آفتابنیوز : آفتاب: شبکه اجتماعی اینترنتی این روزها دیگر نامی آشناست. صحبت از عضویت در این شبکهها نیست بلکه بحث بر سر تأثیرگذاری این شبکهها در انقلابهای زنجیرهای اعراب و ... سیاستمدارارن را نیز به خود مشغول کرده است.
حضور میلیونها کاربر به این شبکهها قدرتی داده است که گاه میتوانند بیشتر از تمام شبکههای خبری تأثیرگذار و جریانساز شوند. به تازگی در ایران شبکهای اینترنتی توسط پایگاه فرهنگی تبیان راهاندازی شده است که قرار است شبکهای اجتماعی برای ایرانیان باشد.
گفته میشود این شبکه اجتماعی با رویکرد اسلامی پا به عرصه رقابت با دیگر سایتها گذاشته است.
از قوانین جالبتوجه فیسبوک ایرانی یکی این است که برای عضویت در آن باید کپی شناسنامه و عکس ارائه دهید چرا که شعار اصلی این سایت بها دادن به هویت حقیقی اشخاص است.
باید دید آیا با چنین رویکردی این شبکه میتواند به جنگ فیسبوکی برود که کاربرانش از مرز 700 میلیون نفر عبور کرده است؟ در این خصوص سایت قانون با فاطمه غفوری، مدیر آن گفتوگویی انجام داده است که در پی میآید:
هدف از تأسیس این شبکه اجتماعی چه بود؟ تبیان با توجه به فعالیتهای فرهنگی که انجام میدهد تصمیم به تأسیس یک شبکه اجتماعی گرفت. فاز اول شبکه اجتماعی مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان، با شعار «شبکه اجتماعی تبیان؛ سرای پاک ایرانیان» با هدف ایجاد عرصهای برای تعاملات مجازی درخور شأن فرزندان ایران اسلامی و متناسب با فرهنگ متعالی ایرانی ـ اسلامی تأسیس شد. شیوه فعالیت شبکه اجتماعی تبیان همانند سایر شبکههای اجتماعی بوده و این شبکه با پایگاه اینترنتی تبیان کاملاً در ارتباط است و عضویت هم در پایگاه و هم شبکه اجتماعی به صورت یکسان انجام میشود.
از چه زمانی تصمیم به راهاندازی این سایت گرفتید؟ در فاز اول این پروژه که در سوم خرداد ماه سال جاری از آن رونمایی شد امکانات اولیه برای این سایت تعبیه شده است. این پروژه از اواسط سال 89 مورد بررسی قرار گرفت و بعد از 9 ماه تحقیقات، افتتاح شد. پتانسیل موجود در پایگاه تبیان موجب شد تا ما تصمیم به راهاندازی این شبکه بگیریم و نیاز کاربران که کمبود فضایی برای به اشتراکگذاری محتویات و علاقهمندیهای آنان است را پوشش دهیم وبرای این کار تمام تلاش خود را میکنیم.
آیا فیلتر بودن فیسبوک را فرصتی برای بالا بردن کاربران خود میدانید؟ متأسفانه علیرغم این که سایتهایی مثل فیسبوک فیلتر هستند اما شاهد افزایش تعداد کاربران این سایت در ایران هستیم و امیدواریم که بتوانیم با ایجاد کارایی و همچنین جذابیت به تعداد کاربران خود بیافزاییم. فیلتر بودن این نوع سایتها به طبع در اجرای برنامههای این پروژه بیتأثیر نبوده است.
تا چه حد خود را رقیب فیسبوک در ایران میدانید؟ ما تمام تلاش خود را روی این قضیه میگذاریم تا بتوانیم نیاز کاربران را پاسخ دهیم. از آنجایی که نیازمندیهای این شبکه سنجیده شده است. امیدواریم بتوانیم با رویکردهای اسلامی به نیاز کاربران که میتوان آنها را همراهان نامید جامه عمل بپوشانیم.
با چه برنامههایی وارد میدان شدهاید تا در این عرصه که تجربههای موفق جهانی وجود دارد بتوانید کاربر داشته باشید؟ حفظ هویت واقعی افراد در این سایت مهمترین استراتژی شبکه اجتماعی تبیان است. در فاز اول این شبکه سعی شده است تا افراد شناخته شده و کسانی که سالها عضو تبیان بودهاند به عضویت درآیند و این امر خود به حفظ هویت واقعی افراد و تفاوت نداشتن شخصیت حقیقی و مجازی آنان کمک میکند.
با توجه به شرایط تعیین شده برای عضویت کاربر چقدر امیدوار هستید که این سایت به موفقیت برسد؟ فکر نمیکنید که بسیاری ترجیح میدهند در فضای مجازی خود را حداقل کامل معرفی نکنند؟ اتفاقاً همین مسأله جزو مزیتهای ماست. امنیت و سلامت فضای این شبکه اجتماعی نسبت به نمونههای غربی آن یک مزیت به حساب میآید. شبکه تبیان در واقع جامعه مجازی شبیهسازی شده همان زندگی واقعی افراد است و در واقع سعی شده تا به هویت واقعی افراد بها دهد. این شبکه به اعضای خود امکان میدهد تا در محیطی امن، به اتفاق خانواده خود حضور یابند و این امنیت را به دیگر اعضای حاضر در این شبکه انتقال دهند. در شبکه اجتماعی تبیان افراد میتوانند با توجه به نوع ارتباطات خود، واقعیتهای جامعه خود را در ریزشبکههایی مانند شبکه خانوادگی، هممحلی، هممدرسهای، هممسجدی، همدانشگاهی و مانند آن شبکهها شبیهسازی کنند.
در حال حاضر این سایت چند کاربر را به خود اختصاص داده است؟ در این خصوص اطلاعاتی دقیقی ندارم. اما در مدت هشت روز پس از افتتاح این سایت تعداد کاربر این شبکه اجتماعی به چهار هزار نفر رسید.