کد خبر: ۱۳۶۲۴۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶

درس خارج فقه موسیقی برای اولین بار در قم تدریس می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر مدرسه اسلامی هنر قم، با بیان اینکه نظر همه فقها این نیست که همه ابزارآلات موسیقی حرام است، گفت: در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ برای اولین بار درس خارج فقه موسیقی در مدرسه اسلامی هنر قم برگزار می‌شود.

محمد حسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر با بیان اینکه حرمت کامل موسیقی تفکری عوامانه است و نظر همه فقها نیست، اظهار داشت: حرمت موسیقی چیز واحدی در نزد علما نیست، چرا که آلات موسیقی تفاوت‌هایی با هم دارند.

وی گفت: کلاس خارج فقه موسیقی در مدرسه اسلامی هنر با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدعباس سیدحسینی کریمی برای اولین بار در قم برگزار خواهد شد.

مدیر مدرسه اسلامی هنر در بیان چگونگی تصمیم گیری مدرسه اسلامی هنر برای برگزاری کلاس درس خارج فقه موسیقی، گفت: به طور کلی دروس خارج فقه مربوط به هنرهای مختلف از سال گذشته در مدرسه اسلامی هنر برگزار می‌شود، کما اینکه سال گذشته هم کلاس خارج فقه مجسمه سازی در این مدرسه برگزار شد، در این کلاسها بحث‌های فقهی مرتبط با موسیقی مطرح خواهد شد و اولین بحث آن که در آینده نزدیک در کلاس‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت بحث غنا در اسلام است.

وی افزود: در مدرسه اسلامی هنر یک شورای فقهی متشکل از ۶تن از علمای حوزه علمیه قم که هر کدام بیش از ۴۰سال در حوزه تحصیل کرده‌اند، وجود دارد که مشکل فقهی هنرهای مختلف را با حضور کار‌شناسان بررسی می‌کنند. کما اینکه در دو سال گذشته این شورا با تشکیل جلسه تصمیم به برگزاری کلاس درس خارج فقه مجسمه سازی در سال ۹۰-۸۹ گرفتند.

نواب خاطرنشان کرد: درست است که شاید برخی بگویند که مجسمه سازی حرام است اما در جلسات شورای فقهی مدرسه اسلامی هنر عنوان شد که نظر همه فقها بر حرمت مجسمه سازی نیست کما اینکه نظر مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی هم بر عدم حرمت مجسمه سازی است.

وی گفت: حتی بحث‌های استاد سیدحسینی کریمی در کلاس‌های خارج فقه مجسمه سازی در سال گذشته به زودی تبدیل به کتاب خواهد شد.

مدیر مدرسه اسلامی هنر در پاسخ به این سؤال که آیا مدرسه اسلامی هنر زیر نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه است، گفت: نه؛ این مدرسه زیر نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیست، بلکه مدرسه‌ای غیر انتفاعی است که از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش پذیرش دارد و البته طلابی هم در آن برخی دروس را می‌گذرانند.

وی در پایان گفت: در مدرسه اسلامی هنر مسائل نظری هنر و رابطه دین با هنر را بررسی و روی موضوعات فلسفه هنر، حکمت هنر و... هم بحث می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین