کد خبر: ۱۳۶۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۴

خانه‌ای که به مغز انسان متصل است+تصاویر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گروهی از دانشمندان ایتالیایی خانه هوشمندی را ساخته‌اند که تمام دستگاه‌های داخل آن به مغز متصل هستند و با قدرت ذهن هدایت می‌شوند. 

این خانه هوشمند ثمره یک پروژه اروپایی به سرپرستی "روبرتو بالدونی" از دپارتمان مهندسی انفورماتیک دانشگاه ساپینزا در رم است. این خانه در پایتخت ایتالیا ساخته شده است و تمام دستگاه‌های آن از تلویزیون تا چراغ‌ها به مغز متصل هستند.

روبرتو بالدونی در این خصوص توضیح داد: " ایده ساخت این خانه از اینجا نشأت گرفت که امروز هوش مصنوعی در خانه‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به طوری‌که بسیاری از دستگاه‌ها دارای یک پردازشگر داخلی هستند. ما در این خانه هوشمند این دستگاه‌ها را وادار کردیم که از طریق این پردازشگرها با یکدیگر گفتگو کنند و از طریق یک تداخل رایانه - مغز (BCI) روشی را ارائه کردیم که به دستگاه‌ها کمک می‌کند که از فرامین رسیده از ذهن گوش کنند. چنین خانه‌ای می‌تواند برای افراد معلول بسیار مفید باشد."

براساس گزارش آنسا، در این خانه، کنترل ‌دستگاه‌ها از طریق ذهن و با استفاده از نوعی کلاه ویژه انجام می‌شود. این کلاه مجهز به الکترودهایی است که امواج الکتروانسفالوگرافیک را ثبت می‌کنند. به محض اینکه الکترودها امواج مغزی را ثبت کردند یک دستگاه واسنجی به رایانه می‌آموزد که امواج مغزی ویژه هدایت هر یک از دستگاه‌ها را تشخیص دهد.

به این ترتیب، کاربر کافی است به دستوری که می‌خواهد بدهد فکر کند تا دستگاه مورد نظر آن را انجام دهد. برای مثال، کاربر در ذهن خود می‌گوید: تلویزیون خاموش شود و پس از چند لحظه تلویزیون خاموش می‌شود. {$old_album_136876}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین