کد خبر: ۱۳۲۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶

خيز سريع‌ترين روبات دونده جهان برای رقابت با انسان!+ تصاویر

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: یک روبات ساخت محققان آزمایشگاه دانشگاه میشیگان در دستاوردی بزرگ که نشان‌دهنده حد بالای مهارت و کارایی یک دستگاه دوپا است، می‌تواند مانند یک انسان بدود.

این روبات که «میبل» نام دارد، با حداکثر سرعت 10 کیلومتر بر ساعت سریع‌ترین روبات دوپای جهان محسوب می‌شود که از زانو برخوردار است.

الگوریتم‌های بازخوردی به میبل که یک روبات بدون سر با پاهای جالب‌ توجه است، در حفظ تعادل آن در حین دویدن کمک می‌کند.

روبات‌های کمکی می‌توانند به طور دوره‌ای بدوند و به گفته محققان تنها میبل می‌تواند با کیفیت انسانی بدود.

وزن این روبات مانند انسان توزیع شده و از یک نیم‌تنه سنگین و پاهای سبک و انعطاف‌پذیر برخوردار است. فنرهای داخل پای این روبات مانند تاندون عمل کرده و به میبل اجازه می‌دهد تا مانند یک دونده واقعی خیز بردارد.

میبل 40 درصد گام‌های خود را در هوا برمی‌دارد، درحالی که سایر روبات‌ها بیشتر مانند کسانی که سریع راه می‌روند، تنها 10 درصد از هرگام خود را از روی زمین بر می‌دارند. این روبات اکنون کاملا آزاد حرکت نکرده و به یک میله فلزی متصل است.

مهندسان امیدوارند روزی روبات‌های دوپا با شکل دونده بتوانند در سطوح سخت نیز حرکت کرده و به مکان‌هایی که برای انسان‌ها ساخته شده، وارد شوند. در آن روز می‌توان از این روبات‌ها به عنوان سرباز یا امدادگر استفاده کرد.

برنامه‌نویسان میبل بر این باورند که از گام برداشتن واقع‌بینانه این روبات می‌توان برای گرایش‌های مختلف از اندام مصنوعی نیرومند گرفته تا اسکلت خارجی روباتیک استفاده کرد.

میبل در سال 2008 ساخته شده و محققان از آن زمان به تغییر در طراحی و برنامه‌نویسی آن مشغول بوده‌اند.

{$old_album_132853}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین