کد خبر: ۱۳۷۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۳

ترکان: استغفار می‌کنم که پروژه تهران-شمال را به بنیاد دادم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اکبر‌ ترکان وزیر اسبق راه‌وترابری گفت: پروژه آزاد راه تهران-شمال را باید از بنیاد مستضعفان بگیریم، چون تا زمانی که دست این بنیاد باشد، ساخته نخواهد شد و پروژه‌های دیگر هم همین‌گونه است. 

وی با اشاره به اینکه مشکل این آزادراه بنیاد مستضعفان است، گفت: مقصر این ماجرا بنده هستم. 

ترکان در گفت‌وگو با همشهری‌اقتصاد گفت: من در پیشگاه الهی استغفار می‌کنم که این پروژه مهم را به بنیاد مستضعفان واگذار کردم. از خدا طلب مغفرت می‌کنم؛ عین حقیقت است. در آن زمان ده شرکت خصوصی در قالب یک کنسرسیوم برای ساخت این آزاد راه اعلام آمادگی کردند. از آن طرف هم بنیاد مستضعفان متقاضی بود، بنده تصمیم گرفتم این پروژه را به بنیاد واگذار کنم که البته اشتباه بزرگی را مرتکب شدم. 

وی گفت: راه نجات این است که انتخاب پروژه از مجرای سیاسی برگردد به مجرای حرفه‌ای. براساس رقابت‌های سیاسی- انتخاباتی پروژه برای حوزه حمل‌ونقل تعریف نشود، بلکه این پروژه‌ها بر مبنای تقاضای حمل‌ونقل چه حمل‌ونقل بار و چه حمل‌ونقل مسافر تعریف شود. 

ترکان در بخش دیگری از این گفت‌وگو، از نمایندگان مجلس به عنوان بخش دیگری از مشکلات وزارت راه و ترابری یاد کرد و گفت: در پروژه‌های وزارت راه در واقع اسیر “فشار تراپی” می‌شویم. فشار تراپی هم به این گونه است که نمایندگان مجلس به لحاظ موقعیت‌های منطقه‌ای که دارند علاقه‌مند هستند که در دوره جدید نیز رای آورند. طبیعی است که اینها تلاش می‌کنند فهرست پروژه‌های تکلیفی وزارت راه و شهرسازی را اضافه کنند تا راه را برای انتخاب دوباره خود هموارتر کنند. 

وی افزود: الان متاسفانه راه طبیعی انتخاب پروژه‌ها را طی نمی‌کنیم بلکه در مجلس پروژه‌های تکلیفی بر اساس بده بستان‌هایی که مبنای حرفه‌ای ندارند اضافه می‌شود و نتیجه این می‌شود که تعداد پروژه‌ها آنقدر زیاد می‌شود که وقتی منابع مالی طرح‌های عمرانی را به آن ها اختصاص می‌دهیم به هر پروژه مقدار کمی می‌رسد و در نتیجه عمر پروژه‌ها طولانی می‌شود؛ لذا گاهی اوقات پروژه‌هایی داریم که بیش از ۱۵ سال است از زمان کلنگ‌زنی آن هامی‌گذرد که هنوز هم به پایان نرسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین