کد خبر: ۱۳۴۰۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۰

گزارش مراسم بزرگداشت ساعد باقری در خانه هنرمندان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احمد مسجد جامعی در مراسم بزرگداشت ساعد باقری، شاعر سرشناس، در خانه هنرمندان گفت: هیچ‌گاه ندیدم باقری در برابر یکی از خواسته‌هایش احساس ضعف کند و برایش مهم باشد که برنامه‌ای در صدا و سیما داشته باشد. به قول معروف، باقری سلام‌فروش نیست. 

مراسم بزرگداشت ساعد باقری شب گذشته یکشنبه ۱۳ مرداد، با حضور جمعی از شاعران و هنرمندان کشور در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار شد. در این مراسم، خانواده مرحوم قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی، و نیز افرادی چون مشفق‌کاشانی، بیوک ملکی، فریدون عموزاده خلیلی، مهدی مظفری ساوجی، حسین آهی، رسول نجفیان و حسن فرازمند حاضر بودند. 

در ابتدای این مراسم و پس از قرائت قرآن توسط استاد خواجوی، وی که استاد قرائت قرآن باقری در دوران کودکی و نوجوانی وی نیز بود، در سخنان کوتاهی اظهار داشت: ساعد از همان کودکی خمیرمایه‌اش قرآنی بود و امیدوارم این خمیرمایه چنان که تاکنون بوده است تا انتها نیز در همین مسیر قرار بگیرد. 

در ادامه این مراسم، سهیل محمودی که مجری این مراسم نیز به شمار می‌رفت، در سخنانی با اشاره به سالروز تولد باقری گفت: زادروز شاعر، زادروز معنا و معنویت است. معنویتی که انسان همواره به دنبال آن بوده‌ است و شاعران تجلی آن به شمار می‌رفته‌اند، پرسشگر آن بوده‌اند و با حیرت و سرگشتگی به دنبال آن می‌گشته‌اند و ما نیز خوشحالیم که امروز زادروز یکی از شاعران آگاه و همراه با دلمشغولی‌های عمیق را جشن می‌گیریم. 

باقری هیچ‌گاه نگفت شاعر سرود ملی ایران است 

عباس کی‌منش، ملقب به مشفق‌کاشانی، رئیس انجمن شاعران ایران دیگر میهمان این برنامه بود که در ادامه این مراسم به سخنرانی دعوت شد. 

وی در ابتدا سابقه آشنایی خود را با باقری از سال ۱۳۶۰ ذکر کرد و گفت: در آن سال‌ها من در شورای عالی شعر صدا و سیما مشغول فعالیت بودم. یادم هست که در آن سال‌ها دو برنامه رادیویی بر اساس آمار و بررسی‌های سازمان بسیار پرشنونده بود؛ یکی برنامه عرفانی مرحوم استاد شاهرخی و دیگری برنامه «در انتهای شب» که باقری به همراه سهیل محمودی، مرحوم سیدحسن حسینی و جمع دیگری از دوستان اجرا می‌کردند و این موضوع، مایه آشنایی من با ساعد باقری شد. 

وی ادامه داد: بدون اغراق می‌گویم که در آن سال‌ها از حضور در کنار باقری نکته‌های زیادی آموختم که برای من همواره فراموش نشدنی است. به عنوان مثال یادم هست که در همان سال‌ها در شورای عالی صدا و سیما این بحث مطرح بود که سرود ملی ایران که با شعر استاد حالت و موسیقی استاد بیگلری‌پور ساخته شده بود، به دلیلی طولانی بودن قابلیت اجرا در مراسم‌های رسمی را ندارد، لذا طی فراخوانی آهنگ سرود جدیدی را به فراخوان گذاشتند که در بین ۵۰ آهنگ رسیده، آهنگ دکتر منوچهر ریاحی که زمان آن ۵۹ ثانیه بود، مورد توجه قرار گرفت. 

مشفق افزود: برای شعر این سرود در شورای سازمان که با حضور من و استاد اوستا، شاهرخی، باقری، سبزواری، معلم و… برگزار شد، شعر آقای باقری و سرود ملی ما مورد تایید قرار گرفت که تاکنون درجایی به آن اشاره نشده است، ولی من این نکته را در تذکره خلوت انس نوشته‌ام. 

وی همچنین با اشاره به پیگیری‌های باقری در رابطه با تشکیل دفتر شعر جوان گفت: مشهورترین شاعران کشور امروز برخاسته از این جریان شعری دفتر هستند. خود من هم جزو شاعرانی هستم که اشعارم را بعد از سرایش در اختیار ایشان برای مطالعه قرار می‌دهم؛ چرا که ایشان از جمله شعرایی به شمار می‌آیند که با تغییر یک کلمه، شعر را از زمین به آسمان می‌برد. 

نگاه باقری به شعر، متعهدانه است 

فاطمه راکعی نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود به بیان خاطراتی از آشنایی خود با ساعد باقری پرداخت و گفت: آشنایی من با باقری به واسطه همکاری‌ام با برنامه‌های ادبی در دهه ۶۰ بود و از آنجا به حلقه شعر مرحوم حسن حسینی و قیصر امین‌پور در حوزه هنری آن زمان راه پیدا کردم. 

وی ادامه داد: نگاه باقری به انقلاب اسلامی و شعر، نگاهی متعهدانه است؛ چنانچه در جلسات شعر آن زمان نیز بود و همین موضوع بود که در نهایت با توان و پشتکار او منجر به ایجاد دفتر شعر جوان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. 

تا پایان عمر از باقری سپاسگذارم 

مریم نشیبا گوینده نام‌آشنای صدای جمهوری اسلامی هم در مراسم بزرگداشت ساعد باقری که یکشنبه شب ۱۳ شهریور در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه فاصله سنی میان وی و باقری بسیار اندک گفت: من و آقای باقری چهار ماه تفاوت سنی داریم، ولی نمی‌دانم چرا اینقدر فاصله میان من و ایشان زیاد است و تا به این اندازه متفاوت از هم هستیم. 

وی ادامه داد: تمام افتخار زندگی من برنامه «شب بخیرکوچولو» است که ورودم به این برنامه را مدیون ساعد باقری هستم. من در سال ۱۳۶۹ با وجود عمل لوزه با پیشنهاد آقای محمدی به این برنامه دعوت شدم؛ با وجود اینکه ۱۰ یا ۱۱ مجری پیش از من تست داده بودند، سرانجام انتخاب شدم و چقدر خوش شانس هستم که اجرای ایرن برنامه را داشته و دارم و به همین خاطر تا لب گور از ساعد باقری و شنونده‌هایم سپاسگزارم. 

باقری قطعاً استاد است 

در ادامه این مراسم، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت. 

وی با اشاره به مجموعه وجوه مختلف فعالیت باقری گفت: باقری قطعاً استاد است و دلیلش هم چیزی جز فرزانگی او در انتشار و تولید مجموعه‌های ادبی و هنری است که همواره نشان از تبار ویژه او داشته و دارد. 

مسجد جامعی ادامه داد: باقری محرم اسرار بسیاری از شاعران جوان است و بسیاری از درددل‌های این شاعران جوان جز به خانه دل او به جای دیگری تاکنون راه پیدا نکرده است؛ تا جایی که من شاهد بوده‌ام، گاه برای حل مشکل انتشار یک دفتر شعر از یک شاعر جوان، دوندگی‌های فراوانی کرده است. 

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باقری تباری آئینی دارد. هنوز که هنوز است او نوحه خوان امام حسین (ع) است. او برای آنچه که تبار اجتماعی‌اش را تشکیل می‌دهد، چهارچوبی دارد و آن را رعایت می‌کند که برخاسته از آئین و فرهنگ اوست. 

مدیریت‌های قراردادی ماندگار نیست 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: هیچ گاه ندیدم باقری در برابر یکی از خواسته‌هایش احساس ضعف کند و برایش مثلا مهم باشد که فلان برنامه‌ای در صدا و سیما داشته باشد. به قول مرحوم صفارزاده، باقری سلام‌فروش نیست و هر چیزی را در جای خودش می‌بیند. 

مسجد جامعی تاکید کرد: مدیریت‌های قراردادی ماندگار نیست، اما صداهای ماندگار باقی می‌ماند؛ چون از دل مردم برخاسته‌اند و من امیدوارم شرایط بهره‌برداری از این الگوها دوباره فراهم شود. 

برای بزرگداشت مفاخر ادبی برنامه بنیادی نداریم 

مجید سرسنگی، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران نیز دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به گله‌گذاری‌های انجام شده در این مراسم گفت: حتم دارم که این موضوعات بخش اندکی از مدیران را در بر می‌گیرد و بخش بزرگ‌تری از آنها قدر شاعران را می‌دانند و در ارج و احترام به آنها همین بس که رهبر معظم هر ساله در مراسمی ویژه میزبان شعرا می‌شوند و این از افتخارات آنهاست. 

وی ادامه داد: مزیت نسبی ما در ایران نسبت به سایر نقاط جهان فرهنگ و هنرپرور بودنمان است؛ فرهنگی غنی و سرشار از معنویت و خلاقیت که بخش وسیعی از آن نیز مرهون شعر و ادبیات فارسی است.
وی با اشاره به اینکه امروز ما به معنی حقیقی کلمه پاسدار شعر و زبان فارسی هستیم، افزود: باقری شاعر خوبی است، هم شعرشناس است و هم نظریه‌پرداز شعر. این برنامه هم بار دیگر تاکید کرد که با همکاری برخی دیگر از دوستان باید برنامه‌ریزی بنیادی برای پاسداشت قدر و منزلت چنین مفاخری داشته باشیم. 

همچنین شعرخوانی حسین فرازمند و احمدرضا عزیزی و نیز اجرای موسیقی توسط سید حسام‌الدین سراج و جابر اطاعتی نیز از دیگر جلوه‌های این مراسم بود. 

برگزاری برنامه موسیقی و شعرخوانی بخش عمده‌ای از این مراسم را تشکیل می‌داد و بنا بر اعلام مجری کمتر برای سخنرانی زمان در نظر گرفته شده بود. 

در حاشیه این مراسم، دو فیلم کوتاه از اجرای برنامه تماشاگه راز توسط باقری در صدا و سیما و نیز مداحی باقری در جمع عزاداران حسینی و نیز بخشی از سخنرانی‌های وی در نشست‌های خبری انجمن شاعران ایران به نمایش درآمد که در بخشی از آن گلایه‌های باقری به خبرنگاران دیده می‌شد. 

در بخش از این مراسم یادداشتی از سوی همسر مرحوم سیدحسن حسینی به سهیل محمودی ارائه شد که در آن به زبان طنز خاطره دیدار جمعی از شاعران با مرحوم طاهره صفارزاده و آشنا کردن وی با ساعد باقری به زبان طنز از سوی حسینی ارائه شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین