کد خبر: ۱۳۳۰۳۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۱

۹ عضو مجلس افغانستان به اتهام تقلب، کرسی‌های خود را از دست دادند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کمیسیون انتخابات افغانستان سلب صلاحیت ۹ نفر از اعضای کنونی مجلس نمایندگان را به اتهام "تقلب در انتخابات پارلمانی" تائید کرده است. 

این افراد، نمایندگانی از ولایات پکتیکا، بدخشان، بغلان، سمنگان، فاریاب، هرات، هلمند و زابل هستند. 

قرار است افراد جدیدی به جای این نمایندگان به پارلمان افغانستان راه پیدا کنند.
فضل احمد معنوی، رئیس کمیسیون انتخابات، در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که این تصمیم نهایی است و هیچ بازنگریی در آن صورت نخواهد گرفت. 

پیشتر، دادگاه ویژه رسیدگی به شکایات انتخاباتی که از سوی حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان برای بررسی تقلب‌های انتخاباتی تشکیل شده بود، شصت و دو نفر از اعضای مجلس نمایندگان را به تقلب متهم کرده و خواستار سلب صلاحیت آنها از عضویت در مجلس نمایندگان شده بود. 

این تصمیم اگرچه با استقبال نامزدهای معترض انتخابات روبرو شد، اما اعتراض‌های گسترده‌ای را در مجلس نمایندگان افغانستان برانگیخت. 

این مجلس، تشکیل دادگاه ویژه و تصمیم‌گیری آن در مورد تقلب در انتخابات پارلمانی را در تضاد با قانون دانسته و تصمیم‌های آن را فاقد اعتبار خوانده است.

رئیس‌ جمهور کرزی اما اخیرا به کمیسیون انتخابات افغانستان وظیفه داد تا در مورد جنجال‌های انتخابات پارلمانی تصمیم نهایی بگیرد. 

فضل احمد معنوی، رئیس کمیسیون انتخابات که تصمیم نهایی این کمیسیون را اعلام می کرد، به خبرنگاران گفت که آنها نمی خواستند وارد ماجرای انتخابات شوند، اما فرمان رئیس جمهور کرزی آنها را مجبور کرد در این رابطه کار کنند. 

او گفت که کمیسیون انتخابات تشکیل دادگاه ویژه انتخاباتی را غیرقانونی می‌داند و تصمیم‌گیری براساس نتایج کار این دادگاه، کاری خلاف میل آنها بوده است. 

رئیس‌جمهور کرزی با واگذاری مسئولیت تصمیم‌گیری به کمیسیون انتخابات، امیدوار است تا به جنجال‌های موجود در مورد نتایج انتخابات پارلمانی و ادعاهای تقلب در آن پایان داده شود. 

اما ناظران باور دارند که تصمیم کمیسیون انتخابات به سلب صلاحیت عده‌ای از نمایندگان مجلس، می‌تواند زمینه را برای ادامه جنجال‌ها فراهم کند. 

مجلس نمایندگان افغانستان تاکید کرده است که هیچ تغییری در نتیجه انتخابات برای آنها قابل قبول نیست و از سوی دیگر، ده‌ها نفر از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات، خواستار سلب صلاحیت شصت و دو نفر از اعضای مجلس نمایندگان هستند. 

این مسئله، راه را برای شصت و دو نفر از نامزدهای معترض برای ورود به مجلس نمایندگان هموار خواهد کرد. 

این نامزدها تاکید دارند که آرای آنها بیشتر بوده و تنها در نتیجه تقلب در انتخابات، از ورود آنها به مجلس نمایندگان جلوگیری شده است. 

فهرستی که کمیسیون انتخابات افغانستان در مورد تغییرات جدید در ترکیب اعضای مجلس نمایندگان منتشر کرده است، شامل اعضای پرنفوذ مجلس نمایندگان نمی‌شود. 

نام‌های نمایندگانی که براساس تصمیم کمیسیون انتخابات سلب صلاحیت شده‌اند، و نیز کسانی که به جای آنها وارد پارلمان خواهند شد، به این قرار است: 

حاجی عبدالقدیر از ولایت پکتیکا سلب صلاحیت شده و به جای او محمود خان سلیمان خیل وارد مجلس می‌شود. 

از ولایت بدخشان، عبدالولی نیازی سلب صلاحیت شده و به جایش عبدالرووف وارد مجلس می‌شود. 

از ولایت بغلان، محمد ظاهر غنی‌زاده سلب صلاحیت شده و به جایش حاجی عاشق الله وارد مجلس می‌شود. 

از ولایت سمنگان، محمد طاهر ظهیر سلب صلاحیت شده و احمد خان سمنگانی به جای او وارد مجلس می‌شود. 

از ولایت فاریاب، محمد شاکر کارگر سلب صلاحیت شده و به جای او، گل محمد پهلوان وارد مجلس می‌شود. 

از ولایت هرات، محمد رفیق شهیر و سیمین بارکزی سلب صلاحیت شده و به جای آنها نثار احمد غوریانی و رحیمه جامی وارد مجلس می‌شوند. 

از ولایت هلمند، مسعود خان نورزیی سلب صلاحیت شده و به جای او معلم میر ولی وارد مجلس می‌شود. 

از ولایت زابل، عبدالحبیب اندیوال سلب صلاحیت شده و به جای او، حمیدالله توخی وارد مجلس می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین