کد خبر: ۱۳۵۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۲

تاکید پارلمان‌های اسلامی بر تشکیل دولت مستقل در سراسر سرزمین فلسطین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روسای مجالس و هیئت‌های پارلمانی شرکت کننده در پنجمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین نشست ویژه خود را برگزار کردند.

کمیسیون پارلمانی پس از بررسی ابعاد مختلف مسأله در پرتو آخرین تحولات منطقه‌ای و جهانی موارد ذیل را مورد تاکید قرار دادند.

1- مسأله فلسطین اصلی ترین موضوع و محور همه مسائل خاورمیانه است بدین لحاظ باید دولتهای اسلامی، مجالس اسلامی، احزاب، تشکلات و احزاب مختلف و کلیه آزادیخواهان جهان موضع یکپارچه ای در این باره اتخاذ کنند و مساعی خود را برای احقاق حقوق تایخی، ملی و قانونی ملت مقاوم فلسطین بکار بندند تا سرزمین فلسطین آزاد و دولت مستقل و یکپارچه فلسطین در سراسر سرزمین فلسطین به پایتختی شهر قدس شریف برپا شود.

2- کمیته پارلمانی، جنگ‌افروزی‌ها و تجاوزات آشکار اسرائیل علیه ملت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه را که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است، محکوم نموده و معتقد است که این اقدامات ضد بشری مصداق بارز اعمال مجرمانه علیه بشریت است و باید مسئولان مجرم رژیم صهیونیستی به محاکمه سپرده شوند.

3- کمیته پارلمانی، پایداری مردم فلسطین در برابر تجاوزات اسرائیل و محاصره ظالمانه این ملت به ویژه در غزه را ارج می‌نهد و بار دیگر بر حمایت همه‌جانبه خود از مقاومت این ملت که بر اساس همه قوانین و میثاق‌های بین‌المللی، حق مشروع ایشان است تاکید می‌کند.

4- کمیته پارلمانی، ضمن محکوم کردن اقدام ضد بشری محاصره نوار غزه که بیش از چهار سال یک و نیم میلیون فلسطینی را تحت فشار قرار داده و آنان را از حقوق اولیه خود محروم ساخته است، خواستار تلاش همه‌جانبه کلیه مجامع بین‌المللی و کشورهای جهان برای رفع این محاصره می‌باشد. محاصره مردم غزه باید به طور کامل رفع شود و کلیه گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی گشوده شود.

5- اقدامات غیر قانونی اسرائیل در انجام حفاری در مسجد الاقصی و محیط پیرامونی آن و ویران ساختن آثار اسلامی را محکوم کرده و آن را گامی دیگر در راستای اهانت به مقدسات اسلامی به شمار می‌آورد و از سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا مسئولیت قانونی و اخلاقی خود را به طور کامل به انجام رسانده و با اعمال فشار به رژیم صهیونیستی این تجاوزات را پایان بخشند.

6- سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی که در تعارض با قوانین بین‌المللی است را محکوم کرده بار دیگر به ضرورت پایان بخشیدن به این اقدامات تاکید می‌کند.

7- بازگشت آوارگان و مشارکت درتعیین سرنوشت ملت فلسطین حق قانونی و تاریخی آنان است که کلیه مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی و آزاده جهان باید حمایت لازم را در این باره به عمل آورند.

8- کمیته پارلمانی، هرگونه اقدام در راستای جداسازی سرزمین فلسطین و قطع ارتباط طبیعی جغرافیایی و تلاش برای یهودی‌سازی شهر قدس شریف را محکوم نموده و از همگان به ویژه رهبران دینی جهان می‌خواهد تا در راستای احترام به بعد معنوی این شهر در تمامی ادیان الهی، اقدامات رژیم صهیونیستی در این زمینه را محکوم کنند.

9- ضرورت تحریم کالاهای صهیونیستی و جلوگیری از هر اقدامی که می‌تواند به تقویت این رژیم جعلی بیانجامد بر همگان آشکار است از کلیه کشورهای اسلامی درخواست می شود تا با بذل توجه جدی به این مسأله اقدامات مقتضی برای جلوگیری از ورود کالاهای اسرائیلی را صورت دهند.

10- کمیته پارلمانی، رفتار تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در ربایش و محبوس کردن جمع کثیری از نمایندگان منتخب ملت فلسطین را محکوم نموده و آزادی هر چه سریع‌تر ایشان و تضمین آمد و شد آزادانه دیگر اعضای مجلس در کرانه باختری را خواستار است. کلیه مجامع بین‌المللی به ویژه ipu باید به وظیفه خود در این باره عمل کنند.

11- مجالس کشورهای اسلامی و دیگر نمایندگان حاضر در این کمیته تاکید کردند که باید از فرصت‌های بین‌المللی پارلمانی برای رسانیدن صدای مظلومیت ملت فلسطین به جهانیان و فضاسازی لازم برای احقاق حقوق این ملت بهره‌برداری لازم به عمل آید.

12- کمیته پارلمانی ضرورت فعال‌سازی اتحادیه پارلمان‌تاریست‌های طرفدار مسأله فلسطین را مورد تاکید قرار داده و دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از مسأله فلسطین را مکلف می‌کند تا پیگیری لازم در این زمینه را به عمل آورد.

13- اعضای کمیته پارلمانی توافق کردند تا در مجالس خود اقدامات لازم برای تصویب قوانین ملی در جهت حمایت از مسأله فلسطین را به عمل آورند. دبیرخانه موظف است اطلاعات مربوطه را در اختیار اعضای شرکت‌کننده قرار دهد و اخبار فعالیت‌های آنان در این زمینه را به اطلاع دیگران برساند.

14- کمیته پارلمانی، ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته از سوی جمهوری عربی مصر برای گشایش گذرگاه رفح از ریاست عالیه کنفرانس می‌خواهد تا موضوع سفر یک هیئته پارلمانی به نوار غزه برای اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطینی غزه را پیگیری کرده و هماهنگی لازم را به عمل آورد.

15- اعضای کمیته پارلمانی توافق کردند ساز و کار مناسبی برای جمع‌آوری اعانات مردمی در کشورهای مختلف را طراحی و اجرا نمایند. هدف آن است که آحاد ملت‌های مسلمان و آزاده جهان در این اقدام انسانی مشارکت کنند. دبیرخانه موظف است هماهنگی لازم میان اعضای کنفرانس را به عمل آورد.

16- اعضای کمیته پارلمانی، قیام عظیم ملت‌های منطقه را گرامی داشته و ضمن عرض تبریک به مردم کشورهای مصر، تونس و لیبی که توانسته‌اند نظام‌های استبدادی را سرنگون سازند امیدوار است در پرتو این تحول شگرف، پارلمان‌های مقتدری در این کشورها شکل گیرد که به عنوان نمایندگان حقیقی ملت‌ها گام جدی و مهمی در جهت تحقق آمال و آرزوی آنان یعنی آزادی سرزمین فلسطین بردارند. بدیهی است همه ملت‌ها ضمن آنکه می کوشند تا با رفع ظلم و ستم و برچیدن نظام‌های استبدادی و تحت سیطره اجانب، اما با هر‌گونه مداخله نیروهای بیگانه در امور داخلی ایشان به شدت مخالف اند، زیرا نیروهای بیگانه دل مشغول منافع خویشند و به عنوان یک مانع جدی در برابر تحقق دموکراسی حقیقی مبتنی بر فرهنگ اصیل شرقی و اسلامی خاورمیانه عمل می‌کنند.

17- کمیته پارلمانی لازم می‌داند مراتب و قدردانی خود از جمهوری اسلامی ایران را برای برگزاری اجلاس ابراز دارد و از حضور و سخنرانی ارزشمند مقام معظم رهبری سپاس‌گزاری کند. همچنین میزبانی صمیمانه مجلس شورای اسلامی و مدیریت حکیمانه لاریجانی ریاست محترم موجب امتنان و تشکر است. زحمات دبیر کل محترم و اعضای دبیرخانه دائمی کنفرانس نیز مورد تقدیر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین