کد خبر: ۱۳۵۸۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰

کشف توانایی ماهی‌ها در ویژگی انسانی «بکارگیری ابزار»

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک استاد بوم‌شناسی و زیست‌شناسی تکاملی دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز برای اولین‌بار توانسته از به‌کاربردن ابزار توسط یک ماهی فیلم گرفته و نتایج تحقیقات آن را در مجله Coral Reefs منتشر کند. 

در این فیلم که توسط جیاکومو برناردی در سال 2009 در پائولو ضبط شده، می‌توان یک ماهی دندان‌دار با خال‌های نارنجی را مشاهده کرد که یک صدف را از میان شن‌ها بیرون کشیده، آن را به سوی یک سنگ برده و به طور مرتب به قصد شکستن به سنگ می‌کوبد. 

از نکات جالب این فیلم، تلاش ماهی برای حفر شن و بیرون کشیدن صدف و شنای طولانی‌مدت برای رسیدن به یک سنگ مناسب جهت شکستن آن است. 

به گفته دانشمندان،‌ این کار به چند فرآیند تفکر احتیاج داشته که برای یک ماهی، گام بزرگی محسوب می‌شود. 

پیش از این نیز رفتارهای مشابهی از ماهی‌ها برای شکستن پوست صدف گزارش شده بود. تمام این گزارش‌ها در زمره زمردماهیان دیده شده و چندی پیش نیز گزارشی در مورد رفتار مشابه در یک زمردماهی دنداردار با خاهای سیاه در مجله Coral Reefs با تصاویر منتشر شده بود. 

زمردماهی‌ها به گفته برناردی، حیوانات بسیار کنجکاوی بوده و همگی گوشت‌خوار هستند. از دیگر ویژگی‌های آنها می‌توان به حساسیت‌شان به بو و تصویر اشاره کرد. 

استفاده از ابزار تا پیش از این یک ویژگی انسانی محسوب می‌شد تا این که در دهه 1960 که استفاده از ابزار در میان شامپانزه‌ها دیده شد. از آن زمان به بعد دانشمندان توانسته‌اند این ویژگی را در میان بسیاری از حیوانات دیگر از جمله برخی پستانداران، پرندگان، دلفین‌ها، فیل‌ها و دیگر حیوانات مشاهده کنند. 

برناردی و دیگر محققان اکنون در جست‌وجوی نمونه‌های مشابه دیگر در میان دیگر ماهی‌ها هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین