کد خبر: ۱۳۹۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰

واکنش پورمحمدی به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد درخصوص بازداشت قائم مقام بانک مرکزی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس سازمان بازرسی کل کشور در واکنش به انتقادات اخیر محمود احمدی‌نژاد از بازداشت قائم مقام بانک مرکزی و اینکه دستگاه قضایی چرا با رشوه‌دهندگان و مدیرعاملی که تخلف در آن بانک صورت گرفته برخورد نمی‌کند، گفت: اگر واقعاً آقای رییس‌جمهور یا همکاران ایشان متهمان دیگری را می‌شناسند که جرایم سنگین دارند، به دستگاه قضایی معرفی کنند. 

مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با قانون درباره اظهارات اخیر احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه فساد سه هزار میلیاردی، فساد بانکی نیست و افرادی خارج از بانک فساد کرده‌اند، گفت: بعید می‌دانم خود رییس‌جمهور نیز معتقد باشند این فساد در داخل بانک شکل نگرفته باشد. در اینکه یک سر فساد در خارج از بانک بوده، کسی شک ندارد چرا که متهم ردیف اول این پرونده مدیرعامل و سهامدار اصلی گروه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا، آقای مه‌آفرید امیر خسروی است که در حال حاضر دستگیر و نزدیک به دو ماه است که در بازداشت به سر می‌برد. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور در واکنش به دیگر اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه متهمان اصلی فساد اخیر بازداشت نیستند اما دستگاه قضایی یکسری دیگر را بازداشت کرده است،‌ تاکید کرد: متهمان اصلی شناسایی شده‌اند. شاید متهمان دیگری نیز با میزان جرائم متهمان فعلی شناسایی و دستگیر شوند اما اگر واقعا آقای رییس جمهور یا همکاران ایشان متهمان دیگری را می‌شناسند که جرائم سنگین دارند، معرفی کنند و مطئمن باشید که قوه قضاییه از این مسئله استقبال و از ایشان تشکر خواهد کرد که به دستگاه قضایی کمک و متهمان دیگر را معرفی کرده است. رییس جمهور و مردم به جایگاه قوه قضاییه اعتقاد داشته و به این دستگاه احترام می‌گذارند. 

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی مصمم به رسیدگی قوی و عادلانه به این پرونده با استفاده از قضات مجرب به سرپرستی دادستان کل کشور است تا پاسخ اعتماد مردم و مسئولان نظام را بدهد، خاطرنشان کرد: تاکنون روند رسیدگی به این پرونده خوب بوده و در پرونده‌ای که از زمان فاش شدن فساد، سه ماه می‌گذرد تعداد زیادی احضار،‌ بازجویی، ‌بازداشت و برای آنها قرار صادر شده است. هزاران برگ پرونده نیز تشکیل شده و فکر می‌کنیم تا آخر پرونده روند صحیح خود را ادامه خواهد داد. 

پورمحمدی در پاسخ به این پرسش که آیا قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده فساد مالی اخیر،‌ خط قرمزی را لحاظ خواهد کرد؟ تصریح کرد: قوه قضاییه مصمم است با جدیت و بدون ملاحظه و برخورد گزینیشی به این پرونده رسیدگی کند. از اینرو قاضی پرونده بدون توجه به جایگاه و منصب افراد، اگر اتهاماتی را متوجه فرد یا افرادی بداند،‌ ملاحظه نکرده و دستورات لازم را صادر خواهد کرد. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: ما نمی‌توانیم تمام افرادی را که در بانک یا شرکتی کار کرده و در آن شرکت تخلف صورت گرفته را متهم بدانیم. در این صورت هر زمان در محلی جرمی رخ داد باید تمام اهالی محل را متهم و بازداشت کنیم. 

وی در پاسخ به این پرسش که در سخنان پیشین خود اعلام کرده بودید که هر چه جلوتر می‌رویم این پرونده ابعاد پیچیده‌تری پیدا می‌کند، با توجه به اینکه اخیراً توصیه‌نامه‌های برخی از نمایندگان مجلس و برخی از مقامات دولتی برای ارائه تسهیلات به این گروه اقتصادی روشن شده است، آیا در گزارش سازمان بازرسی نیز به این نکات اشاره شده بود؟ گفت: این فساد دو بحث دارد یکی خود پرونده فساد بانکی است و دیگری فعالیت‌های گروه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا که در حال حاضر پرونده فساد بانکی در حال رسیدگی است و هر فردی در این پرونده فساد دخیل است، تک تک شناسایی، احضار و مورد بازجویی قرار می‌گیرند. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: ما در گزارش خود به توصیه‌نامه‌ها اشاره نکرده بودیم. گروه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا فعالیت‌های اقتصادی متعددی دارد و در این راستا توصیه‌های مختلفی نیز صورت گرفته است. این بخش از پرونده هنوز در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار نگرفته است و اگر اطلاعات و مدارک این بخش نیز کامل شود از سوی دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. 

پورمحمدی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه به گفته اعضای کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی فساد در شرکت‌های شستا بیش از هزار میلیارد تومان بوده و اگر هیات رییسه مجلس جلوی کار آنها را نمی‌گرفت، این میزان به بیش از سه هزار میلیارد می‌رسید، آیا سازمان بازرسی بر این شرکت نظارت و بازرسی کرده است؟ ‌گفت: سازمان بازرسی در گذشته بازرسی‌هایی انجام و برخی گزارش‌ها هم دارد اما این حرف‌ها چندان قابل استناد نیست. این حرف‌ها حرف‌هایی نیست که از نظر ما قابل اتکا باشد. ما قاضی و بازرس هستیم و باید برگ برگ سند و ریال ریال مدرک مقابل ما قرار بگیرد تا بتوانیم به آن استناد کنیم و الا به حرف‌های کلی نمی‌توان استناد کرد. بهرحال اگر مدعی وجود دارد می‌تواند اسناد را ارائه و به طور قطع ما پیگیری خواهیم کرد. 

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این پرسش که آیا این سازمان برنامه‌ای برای بررسی و نظارت بر تابعیت مدیران دارد،‌ اظهار کرد: در صورتی که به سازمان گزارش و شکایت شود، ‌ما وارد رسیدگی خواهیم کرد. 

وی همچنین درباره تصویب قانون نظام سلامت اداری و مبارزه با فساد بعد از هفت سال گفت: هر حرکتی، قانون و برنامه می‌خواهد. خود قانون یعنی گام اصلی و گام مهم برای اینکه یک حرکت اتفاق بیافتد. 
زمانی که به دنبال مبارزه با فساد هستید ابتدا باید ببینیم که فساد چیست،‌ مسئول مبارزه با آن کیست، چگونه باید با آن مبارزه کرد،‌ ضوابط مبارزه و اصول مبارزه چیست و اگر کسانی تخطی و تخلف کنند چه مجازاتی در انتظار آنها است که خوشبختانه در این قانون به‌ آن پرداخته شده است. فکر می‌کنم با وجود این قانون بحث سالم‌سازی محیط اداری و محیط کسب و کار وارد فاز جدید می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین