کد خبر: ۱۳۳۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۱:۵۹

اظهارات ۳ مقام بانکی درباره ۲ پرونده تخلف ميلياردی در اعطای تسهيلات

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: ۳ مقام ارشد بانکی کشور درباره ۲ پرونده میلیاردی تخلف در اعطای تسهیلات بانکی واکنش نشان دادند. 

قائم مقام بانک مرکزی و معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد از سوء‌‌استفاده ۳ هزار میلیارد تومانی در یکی از شعب بانک صادرات و استفاده از این مبلغ برای تامین سرمایه اولیه تاسیس یک بانک خصوصی و ورود قوه قضاییه به این پرونده خبر دادند.

رئیس کل بانک مرکزی نیز درباره گزارش خبرگزاری مهر درباره پرداخت ۴۷ فقره وام مسکن به مبلغ ۸ میلیارد تومان به یک فرد، اعلام کرد: بانک مرکزی به بانک‌ها برای نظارت بیشتر و دقیق‌تر فشار وارد می‌کند.

واکنش به اتهام اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی؛ قائم مقام بانک مرکزی: دوماه قبل از عید هشدار داده بودیم

به گزارش مهر قائم مقام بانک مرکزی در واکنش به اتهام اختلاس جدید 3 هزار میلیارد تومانی بانکی، گفت: بانک مرکزی درباره این موضوع خاص دو ماه قبل از عید، هشدارهایی داده بود.

سید حمید پورمحمدی درباره اخذ تسهیلات سه هزار میلیارد تومانی با سوء‌استفاده از اسناد بانک صادرات توسط یک بانک که در مرحله اخذ مجوز نهایی قرار داشت، اظهارداشت: یکی از وظایف مهم بانک‌ها تقویت کنترل‌های داخلی است و آن‌ها باید بتوانند بانک مرکزی را قانع کنند که در این کنترل‌ها دقیق هستند، در مورد این موضوع خاص بانک مرکزی دو ماه قبل از عید، هشدارهایی را ارایه کرد.

سوء‌استفاده یک بانک خصوصی از منابع بانک صادرات برای تأمین سرمایه اولیه تأسیس بانک

پورمحمدی ادامه داد: با رد یابی وجوه مشخص شد که سرمایه تاسیس بانک از محل منابع بانکی است که پس از کشف این موضوع، دارایی‌ها بلوکه و در بررسی‌ها مشخص شد، شرکت‌هایی که به عنوان سهامدار بانک معرفی شده‌اند، با یکدیگر ارتباط داشته‌اند و رد‌یابی آن‌ها نشان داد که سرمایه از سوی یک شخص بین این شرکت‌ها تقسیم شده و این سرمایه نیز از محل منابع بانکی بوده است.

قائم مقام بانک مرکزی افزود: ‌این موضوعات نشان داد که رفتار موسسان بانک صادقانه نبوده و در این زمینه گزارشی در حال تهیه است تا به شورای پول و اعتبار ارایه و مجوز این بانک لغو شود و در مورد سپرده گذاران و افرادی که با این گروه در ارتباط نیستند، منابعشان بازگردانده شود.

وام‌های اعطایی برخی اعضای هیئت مدیره بانک‌ها به شرکت‌ها و اشخاص مرتبط پرداخت می‌شود

به گفته پورمحمدی، وام‌های اعطایی برخی اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل بانک‌ها به شرکت‌ها و اشخاص مرتبط با آن‌ها پرداخت می‌شود که بانک مرکزی با جدیت با این موضوع برخورد می‌کند، این‌گونه تسهیلات جرایم بسیار سنگینی دارد. پورمحمدی با تاکید بر این که این افراد بیش از یک درصد از سرمایه پایه را حق ندارند به عنوان تسهیلات به این صورت پرداخت کنند، افزود: این‌گونه تسهیلات جرایم بسیار سنگینی دارد که وارد خزانه می‌شود.

پرونده 3 بانک دیگر روی میز هیئت انتظامی بانک مرکزی

قائم مقام بانک مرکزی افزود: یک بانک در مرحله آغازین فعالیتش توسط بانک مرکزی متوقف شد، پرونده بانک دیگری هم به هیئت انتظامی ارسال شد و دو بانک دیگر هم ممکن است که به هیئت انتظامی ارجاع داده شوند.

معاون وزیر اقتصاد و عضو هیئت مدیره بانک صادرات: قوه قضائیه به موضوع ورود کرده است

در همین ارتباط معاون بانک و بیمه وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد که منابعی از بانک صادرات خارج نشده است.

اصغر ابوالحسنی‌هستیانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات اظهار کرد: در شعبه‌ای از یک بانک بزرگ تخلف شده که قوه قضاییه به موضوع ورود کرده و نتایج آن را اعلام خواهد کرد.

وی ادامه داد: تخلفات با اسناد جعلی انجام شده و منابعی از بانک صادرات خارج نشده است.

عضو هیئت مدیره بانک صادرات تاکید کرد: توضیحات تکمیلی در این باره از سوی بانک صادرات اعلام خواهد شد.

پیش از این ابوالفتحی مدیرکل روابط عمومی بانک صادرات به ایسنا گفته بود: موضوع تنها سوءاستفاده از نام و اعتبار بانک صادرات ایران است. برخی مدیران گروه ملی فولاد ایران با تبانی فردی از کارکنان این بانک خارج از محیط و سیستم بانکی اقدام به سوءاستفاده اعتبار اسنادی ریالی داخلی می‌کنند؛ در حالی که هیچ‌گونه سابقه و مستند قانونی نزد این بانک موجود نبوده و اعتبارات مذکور صوری و فاقد پشتوانه هستند.

واکنش بهمنی به خبر پرداخت 47 فقره وام مسکن به یک فرد از سوی یک بانک خصوصی

در همین ارتباط رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به این که فردی هدایت شده فقط 47 فقره وام مسکن از یک بانک خصوصی به مبلغ 8 میلیارد تومان گرفته است، تاکید کرد: این بانک به بانک‌ها برای نظارت بیشتر و دقیق‌تر فشار وارد می‌کند.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با مهر درباره مرد اول وام مسکن که فقط از یک بانک خصوصی 47 فقره وام مسکن به مبلغ 8 میلیارد تومان دریافت کرده است، گفت: نظام بانکی دارای 17 هزار واحد بانکی است، بنابراین بانک مرکزی یک بازرسی اتفاقی و نظارت کلی دارد و این خود بانک‌ها هستند که نسبت به اینگونه موارد بازرسی دارند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که تشکیلات نظارتی وسیعی بر عملکرد بانک‌ها وجود دارد و بازرسی‌ها و سرکشی‌ها نیز انجام می‌شود، افزود: این که مثلا بگوییم یک تحویل دار در سیرجان اختلاس کرده، بنابراین نظارت بانک مرکزی ضعیف است، منطقی نیست.

بهمنی عنوان کرد: از رئیس واحد مربوطه تا بانک مرکزی ده‌ها زیرمجموعه وجود دارد، منتهی در سیستم‌های پولی و مالی، کوچک‌ترین حادثه‌ای درشت نمایی می‌شود و روزنامه‌ها آن را منعکس می‌کنند، گرچه صحیح است اما ممکن است که بسیاری از اتفاقات در سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر هم بیفتد اما کسی به آن‌ها توجهی نکند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین