کد خبر: ۱۳۲۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۱

نگرانی‌های اقتصادی در روابط آمریکا و چین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری آمریکا به شی جینپینگ، همتای چینی خود گفته است که ثبات اقتصادی در جهان به حصول اتفاق‌‌نظر میان آمریکا و چین بستگی دارد. 

آقای بایدن که در نخستین روز از دیدار رسمی خود از چین سخن می‌‌گفت، افزود: وجود رابطه نزدیک میان آمریکا و چین "بسیار مهم" است. 

سفر آقای بایدن به چین در حالی صورت می‌گیرد که مسأله بدهی‌های آمریکا به چین باعث بروز تنش فزاینده‌ای میان دو کشور شده است. 

چین که به عنوان عمده‌ترین وام‌دهنده به آمریکا‌، یک تریلیون دلار از اوراق قرضه آمریکا را در اختیار دارد، "اعتیاد آمریکا به بدهی" را مورد انتقاد قرار داده است. 

اختلاف‌های سیاسی در آمریکا بر سر چگونگی افزایش سقف استقراض دولت، در رسانه‌های دولتی چین بازتابی بسیار منفی داشته است. 

رسانه‌های دولتی چین از "اعتیاد" آمریکا به بدهکاری انتقاد کرده و ضمن غیر‌مسئولانه خواندن رفتار آمریکا در این خصوص از دولت آن کشور خواسته‌اند که بیش از موجودی جیب خود هزینه نکند. 

پیشتر در ماه جاری موسسه استاندارد اند پورز، رتبه اعتبار مالی آمریکا را یک درجه کاهش داد. اقدام بی‌سابقه‌ای که باعث شرمساری دولت باراک اوباما شد. 

تحلیل‌گران می‌گویند چین هم از بابت در اختیار داشتن اوراق قرضه آمریکایی و هم از بابت انتقادات داخلی در مورد سرمایه‌گذاری بیش از حد در آمریکا نگران است. 

تحکیم روابط 

آقای شی که عموم ناظران پیش‌بینی می‌کنند رهبر آینده چین باشد، در جریان گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود تصریح کرد که اکنون نگرانی‌های اقتصادی بر روابط دو کشور سایه افکنده است. 

به گفته وزارت خارجه چین آقای شی در دیدار با جو بایدن به او گفته است: "اخیرا ابعاد ناآرامی در بازارهای مالی بیشتر شده و چالش‌هایی جدی در برابر رشد اقتصادی جهان قرار دارد". 

شی افزود: "چین و آمریکا، به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان مسئول هستند که با هماهنگ کردن سیاست‌های اقتصادی کلی خود اعتماد را در بازار تقویت کنند". 

آقای بایدن هم در طی سخنانی در پکن گفت: "من اطمینان کامل دارم که ثبات اقتصادی در جهان اتکای زیادی به همکاری آمریکا و چین دارد". 

او افزود: "به عقیده من این موضوع کلید ثبات اقتصادی است". 

رسانه‌های دولتی چین گزارش داده‌اند که رسیدگی به بحران بدهی و همچنین ارزش یوان، پول رایج چین محور اصلی گفت‌وگوها خواهد بود. 

انتظار می‌رود که در جریان سفر ۵ روزه معاون رییس‌جمهوری آمریکا به چین، آقای شی همچنین بر مخالفت کشورش با برنامه فروش هواپیماهای جنگنده آمریکایی به تایوان تاکید کند. 

قرار است دولت اوباما تا اول اکتبر در مورد فروش جنگند‌ه‌های اف ۱۶ به تایوان تصمیم‌گیری کند. 

دیدار آقای بایدن از چین به دعوت شی جینپینگ، همتای چینی او و در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های دولت اوباما سعی می‌کنند روابط خود را با نسل بعدی رهبران چین مستحکم کنند. 

اغلب ناظران بر این عقیده‌اندکه آقای شی در سال ۲۰۱۲ ریاست حزب کمونیست چین را بر عهده خواهد گرفت و در سال ۲۰۱۳ هم رسماً به عنوان رییس‌جمهور این کشور منصوب خواهد شد. 

سفر آقای بایدن به چین که در ماه ژانویه در مورد آن توافق شده بود، راه را برای دیدار آقای شی از واشنگتن که قرار است در طول سال جاری صورت بگیرد، هموار می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین