کد خبر: ۱۳۹۳۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۵
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه:

حبس خانگی موسوی و کروبی سری نیست/ قطعاً رییس‌جمهور بعدی را خواهیم داشت

در کل منطقه نفوذ داریم/ دوست داریم روابط ما با آمریکا دوستانه و مسالمت‌آمیز باشد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بر تمایل ایران برای داشتن روابط برادرانه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تاکید کرد. 

محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره در پاسخ به سوالی درباره آینده روابط ایران و آمریکا تصریح کرد: بر اساس فرهنگ و تمدن اسلامی خود ما دوست داریم که روابط ما با همه کشورها از جمله آمریکا دوستانه و مسالمت‌آمیز باشد. 

وی ادامه داد: ما به دنبال دشمنی با کسی نیستیم و از دشمنی دوری می‌کنیم. به اعتقاد من، سیاست آمریکا در برابر ایران بر مبنای موضع خصمانه کورکورانه است و در آن نوعی ترس بیمارگونه به‌ویژه پس از حوادث خاورمیانه وجود دارد. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: به نظر من سیاستمداران آمریکایی نتیجه‌گیری می‌کنند که ایران برنده اصلی تحولات خاورمیانه است، در حالی که ملت‌های منطقه برنده اصلی هستند. در سراسر جهان اسلام چه عربی و چه غیرعربی، اگر کمی دموکراسی وجود داشته باشد، ایران دوستان بیشتری پیدا می‌کند. به همین علت، ایران نخستین کشوری است که حمایت خود را از قیام‌ها در خاورمیانه اعلام کرد و آیت‌الله خامنه‌ای از همان نخستین روز انقلاب در تونس اعلام کرد از این تحرک در جهان اسلام حمایت می‌کند. 

لاریجانی اظهار کرد: ما خوشحال هستیم که شرایط منطقه به سوی ترکیبی دموکراتیک‌تر پیش می‌رود و ملت‌ها خواهند توانست سرنوشت خود را تعیین کنند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا اختلافات ریشه‌ای غیرقابل حلی بین ایران و آمریکا وجود دارد که در ده یا حتی بیست سال آینده هم امکان حل شدن آنها وجود ندارد؟ خاطرنشان کرد: اجازه دهید به مساله مشخصی بپردازیم. چه چیزی ماهیت روابط بین دو کشور را تعیین می‌کند؟ آمریکا خود جایگاهش را در منطقه انتخاب کرده اما انتخاب نامناسبی داشته است. اگر منافع واشنگتن از طریق تسلط آمریکا بر منطقه تامین می‌شود، ما به‌طور کامل مخالف آن هستیم اما اگر آمریکا خود را به عنوان کشوری معرفی کند که فرهنگ خاص خود را دارد، این مساله خوب است و ما به آن احترام می‌گذاریم حتی اگر با آن توافق‌نظر نداشته باشیم. بنابراین نکته اساسی فلسفی نیست، بلکه عملی است. آیا آمریکایی‌ها می‌خواهند خود را به منطقه تحمیل کنند یا نه؟ اگر پاسخ مثبت است، ما با قدرت و قاطعیت کامل مخالف آن هستیم. 

مشاور رییس قوه قضاییه در امور بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از طریق سرنگونی صدام در عراق زمینه نفوذ ایران را فراهم نکرد؟ افزود: ما از خارج شدن صدام از عرصه خوشحال هستیم اما از هزینه سنگینی که ملت عراق در دوره اشغالگری پرداخت کرد، خوشحال نیستیم. دو مساله وجود دارد؛ آمریکایی‌ها تصور می‌کردند ملت عراق در زمان اشغال برای آنان فرش قرمز پهن خواهد کرد اما این مساله رخ نداد. آنان خاک عراق را بدون افتخار ترک می‌کنند و هیچ کسی برای آنان دست نمی‌زند یا از آنان نمی‌خواهد که برای مدت طولانی‌تری در عراق بمانند؛ بلکه مردم عراق خدا را برای خروج نیروهای آمریکایی شکر می‌کنند. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در عراق مرتکب اشتباه بزرگی شدند و میزان حساسیت ملت عراق و نیز ملت افغانستان را نسبت به استقلال کشورشان درست ارزیابی نکردند. ملت‌های این کشورها حضور هر نوع اشغال‌گری را رد می‌کنند. ما نه تنها در عراق بلکه در کل منطقه نفوذ داریم و این مساله بر کسی پوشیده نیست. ما در افغانستان و دیگر مناطق هم نفوذ داریم و این نفوذ مشروع است و ضرری ندارد زیرا ناشی از روابط فرهنگی، طبیعی و عادی است. 

لاریجانی درباره این مسئله که گفته می‌شود دولت نوری المالکی در عراق دولت ایران است، اظهار کرد: چنین ادعاهایی توهین به ملت عراق است. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها انتظار دارند همه کسانی که در منطقه هستند مخالف ایران باشند و اگر روابط دوستانه با ایران داشته باشند آنان را عامل ایران یا وابسته به ایران می‌خوانند اما این مساله درست نیست. به ترکیه نگاه کنید. در فضایی که ارتش کنترل اوضاع را در دست داشت و در نظام لائیک ترکیه دیدیم که چگونه دولتی با رویکردهای اسلامی به قدرت رسید و روابط برجسته‌ای با ایران دارد. این مساله در مورد همه منطقه درست است. 

وی اضافه کرد: اشتباه آمریکا در شیوه حمله به عراق و اشغال این کشور، عامل این شرایط است اما خلاء سیاسی در عراق فقط به علت آن اشتباه نیست، بلکه علت آن به صدام هم بر‌می‌گردد. به اعتقاد من این خلاء ناشی از آن است که ملت عراق راهی برای بیان خواست خود نداشت. عراق پر از سیاستمداران باکفایت و نخبگان سیاسی تحصیل‌کرده است. ما نباید انتخاب ملت عراق را کم‌اهمیت بشماریم و افراد انتخاب شده را به وابستگی به ایران متهم کنیم. تا زمانی که اکثریت ملت عراق از آنان حمایت می‌کنند، همه باید به آنان احترام بگذارند. ملت عراق ملت مستقلی است. 

وی گفت: درست است که در دولت عراق اکثریت در اختیار شیعیان است زیرا بیش از 60 درصد از ملت عراق شیعه هستند. شیعیان در عراق مانند برادران سنی خود فعال هستند. جمهوری اسلامی در ایران از همان روز اول از دولت عراق صرف‌نظر از اینکه چه کسی به قدرت خواهد رسید، حمایت می‌کرد. ما از برادران سنی در عراق هم مانند شیعیان حمایت کردیم. بنابراین ما به عراق یکپارچه که در آن کردها، سنی‌ها و شیعیان مشارکت داشته باشند، اعتقاد داریم. امنیت منطقه خلیج‌‌فارس مساله حساسی برای ما و نیز آمریکا و غرب است. از نظر ما آنجا خانه ماست و در نظر آنها در این منطقه منابع نفتی وجود دارد. امنیت خلیج فارس برای همه ما اهمیت دارد و همه ما می‌توانیم برای حفظ امنیت آن با یکدیگر همکاری کنیم. این همکاری می‌تواند شامل عراق، عربستان و تحولات منطقه و حتی پاکستان و افغانستان باشد. 

مجری الجزیره گفت: شما از عبارت خلیج فارس استفاده کردید، یعنی همان عبارتی که آمریکایی‌ها استفاده می‌کنند. این در حالی است که عرب‌ها عبارت دیگری را به کار می‌برند. آیا این اصطلاح نشانه امکان تفاهم راهبردی بین ایران و آمریکا نیست؟ 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه پاسخ داد: ما نام خلیج فارس را تعیین نکرده‌ایم، بلکه نام قدیمی آن است. اگر به نقشه‌های منطقه در بیش از دو هزار سال پیش برگردیم، می‌بینیم که خلیج‌فارس نامگذاری شده است اما نامگذاری آن به خلیج‌فارس به معنای آن نیست که کشورهای حاشیه آن نمی‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. حساسیتی که در مورد نام خلیج‌فارس ایجاد شده، ناشی از ناخرسندی‌هایی است که طرف‌های خارجی به وجود می‌آورند. آنها می‌خواهند احساسات ضدایرانی را تحریک کنند. 

لاریجانی درباره موضع کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در برابر ایران خاطرنشان کرد: اهداف ما به تفسیر چندانی نیاز ندارد. ما قوی‌ترین ملت در منطقه خلیج‌فارس هستیم و سواحل ما به بیش از 1200 کیلومتر می‌رسد. ما بازیگر اساسی در منطقه و ذخیره بزرگی برای برادران‌مان در منطقه هستیم. ما به هیچ کشوری در منطقه حمله نکرده‌ایم و به هیچ‌وجه در فعالیت‌های جنگی در خلیج‌فارس مشارکت نداشته‌ایم. ما مخالف ماجراجویی‌های نظامی هستیم که بعضی کشورها مانند برادران ما در عربستان سعودی انجام می‌دهند و در بحرین و یمن دخالت می‌کنند. ما معتقدیم برای آینده مناسب نیست که هیچ کشوری در منطقه دخالت نظامی در کشور دیگر منطقه داشته باشد. 

وی درباره اتهام آمریکا علیه ایران در مورد تلاش برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن تصریح کرد: بدون شک من معتقدم آمریکایی‌ها عربستانی‌ها را در این مورد هدایت می‌کنند یعنی طرف آمریکایی این سیاست را دنبال می‌کند که برادران ما در ساحل جنوبی خلیج‌فارس را نسبت به ما نگران کند. این سیاست منافع زیادی برای آمریکایی‌ها دارد زیرا اهرم‌های فشار بیشتری برای دخالت نظامی در منطقه و امضای قراردادهای تسلیحاتی بیشتری را به دست می‌آورند و این کشورها را علیه ایران تحریک می‌کنند. باید این سوال را مطرح کنیم که چرا آمریکایی‌ها چنین توطئه‌ای را مطرح کردند؟ دو گزینه وجود دارد؛ یکی اینکه دولت آمریکا در این مورد دست دارد تا نفرت علیه ایران در منطقه به وجود آورد تا مقدمه‌ای برای اتخاذ مواضع تندتر علیه ایران در آینده فراهم کند. دومین گزینه که خوشبینانه‌تر است آن است که شاید افرادی در دولت آمریکا تلاش می‌کنند دولت را به اتخاذ مواضع سرسختانه‌تر علیه ایران وا دارند. به اعتقاد من، مزدوران صهیونیست‌ها در این دولت کم نیست و در وزارت دفاع و سازمان‌های امنیتی آمریکا نفوذ دارند. بنابراین اگر بخواهم به آمریکایی‌ها بهتر از آنچه هستند نگاه کنم، می‌گویم افرادی در داخل دولت آمریکا تلاش می‌کنند شرایطی را به وجود آورند که باراک اوباما را به اتخاذ موضع سرسختانه‌تری علیه ایران وادار کند. به‌ویژه که زمان انتخابات در آمریکا نزدیک می‌شود و مساله ایران در این انتخابات مطرح خواهد شد. 

لاریجانی در ادامه این گفت‌وگو در نیویورک در پاسخ به این سوال که چه گام‌هایی برداشته‌اید تا به کشورهای همسایه نشان دهید که اتهامات علیه ایران، توطئه آمریکاست؟ گفت: من اطمینان دارم که برادران عربستانی ما این ماجرا را باور نکرده‌اند؛ البته این مساله را به ما نگفته‌اند. ما هر اطلاعاتی را در این‌باره با جدیت کامل پیگیری خواهیم کرد. نه آمریکا و نه عربستان هیچ اطلاعاتی برای ما ارسال نکرده‌اند. آنان می‌دانند که اگر اطلاعاتی در اختیار ما قرار دهند، ما با دقت کامل آن را بررسی خواهیم کرد اما واقعیت آن است که نظام قضایی آمریکا تا حد زیادی سیاسی است. اجازه بدهید یک نمونه روشن برای شما ذکر کنم. از دو سال پیش یادداشت رسمی به آمریکا دادیم که به آنان بگوییم که دولت آمریکا در حمایت از یک گروه تروریستی معروف به گروه تندر دست دارد و این گروه بمبی در مسجدی در شیراز کار گذاشت. ما در این مورد اطمینان داریم و عاملان این اقدام را بازداشت و آنان را محاکمه کردیم و دو نفر از آنان اعدام شدند. رئیس این گروه هم اکنون در کالیفرنیا زندگی می‌کند و در پایگاه اینترنتی خود شیوه ساخت بمب را آموزش می‌دهد. این گروه همچنین برای انفجاری در کنسولگری روسیه در رشت برنامه‌ریزی کرده بود. ما در یادداشت خود تاکید کردیم این اقدام، نقض آشکار توافقنامه دیپلماتیک سال 1973 است اما این ماجرا را به عنوان پرونده قضایی مطرح نکردیم که باید می‌کردیم. ما باید این مساله را به صورت علنی اعلام می‌کردیم. ما از سازمان ملل هم خواستیم که این مساله را پیگیری کند اما به آن توجهی نکردند. 

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در نظام قضایی ایران شفافیت وجود ندارد، اضافه کرد: نقطه ضعف نظام قضایی ما عدم شفافیت نیست. در نظام قضایی ما به اندازه کشورهای پیشرفته شفافیت وجود دارد. هر پرونده‌ای در نظام قضایی در رسانه‌های داخلی ما مطرح می‌شود. گاهی اوقات گزارش‌های رسانه‌ای پیش از اطلاعات رسمی به دست من می‌رسد. هیچ‌کس در ایران نیست که زندانی یا در حال محاکمه یا در هر مرحله‌ای از محاکمه قضایی باشد و همه از آن اطلاع نداشته باشند. همه چیز در رسانه‌ها منتشر می‌شود. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره گزارش سازمان ملل از وضع حقوق بشر در ایران نیز اظهار کرد: ما به این گزارش اعتراض داریم. این گزارش به وضع حقوق بشر در ایران توجه نمی‌کند، بلکه این گزارش نتیجه استفاده نادرست از ساز و کارهای سازمان ملل با اهداف سیاسی است. این مسایل نه تنها به حقوق بشر ارتباطی ندارد بلکه مانعی در راه عملی شدن حقوق بشر است. در حالی که ما کشوری داریم که ریشه‌های دموکراتیکی در آن وجود دارد و در سال‌های گذشته آن را توسعه داده‌ایم. گزارش‌هایی علیه ما در مورد حقوق بشر تدوین می‌شود اما کشورهایی وجود دارند که در آنها یک انتخابات هم برگزار نشده است. بیش از 64 درصد از دانشجویان دانشگاه‌ها در ایران از دختران هستند و می‌توان این ارقام را با دیگر کشورها مقایسه کرد که این مسئله نشان‌دهنده وضع حقوق زنان در ایران است. 

لاریجانی یادآور شد: در ایران هیچ نوع اعدام سری وجود ندارد و نتوانستند نام حتی یک نفر را اعلام کنند که به صورت سری در ایران اعدام شده باشد. آنها در گزارش خود شایعه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. این گزارش هیچ توجیهی ندارد. 

وی درباره وضعیت موسوی و کروبی نیز گفت: حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی در حبس خانگی مسئله‌ای سری نیست که ادعا شده است. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که چرا ایران از خواسته‌های مردم در سوریه حمایت نمی‌کند؟ گفت: اجازه بدهید کلید پاسخ این سوال را به شما بدهم. اجازه بدهید به موضع آمریکا نگاه کنیم. آیا آمریکایی‌ها به دنبال برقراری دموکراسی در سوریه هستند؟ این مساله به هیچ‌وجه درست نیست. آمریکایی‌ها می‌خواهند دولتی در سوریه در قدرت باشد که در برابر اسرائیل زانو بزند. منافع آمریکا به ویژه در کشورهای همسایه فلسطین اشغالی، دمکراسی نیست. آنها دیکتاتوری را ترجیح می‌دهند که در برابر اسرائیل زانو بزند و از این رژیم حمایت کند. در سوریه ما مخالف قیام مردم نیستیم بلکه مخالف جنگ داخلی در این کشور از طریق تحریک مردم به خشونت و اعزام افراد مسلح هستیم. این اقدامات برای گسترش دموکراسی نیست اما ما به هر چه که ملت سوریه تصمیم بگیرند، احترام خواهیم گذاشت. 

وی افزود: ما نفوذ افراد مسلح در سوریه و تحریک مردم به خشونت در این کشور را بسیار خطرناک می‌دانیم. ایران از هر تصمیمی که ملت سوریه بگیرد، حمایت می‌کند. انتخاب ملت سوریه هرگز تهدیدی برای ایران نخواهد بود. ما از حوادثی که در جهان اسلام رخ می‌دهد خوشحال هستیم. ما اطمینان داریم که آمریکا از دموکراسی در جهان عرب می‌ترسد. ما از دموکراسی نمی‌ترسیم بلکه از آن استقبال می‌کنیم. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: نصیحت اول من به آمریکایی‌ها این است که نباید ساده‌انگارانه سوریه را مانند لیبی بدانند. آنچه در لیبی رخ داد نمی‌تواند در سوریه تکرار شود و این اشتباه بزرگی است. آمریکا در بیشتر موارد به هرحادثه‌ای بسیار ساده‌انگارانه نگاه می‌کند و این مساله ساده‌لوحی کامل است. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: به نظر من بهترین سیاست در سوریه، منزوی کردن افرادی است که اهمیتی برای دموکراسی قائل نیستند و برای تحریک مردم تلاش می‌کنند. آینده سوریه را باید اکثریت ملت این کشور تعیین کند. مسئله تحریک به خشونت همواره همینطور است و ابتدا از یک جا شروع می‌شود و سپس مانند آتش در پنبه به سرعت گسترش می‌یابد و تر و خشک را با هم می‌سوزاند. ما مخالف خشونت و تحریک به خشونت هستیم. به نظر می‌رسد آمریکا به این نتیجه رسیده است که یا باید الان در مورد سوریه وارد عمل شود یا اینکه همه چیز را از دست می‌دهد. باید اجازه بدهیم ملت سوریه خود آینده‌اش را تعیین کند. 

لاریجانی در پاسخ به این سوال که برای ایران در سوریه، نظام این کشور مهم است یا ملتش؟ اظهار کرد: همانطور که گفتم سیاست کلی ما آن است که از انتخاب ملت سوریه حمایت کنیم. همانطور که از خواست فلسطینی‌ها، عراقی‌ها و عربستانی‌ها حمایت می‌کنیم. ما اطمینان داریم که تصمیم ملت‌های مسلمان همراه با همبستگی با ایران خواهد بود. بنابراین ما همبستگی دیگر ملت‌ها را به دست خواهیم آورد زیرا ما روابط دوستانه‌ای با ملت‌های مسلمان داریم. 

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، وی در پاسخ به این سوال که آیا بشار اسد در تعامل با حوادث سوریه مرتکب اشتباهاتی شده است؟ یادآور شد: شاید درست نباشد که وارد تحلیل‌ها درباره اوضاع سیاسی سوریه شوم اما به برادرانم در سوریه توصیه می‌کنم به گونه‌ای عمل کنند که عاملان تحریک خشونت‌ها و نفوذی‌ها منزوی شوند و به این افراد اجازه ندهند که از آنان برای پنهان‌کردن فعالیت‌های‌شان استفاده کنند. ما اطمینان داریم دولتی که ملت سوریه انتخاب خواهد کرد، دولتی خواهد بود که دشمن ایران نخواهد بود و به دوستی با ایران ادامه خواهد داد. 

وی همچنین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم، تصریح کرد: اختلاف‌افکنی میان کشورهای اسلامی از اهداف و برنامه‌های صهیونیست‌هاست و متاسفانه آمریکا و عربستان هر دو در این تله گرفتار شده‌اند. 

لاریجانی که در صدر هیاتی عالی‌رتبه در نیویورک به سر می‌برد ادامه داد: حیات صهیونیست‌ها در ایجاد تنش میان کشورهای اسلامی در منطقه است و آنها این بار برای ایجاد این تنش حتی آمریکایی‌ها را نیز به دام خود گرفتار کرده‌اند. 

مشاور امور بین‌الملل قوه قضائیه با تاکید بر اینکه کارشکنی‌های صهیونیست‌ها، مهم‌ترین مانعی بوده که سبب شده است آمریکایی‌ها بیش از 30 سال به سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران ادامه دهند، گفت: آمریکایی‌ها با مطرح کردن اتهام توطئه ترور سفیر عربستان توسط ایران دقیقاً راهی را رفتند که صهیونیست‌ها می‌خواستند و از آن بدتر این است که برادران سعودی ما نیز این دروغ را باور کنند. 

لاریجانی در پاسخ به سوال مجری شبکه العالم که از او درباره تهدیدهای اسرائیل و آمریکا علیه ایران پرسیده بود، گفت: زبان تهدید زبان ضعفاست. اسرائیل و آمریکا اکنون در ضعیف‌ترین وضعیت خود در منطقه هستند. کسی که قوی است، تهدید نمی‌کند. کسانی که فکر و خیال تعرض به ایران را دارند می‌دانند که اگر شروع‌کننده ماجراجویی علیه ایران باشند تمام‌کننده آن نخواهند بود. 

او در ادامه به آمریکا و عربستان توصیه کرد که گول اسرائیل را نخورند و این‌گونه منافع و آبروی خود را با اسرائیل گره نزنند چرا که اسرائیل رژیمی است که اساساً حیات خود را در وجود تنش و مناقشه می‌بیند. 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، لاریجانی با بیان اینکه قدرت فناوری هسته‌‌ای و دانش روز ایران برای همگان مسجل شده است، خاطرنشان کرد: فناوری و توانایی هسته‌ا‌ی ایران نباید همسایگان ما را نگران کند بلکه باید آنها را خوشحال هم بکند چرا که ما حاضریم تجربیات و دانش فنی خود را که غربی‌ها به هیچ‌وجه حاضر نیستند در اختیار آنها قرار دهند به آنها منتقل کنیم. 

وی همچنین در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز در نیویورک در پاسخ به این سوال که آیا نگران حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران هستید یا خیر؟ اظهار کرد: اگر منظورتان این است که من فکر می‌کنم یک حمله نظامی به ایران قریب‌الوقوع است، قطعاً این‌طور نیست. 

لاریجانی افزود: اگر منظورتان این است که ما باید در برابر هرگونه حمله نظامی احتمالی به سرزمینمان آماده باشیم؛ بله. 

وی با تاکید بر اینکه ایران پس از تهاجم عراق در سال 1980 این کار را با دشواری فراگرفت و وظیفه ایرانی‌هاست که آماده باشند، ادامه داد: اما اگر از من می‌پرسید که آیا هرگونه اقدام نظامی علیه ایران از جانب هر طرفی قریب‌الوقوع است، من توقع چنین چیزی را ندارم. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ایده تغییر نظام ریاستی به پارلمانی که اخیرا از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، گفت: این ایده همچنان در مرحله بررسی به عنوان بخشی از بررسی دوره‌ای قانون اساسی قرار دارد. 

لاریجانی اظهار کرد: این پیشنهاد نیازمند مطالعه است و ممکن است تا پیش از تهیه پیش‌نویس این قانون به چندین سال زمان نیاز داشته باشد. 

وی که به زبان انگلیسی گفت‌وگو می‌کرد، خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم این اتفاق ظرف پنج تا شش سال رخ دهد. ما دست کم قطعاً رییس جمهور بعدی را خواهیم داشت اما نمی‌دانم شاید یک یا دو رییس جمهور دیگر هم داشته باشیم. 

مشاور امور بین‌الملل قوه قضاییه اختلاف نظر میان رهبری و رییس‌جمهوری را رد کرد و گفت: فکر نمی‌کنم این صحت داشته باشد. 
لاریجانی افزود: ممکن است اختلاف عقیده در خصوص مسایلی وجود داشته باشد که این طبیعی است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ لاریجانی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در نیویورک نیز در پاسخ به سوالات درباره تهدید به اقدام نظامی علیه ایران گفت: هیچ تهدیدی علیه ایران توسط مقامات مسوول سطحی در نظر گرفته نمی‌شود. ما برای مقابله با هرگونه چالشی کاملا آماده‌ایم.
لاریجانی در حاشیه بازدیدش از سازمان ملل گفت که حملات نظامی بسیار احمقانه خواهد بود و در عین حال به ترور دانشمندان هسته‌‌ای ایران اشاره کرد که جمهوری اسلامی، رژیم صهیونیستی و آمریکا را مسوول آن می‌داند. 

وی ادامه داد: اگر دو دانشمند را بکشید، صدها دانشمند دیگر هستند. اگر به یک مکان ضربه بزنید، مکان دیگری ساخته خواهد شد. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه اظهار کرد: ما بسیار مفتخریم که از این فن‌آوری و دانش برخورداریم. ما بسیار افتخار می‌کنیم که نفر اول در منطقه هستیم. هیچکس نمی‌تواند ما را از این قابلیت محروم کند. 

لاریجانی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکا در پشت حملات ژانویه 2010 و سال گذشته علیه دو دانشمند ایرانی قرار دارد. 

وی در پاسخ به سوالی درباره انفجار روز شنبه در نزدیکی تهران نیز خاطرنشان کرد: نشانه‌های اولیه نشان‌دهنده یک حادثه است اما تحقیقات در این باره در دست انجام است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، لاریجانی همچنین اظهار کرد که تهران تمایل دارد فن‌آوری هسته‌یی را در اختیار کشورهای همسایه قرار دهد و می‌تواند به ترکیه در ساخت نیروگاه هسته‌یی کمک کند. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: ایران توانایی بسیار پیشرفته‌ای در زمینه علم و فن‌آوری هسته‌‌ای به دست آورده است که ما کاملا آماده‌ایم آن را با کشورهای همسایه و کشورهای دوست در منطقه به اشتراک بگذاریم. 

لاریجانی اظهار کرد: ترکیه سال‌هاست در تلاش است که یک نیروگاه برق هسته‌ا‌یی داشته باشد؛ اما هیچ کشوری در غرب تمایل به ساخت این نیروگاه برای آنها ندارد. این در مورد همسایگان عرب ما در منطقه هم صدق می‌کند. 

وی ادامه داد: ما آماده‌ایم در این زمینه با آن‌ها در چارچوب معاهده منع اشاعه‌ی تسلیحات هسته‌ا‌یی همکاری کنیم. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه همچنین به رویترز گفت: ما می‌توانیم به همراه یکدیگر نیروگاه‌های برق هسته‌‌ای بسازیم و برق را در اختیار همه قرار دهیم. 

لاریجانی تاکید کرد: این همچنین یک منبع درآمد برای ماست. فقط وستینگهاوس یا کانادا نیست که می‌تواند تأسیسات هسته‌ا‌ی بسازد. جمهوری اسلامی ایران نیز آماده است یک تاسیسات هسته‌‌ای بسازد. 

وی افزود: ما همچنین می‌توانیم سوخت تولید کنیم. ما فکر می‌کنیم این کار در آینده ارزش تجاری دارد. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌ی قضاییه گفت که ایران پیشنهاد ملموسی برای همکاری هسته‌ا‌ی با ترکیه یا دولت دیگری در حال حاضر ندارد، با این حال تمایلش برای کمک را اعلام کرده است. 

لاریجانی با بیان اینکه ایران تمایل دارد در حوزه هسته‌ا‌ی با کشورهای خارج از منطقه نظیر برزیل همکاری کند، افزود: برزیل در بعضی حوزه‌ها از ما جلوتر است. در برخی حوزه‌ها ما از برزیل جلوتر هستیم؛ بنابراین می‌توانیم همکاری کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین