کد خبر: ۱۳۹۲۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۰

افشاگری فتح‌الله‌زاده درباره یک اتفاق/ مسوولان اجازه ندادند پرسپولیس را ببریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل استقلال در گفت‌و‌گویی خواندنی به طرح صحبت‌های جدید درباره مرحوم حجازی پرداخته و درباره برخی نظرات و ایده‌های او نیز مسایلی مطرح کرده است.

سایت ناصر حجازی در آستانه سالروز تولد اسطوره به مصاحبه‌ای دو قسمتی با علی فتح‌الله‌زاده پرداخته است که متن بخش اول آن را در زیر می‌خوانید: 

اولین دیدار با ناصر حجازی را به یاد دارید. 

3 روز بعد از دریافت حکم مدیرعاملی در سال 75 اولین دیدار رو در روی من با ناصر حجازی اتفاق افتاد. بیاد دارم قبل از دریافت حکم در جلسه ای با ایروانی که میرولد نیز آنجا بود، با صراحت گفتم که اگر مدیرعامل شوم، ناصر حجازی تنها گزینه من برای سرمربیگری استقلال است. انتخاب حجازی بنا به دلایلی کار راحتی نبود. بیاد دارم که ایروانی گفت با این حرف قصد دارید تا پیشنهاد مدیرعاملی را رد کنید و من گفتم که قصد دارم تا کارهای ویژه انجام دهم. 3 روز بعد ساعت 11 شب با حجازی در دفتر باشگاه قرار گذاشتم و بیشتر از 5 دقیقه طول نکشید که ما به توافق رسیدیم. 

چرا تنها انتخاب شما ناصر حجازی بود؟ 

می‌دانستم که رک است، شجاعت دارد و می‌تواند تیم بحران‌زده استقلال را جمع کند و در تیم انضباط ایجاد نماید. 

صحبت‌های قلعه‌نویی در برنامه نود با واکنش‌هایی همراه بود و علیرغم آنکه قلعه‌نویی گفته بود از شما برای بیان صحبت‌هایش اجازه گرفته است در تایید یا تکذیب حرف‌های وی صحبتی نداشتید. می‌خواهیم واقعیت را از سوی شما بدانیم. 

همانطور که گفتم انتخاب من از ابتدا حجازی بود و بعد از جلسه با ایروانی و قبل از صحبت و توافق با حجازی، در جلسه‌ای با حضور قلعه‌نویی و تعدادی دیگر از دوستان از انتخاب و پیشنهاد خودم صحبت کردم و قلعه‌نویی که در آن زمان فقط بازیکن و البته کاپیتان تیم بود، از پیشنهاد من خوشحال شد و گفت که تلاش و همراهی خود را بعنوان کاپیتان برای پیوستن حجازی به استقلال انجام خواهد داد. 

راستی بهتر نبود ملاقات قلعه‌نویی با حجازی در بیمارستان فقط با حضور شما و در آرامش اتفاق می‌افتاد تا افراد و عکاسانی که وی را همراهی کردند و باعث شد واکنش‌هایی علیه وی شکل بگیرد. 

قطعاً همینطور است و اگر همراه من می‌آمد، شرایط فرق می‌کرد اما متاسفانه عده‌ای که دنبال منافع شخصی بودند، ناآگاهانه و بدون اندیشه بشکلی شرایط آن ملاقات را ترتیب دادند تا دیداری که می‌توانست مثبت قلمداد شود، بازتابی منفی پیدا کند. همیشه دوست داشتم با حضور ناصر حجازی در راس امور فنی و در جایگاهی چون بکن بائر و با سرمربیگری قلعه‌نویی مثلثی تشکیل دهم تا قدرت اول آسیا شود اما افسوس که بعضی شیطنت‌ها که به اختلاف حجازی و قلعه‌نویی دامن می‌زد، باعث شد تا این اتفاق هرگز نیفتد. 

در طی 2 فصل و اندکی بیشتر با حجازی افتخارات بسیاری بدست آوردید، نایب قهرمانی آسیا، قهرمانی و نایب قهرمانی لیگ، قهرمانی جام پرچم ترکمنستان، قهرمانی جام خزر و...در طی 2 سال این مقام‌ها افتخارات کمی نبود. 


باور کنید امروز برخلاف بسیاری از افراد که خود را به نام حجازی می‌چسبانند، کمتر کسی مثل من با حجازی راحت بود. ما مسافرت‌های بسیاری در کنار هم بودیم، اتریش، آلمان، ترکمنستان، عراق و...بین ما صمیمیت و رفاقت خاصی برقرار بود. این اواخر به اتفاق ایرج نوذری و رفیعی به مهمانی یکی از خیریه‌ها رفتیم که شوخی‌های ما باعث شده بود تا حجازی از خنده زیاد کمی از لحاظ تنفس اذیت شود. زمانی که سرمربی بود و تیم نتیجه نمی‌گرفت، حجازی بشدت عصبانی می‌شد و کسی جرات نداشت به وی نزدیک شود اما من در آن فضا به‌یک‌باره با شوخی فضای اخلاقی وی را تغییر می‌دادم.

بسیاری می‌گویند که فتح‌الله‌زاده بدلیل رفاقت هر زمان که به استقلال آمد، حجازی را نیز با خود می‌آورد اما کسی که در 2 سال این همه افتخار بدست می‌آورد و توان فنی بالایی دارد، بدلیل رفاقت پست می‌گیرد؟ آیا غیر از آن است که وی را از لحاظ فنی سر آمد تمام مربیان می‌دانستم؟ 

حجازی همیشه اعتقاد داشت که باید مدیران 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس را از لحاظ مالی درک کرد. آیا در عمل نیز اینگونه بود. 

دقیقاً همینطور است. حجازی آنچنان به استقلال عشق می‌ورزید که در بسیاری از موارد خود را فدای باشگاه می‌کرد و از آنجا که می‌دانست باشگاه مشکلات مالی دارد‌، نهایت همکاری را با مدیر داشت. بیاد دارم که قصد خرید مجیدی و یکی دو بازیکن دیگر را داشتیم که رقم آنها در حدود 8 میلیون بود. برای آنکه حجازی بدلیل پرداخت چنین رقم بالایی مخالفت نکند، رقم را به وی بمراتب پایین‌تر گفتیم. بجای آنکه من بعنوان مدیر مخالفت کنم‌، حجازی از روی دلسوزی برای باشگاه مخالف پرداخت چنین رقمی بود. این نشان از منش و معرفت بزرگ حجازی داشت. 

حجازی در طی آن 2 سال علیرغم کسب افتخارات بسیار در داربی‌ها موفق نبود، شما بعنوان مدیرعامل دلیل این عدم کسب موفقیت را چه می‌دانید. 

در آن سال‌ها داوران سوری دیدارهای استقلال و پرسپولیس را قضاوت می‌کردند. داوری‌هایی که بر علیه استقلال بود و با مشاهده دوباره فیلم بازی‌ها می‌توانید صحت حرف مرا تایید کنید و حجازی چوب این نا‌داوری‌ها را خورد. بگذارید اینجا برای اولین بار موردی را بگویم‌، از دیداری که البته حجازی سرمربی استقلال نبود و پرسپولیس مقابل ما 9 نفره شد و بازی با تساوی به پایان رسید‌، دخالت مستقیم فائقی باعث آن نتیجه شد و وی اجازه نداد تا استقلال بعد از 9 نفره شدن پرسپولیس به برتری برسد و حجازی در سال‌هایی مقابل پرسپولیس قرار می‌گرفت که چنین فضایی حاکم بود. ضمن آنکه میل به بازی تهاجمی و زیبا در مقابل پرسپولیس که فیزیکی بازی می‌کرد و علاقه بیش از حد حجازی به برد که باعث اضطراب و استرس بیشتر در وی میشد ، در کسب آن نتایج تاثیر گذار بود.حجازی به فوتبال تهاجمی و تماشاگرپسند علاقه داشت که در داربی به کمترین مساله‌ای که توجه می‌شود‌، فوتبال تهاجمی است.

در آن سال‌ها می‌گفتند که با حجازی قبل از مرحله نیمه نهایی جام باشگاه‌های آسیا اختلاف پیدا کرده بودید. 

اصلاً چنین چیزی نبوده است و این حرف را رد می‌کنم. اتفاقا بعد از نایب قهرمانی آسیا که حجازی ناراحت و عصبانی بود، به وی گفتم نایب‌قهرمانی کمتر از قهرمانی نیست و این افتخار بزرگی است و دلیل ندارد عصبانی باشید، ما نایب قهرمان آسیا شده‌ایم و همانطور که حجازی گفته بود 10 سال زمان برد تا این مقام دوباره تکرار شود. 

از بازی با سایپا صحبت کنیم، اینکه بعضی از بازیکنان کم‌کاری کردند تا حجازی برکنار شود. 

الان حجازی حضور ندارد که از حرف من خوشش بیاید یا خیر اما من واقعا در جریان نیستم و اگر بازیکنی کم‌کاری کرده باشد، نه فقط به حجازی که به هوادارانش خیانت کرده است و قطعاً تقاص رفتارش را خواهد داد. 

اگر زمان به عقب برگردد، بعد از بازی با سایپا چه تصمیمی می‌گیرید. 

حجازی بعد از فینال جام باشگاه‌های آسیا در مصاحبه‌ای تند مسایلی مطرح کرد که باعث دلخوری هیئت مدیره شده بود. حجازی انتظار قهرمانی در آسیا داشت و نتوانسته یود عدم قهرمانی را بپذیرد و باور نمی‌کرد که نایب قهرمانی نیز از بضاعت ما بیشتر بوده است و همین مساله و عصبانیت از قهرمان نشدن باعث آن مصاحبه شد. من نیز تجربه امروزی را نداشتم که بتوانم هیات مدیره را جهت حفظ حجازی متقاعد کنم و بعد از بازی با سایپا شرایط بگونه‌ای پیش رفت که حجازی از کار بر کنار شد اما اگر زمان به عقب برگردد و من نیز شرایط امروزی را داشته باشم‌، بطور یقین حجازی در استقلال ماندگار بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین