کد خبر: ۱۳۵۸۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۸

خرمای نخل‌داران هرمزگانی به فروش نرفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس انجمن خرمای استان هرمزگان گفت: 78 هزار تن خرما روی دست نخل‌داران هرمزگانی مانده است. 

ابراهیم پورحیدری افزود: نبود نقدینگی، ندادن تسهیلات بانکی به مباشران جهاد کشاورزی برای خرید خرما، کمبود امکانات بسته‌بندی و فرآوری خرما و ضعف صادرات از مشکلات نخلداران هرمزگانی در فروش محصول‌شان است. 

رئیس سازمان تعاون روستایی هرمزگان نیز با بیان این ‌که سالانه 143هزار تن خرما از 38 هزار هکتار نخلستان در هرمزگان برداشت می‌شود، تصریح کرد: این سازمان تاکنون ابلاغیه خرید تضمینی خرما از کشاورزان هرمزگانی دریافت نکرده است. 

حمزه رادمنش اظهار کرد: 35 هزار تن خرمای برداشت شده صرف تازه‌خوری می‌شود،20 هزار تن به مصرف دام می‌رسد و 10 هزار تن نیز خرمای بسیار مرغوب پیارم است که قبل از برداشت مشتری دارد. 

رئیس خانه کشاورز هرمزگان هم پیشنهاد داده است دولت خرمای نخلداران این استان را برای قحطی‌زدگان سومالی خریداری کند. 

ابوطالب جوادی اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی خرمای نخلداران هرمزگانی را علت این پیشنهاد عنوان کرد. 

از هفته گذشته شرکت‌های تعاونی خصوصی خرید توافقی 14 نوع خرما از 50 نوع خرمای تولیدی هرمزگان از نخلداران شهرستان‌های رودان، حاجی‌آباد و بخش فین شهرستان بندرعباس را آغاز کرده‌اند. 

بالاترین قیمت خرما در حال حاضر تعیین شده 3 هزار و500 تومان و کمترین 150 تومان است که قیمت خرما در بازار بندرعباس از 3 هزار تومان تا 500 تومان در نوسان بوده است. 

برداشت خرما در هرمزگان هر سال با نوع نوبر آل‌مهتری از اول خرداد آغاز می‌شود و با برداشت خرمای پیارم در آبان پایان می‌یابد. 

هرمزگان مقام چهارم تولید خرمای کشور را دارد که مرغوب‌ترین خرمای آن پیارم نام دارد که از نخلستان‌های حاجی‌آباد اواخر آبان برداشت می‌شود و 80 درصد این خرما به کشورهای اروپایی، کانادا، هند، چین و روسیه صادر می‌شود. 

جمهوری اسلامی ایران بعد از کشور تونس دومین صادرکننده خرما در جهان است و سالانه یک میلیون تن خرما از 224 هزار هکتار نخلستان در کشور برداشت می‌شود و 104 هزار تن آن به ارزش 139 میلیون دلار صادر می‌شود.
مقام اول تونس در صادرات به علت کیفیت بسته‌بندی آن است و این امر موجب شده هر کیلو خرمای صادراتی آن 48 دلار خریداری شود.

دانشمندان برای اولین بار موفق به درهم تنیدن دو اتم با میکروموج شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین