کد خبر: ۱۳۲۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۱
مقام معظم رهبری:

باید نسبت به نفوذ فساد اقتصادی در دستگاه‌های دولتی بشدت حساس باشید و با آن بی‌رحمانه برخورد کنید

رشد 8 درصدی، کاهش بیکاری، کاهش تورم و افزایش سرمایه‌گذاری محقق نشده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فعالان و برگزیدگان بخش خصوصی‌، مدیران عرصه‌های «اقتصادی – صنعتی – کشاورزی – بانکی – فناوری اطلاعات و خدمات» همراه با نمایندگان تشکل‌های صنفی، عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار با مقام معظم رهبری به تبادل‌نظر و بررسی مسائل مختلف اقتصادی پرداختند. 

در ابتدای این دیدار که بیش از 3 ساعت طول کشید، 18 نفر از فعالان اقتصادی، دیدگاه‌های خود را درباره اوضاع اقتصادی کشور بیان کردند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تأکید بر تلاش، تدبیر و شتاب بیشتر در تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله افزودند: دشمن با سلاح ناکارآمد تحریم درصدد زمین زدن ملت ایران و نظام اسلامی است اما این هدف خصمانه، با جهاد اقتصادی مسئولان و مردم ناکام می‌ماند و ملت بزرگ ایران، با امید سرشار به آینده، به جایگاه شایسته خود دست خواهد یافت. 

ایشان دیدار با فعالان اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی را در مقطع حساس کنونی، اقدامی نمادین برای نشان دادن اهتمام نظام اسلامی به «مسأله اقتصاد» و «تحرک و پیشرفت اقتصادی» دانستند و تأکید کردند: پیام جلسه امروز، لزوم توجه بیشتر و جدی‌تر مسئولان و فعالان بخش‌های اقتصادی، و همچنین آحاد مردم به مسأله اقتصاد است. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بیان گزارش اوضاع اقتصادی کشور از زبان فعالان بخش‌های خصوصی را یکی دیگر از اهداف دیدار امروز برشمردند و افزودند: همانگونه که در سخنان اغلب فعالان مشهود بود با همت مغزهای متفکر، و شخصیت‌های علمی و فنی، پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های تولید، خدمات، کشاورزی، صنعت و صنایع دانش بنیان به وقوع پیوسته که متأسفانه اغلب مردم از آن مطلع نیستند و باید این افتخارات ملی که متعلق به ملت ایران است، به اطلاع مردم رسانده شوند. 

ایشان خاطرنشان کردند: بیان پیشرفت‌ها به معنای نادیده گرفتن نقاط ضعف و کمبودها نیست اما بیان نقاط منفی باید با لحن علاج‌جویانه و امیدبخش باشد تا واقعیات کشور، وارونه جلوه داده نشود. 

مقام معظم رهبری افزودند: یکی از شگردهای جنگ روانی دشمنان در شرایط کنونی، ناامید کردن مردم به‌ویژه نسل جوان و فعال کشور است، بنابراین همواره باید پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های شگرف کشور برای اطلاع مردم منعکس شود. 

ایشان در بیان علت نام‌گذاری سال‌جاری به سال جهاد اقتصادی به هدف جبهه استکبار برای زمین زدن ملت مقاوم ایران و نظام اسلامی از راه اقتصاد اشاره کردند و افزودند: باید با شناخت «اهداف، ابزار و سلاح دشمن» و با جهاد اقتصادی به مقابله با این هدف رفت. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین ویژگی‌های جهاد اقتصادی، به «استمرار، همه‌جانبه‌گی، هوشمندی و اخلاص» اشاره کردند و افزودند: باید این نکته را درک کرد که جهاد اقتصادی، در واقع حرکتی هدفدار در مقابله با حرکت غرض‌آلود و خصمانه دشمن است. 

ایشان هدف واقعی تحریم‌های ایران را فلج کردن اقتصاد کشور خواندند و خاطرنشان کردند: عامل حقیقی این تحریم‌ها مسأله انرژی هسته‌ای نیست چرا که روند تحریم‌ها، 32 سال پیش هنگامی آغاز شد که نامی از مسائل هسته‌ای در کشور نبود. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر مقابله هوشمندانه ملت ایران و مسئولان کشور با تحریم‌ها افزودند: اگر تحریم، مؤثر و برای دشمنان کارگشا بود همان سال‌های اول انقلاب اهداف مستکبران را محقق می‌ساخت چه برسد به اکنون که ملت و نظام در مقابل تحریم‌ها، به تدریج حالت ضدضربه پیدا کرده‌اند. 

ایشان دور زدن تحریم‌ها و مهمتر از آن روی آوردن به توانایی‌های داخلی را از جمله شیوه‌های موفق ملت و مسئولان در شکست دادن تحریم‌ها برشمردند و افزودند: مقابله افتخارآمیز نظام اسلامی با تحریم‌ها، همچون تمامی 32 سال اخیر، با موفقیت ادامه خواهد یافت. 

مقام معظم رهبری همچنین با تأکید بر لزوم تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله و دستیابی ایران به رتبه اول کشورهای منطقه در عرصه‌های مهم و حیاتی افزودند: رقبای منطقه‌ای در حال کار و تلاش شدید هستند و دستیابی به اهداف سندچشم‌انداز، نیازمند سرعت بیشتر – تدبیر و حرکت منضبط‌تر و درواقع نیازمند جهاد اقتصادی است. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دستیابی به رتبه اول منطقه در مسائل مهم و حیاتی را نه یک هوس بلکه یک نیاز واقعی و سرنوشت ساز خواندند و افزودند: در اوضاع کنونی منطقه و جهان، هر‌کشوری که نتواند از لحاظ اقتصادی علمی و زیرساخت‌ها از رشد لازم برخوردار شود بی‌رحمانه مورد تطاول قرار می‌گیرد بنابراین باید با استحکام درونی و پیشرفت اقتصادی، اهداف سند چشم‌انداز را محقق کرد. 

ایشان ظرفیت‌های کشور را از لحاظ «منابع، هوش و استعداد انسانی»، منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی، فوق‌العاده خواندند و افزودند باید این ظرفیت‌های درجه یک را بالفعل کرد و رتبه اول منطقه را به دست آورد که این مهم، نیازمند کار و تلاش مضاعف است. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به گذشت 5 سال از آغاز اجرای سند چشم‌انداز 20 ساله، کارهای انجام شده در برنامه چهارم توسعه را خوب ارزیابی کردند اما افزودند: برخی اهداف آن برنامه از جمله رشد 8 درصدی، کاهش بیکاری، کاهش تورم و افزایش سرمایه‌گذاری محقق نشده است بنابراین در اجرای برنامه پنجم توسعه، باید همت و تلاش مضاعف انجام داد تا ضمن جبران این کمبودها، سهم برنامه پنجم در تحقق اهداف سند چشم‌انداز محقق شود. 

مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه در زمینه اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، کارهای خوبی انجام شده اما کافی نیست، خاطرنشان کردند: براساس سیاست‌های ابلاغی اصل 44، باید زمینه یک اقتصاد رقابتی با حضور بخش خصوصی بوجود آید که لازمه چنین کاری، تحرک بیشتر برای اجرای کامل سیاست‌های اصل 44 است. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: هدف از اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، فقط واگذاری بنگاه‌ها نیست بلکه در کنار واگذاری‌ها باید در زمینه توانمند‌کردن بخش خصوصی، فراهم کردن امکان مدیریت خوب، و نظارت جدی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی نیز کارهای اساسی انجام شود. 

ایشان برخورد قاطعانه و جدی با مفاسد اقتصادی را یکی از زمینه‌سازی‌های مناسب برای تشویق حضور سالم و قانونمند بخش خصوصی دانستند و خاطرنشان کردند: مبارزه با مفاسد اقتصادی بسیار مهم و یک رکن اساسی است. 

مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان دولتی تأکید کردند: باید نسبت به بروز و نفوذ کوچک‌ترین فساد اقتصادی در دستگاه‌های دولتی بشدت حساس باشید و با آن بی‌رحمانه و بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد کنید چرا که در غیر این صورت مفاسد اقتصادی همچون بیماری واگیر سریعاً گسترش خواهد یافت. 

ایشان اجرای کامل سیاست‌های حمایتی از بخش تولید را یکی دیگر از موارد مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: تولید، اساس اقتصاد است و باید در چارچوب اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، سهم بخش تولید حتماً اختصاص یابد. 

مقام معظم رهبری در همین زمینه افزودند: البته بخش تولید هم در قبال این حمایت وظایفی دارد که از آن جمله، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری، و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات است. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در کنار اعطای تسهیلات به بخش تولید و حمایت از تولیدکنندگان، باید نظارت قوی نیز وجود داشته باشد تا برخی سوءاستفاده‌کنندگان، از تسهیلات اعطایی برای کارهای دیگر استفاده نکنند. 

موضوع واردات و صادرات بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری در جمع فعالان اقتصادی بود. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تنظیم و کنترل واردات را لازم دانستند و خاطرنشان کردند: در هر شرایطی باید ملاحظه تولید داخلی از جمله محصولات کشاورزی را کرد ضمن این که این توجیه که واردات به رقابت‌پذیری تولید داخلی کمک می‌کند، دارای منطق قوی نیست. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص موضوع صادرات، به رشد بسیار خوب صادرات غیرنفتی در سال‌های اخیر اشاره کردند و افزودند: انتظار این است که رشد صادرات غیرنفتی به گونه‌ای پیش رود که بخش صادرات بر واردات، غلبه پیدا کند و بتوانیم خود را از درآمد نفتی بی‌نیاز کنیم. 

ایشان وابستگی به درآمد نفت را یکی از بلیات کشور دانستند و با یادآوری سخنان چند سال قبل خود مبنی بر قطع وابستگی به درآمد نفت تا حدی که امکان بستن درِ چاه‌های نفت برای هر مدتی امکان‌پذیر باشد، خاطرنشان کردند: رهایی اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی، زمینه‌ساز اقتدار و پیشرفت عظیم ملت و نظام اسلامی خواهد شد. 

ایشان افزودند: در کنار حمایت دولت از صادرات، صادرکنندگان نیز باید کیفیت، بسته‌بندی، تنوع، استحکام و زیبایی محصولات و تولیدات خود را ارتقاء دهند و آنها را در موعد مقرر به دست مشتری و خریدار برسانند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: لازمه تحقق این موارد، نیازمند فرهنگ حُسن عمل در تولیدات است. 

ایشان یکی دیگر از موارد ضروری در اقتصاد کشور را تدوین برنامه‌ای جامع برای رشد بخش تعاون دانستند و با اشاره به موضوع مهم لزوم دسترسی یکسان به اطلاعات اقتصادی، افزودند: همه فعالان بخش خصوصی باید به طور یکسان و بدون تبعیض از فرصتهای سرمایه‌گذاری مطلع باشند. 

مقام معظم رهبری با تأکید بر لزوم پیگیری جدی تر موضوع شفاف‌سازی اطلاعات، خاطرنشان کردند: محدود بودن دسترسی اطلاعات برای برخی افراد خاص، زمینه ساز ویژه خواریهای عجیبی می‌شود که برای مقابله با آن، باید دسترسی به اطلاعات، عمومی شود. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع بندی مطالب مطرح شده در دیدار فعالین اقتصادی بخش دولتی و خصوصی، اظهار امیدواری کردند: دیدار امروز زمینه‌ساز انگیزه بیشتر و فعالیت هوشمندانه، هدفدار و مضاعف همه علاقه‌مندان به ملت، کشور و نظام شود. 

ایشان با تأکید بر لزوم توجه به همت مضاعف و کار مضاعف در کنار جهاد اقتصادی، افزودند: آینده کشور، آینده خوبی است و سابقه تاریخی، میراث فرهنگی، توانایی‌های مردمی و ظرفیت‌های طبیعی ایران، همه مؤید این است که ایران می‌تواند با کار و تلاش بی‌وقفه و خستگی ناپذیر مسئولان و مردم به جایگاه والا و شایسته برسد. 

در آغاز این دیدار آقایان و خانم‌ها 

- اسدالله عسگراولادی – فعال اقتصادی و صادرکننده
- سیدمحمد اتابکی – رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان سیمان
- هاشم نامور – مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس
- قاسم نوده فراهانی – رئیس شورای اصناف کشور
- مجید قاسمی – مدیرعامل بانک پاسارگاد
- مجتبی شادلو – رئیس هیأت مدیره اتحادیه باغداران ایران
- حسین قالیباف اصل – مدیرعامل شرکت بورس
- لیلا لاریجانی – مدیرعامل شرکت گسترش انفورماتیک
- محمدرضا جبارزارع – مدیرعامل گروه همگام
- حمیدرضا جمشیدی – رئیس هیأت مدیره شرکت البرز دارو
- ایرج رهبر – رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور
- محمد آرام بنیار – مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امین
- ابوالحسن خلیلی – مدیرعامل اتحادیه تعاونی های دانه های روغنی
- غلامرضا حبیبی – مدیرعامل مؤسسه توسعه دانش، پژوهش و فناوری فرزان
- احمدحسن جزنی – نماینده تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان
- عطاءالله آیت‌اللهی – دبیر شورای رسته آب جامعه مهندسان مشاور ایران
- پرویز رحمتی – رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور
- و احمد توکلی – نماینده مجلس شورای اسلامی 

به تشریح دیدگاه‌ها، انتقادها و پیشنهادهای خود در زمینه‌های مختلف اقتصادی پرداختند.
 
سخنان فعالان اقتصادی در این دیدار عبارت است از:
 

- هدفگذاری بخش خصوصی برای پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی از واردات در پنج سال آینده 
- ضرورت توجه بیشتر دولت به دیدگاه‌ها و مشورت‌های بخش خصوصی
- ناکارآمدی تحریم‌ها با توجه به افزایش 25 درصدی صادرات در چهار ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل
- افزایش بی‌سابقه تولید سیمان به عنوان یکی از شاخص‌های عمران و آبادانی کشور
- توجه بیشتر به زیرساخت‌های صنعتی برای شتاب یافتن روند توسعه
- کاهش کارمزد تسهیلات بانکی ویژه صنایع
- ضرورت توجه به توانایی و ظرفیت اصناف در اجرای سیاست‌های اصل 44
- کمک بیشتر دولت به واحدهای تولیدی – صنعتی و کشاورزی
- نگاه تقویت کننده بخش دولتی به بخش خصوصی
- ایجاد زمینه لازم برای رقابت سالم و قانونمند بانک‌های خصوصی و دولتی
- مدیریت فشارهای ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها به بخش کشاورزی
- انتقاد از تعدد مراجع تصمیم‌گیری درباره مسائل کشاورزی
- پیشنهاد تشکیل شورایعالی فناوری اطلاعات
- لزوم حمایت بیشتر دولت از سرمایه گذاری در فناوری‌های نوین
- افزایش ارزش بازار سرمایه به 118 هزار میلیارد تومان در سالجاری
- توجه به ظرفیت اقتصادی شرکت‌های دانش بنیان
- پرهیز از تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای در تعیین تعرفه‌های اقتصادی
- استفاده از ابزارهای جدید مالی برای استحکام بیشتر زیرساخت‌های اقتصادی کشور
- تأثیر منفی افزایش قیمت مواد اولیه بر روند تولید
- ضرورت اهتمام بیشتر به بخش تعاونی
- انتقاد از واردات بی‌رویه، بخصوص محصولات کشاورزی
- ظرفیت بی‌بدیل کشور برای خوداتکایی کشاورزی
- سرمایه‌گذاری و اتخاذ تدابیر ویژه برای حل مشکل راندمان پایین آب در بخش کشاورزی و مصارف خانگی
- راه‌اندازی نهضت کاهش قیمت تمام شده کالاها و خدمات
- توجه به ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید ثروت ملی، اشتغالزایی و ارتقای بهره‌وری
- و اهمیت مراکز خرد اقتصادی به موازات بنگاه‌های بزرگ اقتصادی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین