لازم برای احیا تالاب و زندگی با نشاط زیستمندان منطقه فرآهم شود.
{$old_album_132757}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین